|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۲۷۱۸۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱
اقدامات تحریک‌آمیز مکرر چین با هدف توسعه استخراج نفت و گاز در مناطق مورد ادعای دیگر کشورها، امنیت انرژی منطقه‌ای را تهدید می‌کند و تضعیف‌کننده بازار انرژی آزاد و باز هند-پاسیفیک است.
 ایالات متحده نسبت به گزارش‌هایی از "دخالت" چین در فعالیت‌های نفت و گازی در آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی که ویتنام، پکن را به نقض حاکمیتش در آنجا متهم می‌کند، ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: اقدامات تحریک‌آمیز مکرر چین با هدف توسعه استخراج نفت و گاز در مناطق مورد ادعای دیگر کشورها، امنیت انرژی منطقه‌ای را تهدید می‌کند و تضعیف‌کننده بازار انرژی آزاد و باز هند-پاسیفیک است.

ویتنام جمعه خواستار ترک کشتی شناسایی چین از ۲۰۰ مایلی حریم منطقه اقتصادی انحصاری خود شد. چین تقریبا روی کل دریای چین جنوبی ادعا دارد و همسایگان کوچکش را با ساخت جزایر در آب‌های مورد مناقشه و تجهیز آنها با باند فرود نظامی و برج دیده‌بانی خشمگین کرده است. همچنین گزارش شده است، کشتی‌های گشت‌ ساحلی چین در نزدیکی یک دکل حفاری در همان محدوده‌ای که ویتنام با شرکت روس‌نفت روسیه برای استخراج میادین گازی قرارداد دارد، دیده شده‌اند.

به‌رغم ادعاهای ویتنام، سخنگوی وزارت خارجه چین پیشتر از هانوی خواسته بود تا به حقوق قضایی و حق حاکمیت چین احترام گذاشته و از انجام اقدامی که اوضاع را پیچیده‌تر کند، خودداری ورزد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین