|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۲۷۱۵۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳
در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی پیگیر تخصیص ۲۵۰ میلیون دلار باقی مانده از اعتبارات طرح اشتغال روستایی برای تبدیل به ریال و قرار دادن آن در اختیار بانکهای عامل جهت اجرای ۴۰۰۰ طرح مصوب دیگر در روستاهای کشور است.
 بر اساس آمارها سهم اشتغال روستایی ازکل اشتغال کشور از ۵.۵ به ۲۳ درصد افزایش پیدا کرده و در راستای اجرای طرح اشتغال روستایی، بیش از ۴۰۰۰ طرح در بخش کشاورزی به تصویب رسیده است.

به گزارش ایسنا، شصت و ششمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در روزهای اخیر با حضور معاون اول ریاست جمهوری برگزار و گزارشی از عملکرد اجرای قانون حمایت از توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری ارائه شد.

بر اساس این گزارش، ۴۵ درصد از تسهیلات ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری به بخش کشاورزی و منابع طبیعی، ۲۰ درصد به بخش صنعت، ۲۵ درصد به بخش خدمات و ۱۰ درصد به سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مستقر در نواحی صنعتی روستایی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر اختصاص یافته است. در بحث توزیع استانی تسهیلات ایجاد اشتغال پایدار روستای و عشایری، استان سیستان و بلوچستان با ۵.۴۶ درصد بیشترین سهم و استان قم با ۱.۶۹ درصد کمترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

به موجب گزارش ارائه شده، از مجموع ۱۳۳۸۰ میلیارد تومان تسهیلات مصوب شده تاکنون ۸۰۲۱ هزار میلیارد تومان به متقاضیان و مجریان طرح‌های اشتغالزا پرداخت شده که منجر به ایجاد ۱۴۴ هزار شغل شده است.

پیش از این معاون اشتغال وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از پرداخت ۷,۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی تا پایان سال گذشته خبر داده و گفته بود در حالی که گزارش‌های میدانی و تمام شماری و ارزیابی ما در وزارت کار نشان داد که در حوزه اجرای طرح‌های اشتغال روستایی، برای بیش از ۱۴۱ هزار نفر اشتغال ایجاد شده است، مرکز آمار ایران این میزان را ۱۱۴ هزار شغل اعلام کرد.

بنا بر اعلام صندوق کارآفرینی امید، در راستای اجرای طرح‌ اشتغال روستایی، سال گذشته ۲۳ هزار و ۵۰۰ طرح مورد حمایت قرار گرفت که این طرح‌ها منجر به ایجاد بیش از ۶۰ هزار فرصت شغلی جدید شد.اشتغال ایجاد شده دارای لیست بیمه بوده و تحقق آن قابل راستی‌آزمایی است.

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، سهم اشتغال روستایی در سال ۱۳۹۷ از ۵.۵ به ۲۳ درصد رسیده و در یک سال گذشته ۳۶ هزار طرح تولیدی روستایی در بخش کشاورزی در سراسر کشور اجرا شده و ۸۰۰۰ میلیارد تومان از محل قانون به این طرح‌ها اختصاص داده شده است. اجرای این طرح‌ها موجب ایجاد اشتغال پایدار و ثابت برای ۸۰ هزار نفر در کشور شده که از این میزان، ۷۱.۵ درصد افراد تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

عمده طرح‌های بخش کشاورزی شامل طرح‌های گلخانه‌ای، شیلات و آبزیان، صنایع تبدیلی و تکمیلی، مکانیزاسیون و دام و طیور بوده و ۴۰ درصد مجریان طرح‌های اشتغال را زنان تشکیل می‌دهند.
مقایسه اشتغال ایجادی حاکی از آن است که اگر قبلا از هر ۱۰۰ شغل ایجادی هشت مورد مربوط به بخش روستایی بوده طی سال گذشته از هر ۱۰۰ شغل ایجادی ۲۳ شغل به بخش کشاورزی تعلق داشته است.

در راستای اجرای طرح اشتغال روستایی و عشایری، در بخش کشاورزی در مجموع ۴۰۰۰ طرح مصوب شده که عمدتا به طرح‌های گلخانه‌ای، شیلات و آبزیان، صنایع تبدیلی و تکمیلی، مکانیزاسیون و دام و طیور اختصاص داشته و ۴۰ درصد از کسانی که این طرح‌ها را اجرا کرده‌اند، زنان بودند که سهم آنها در گذشته ۵ درصد بوده است.

در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی پیگیر تخصیص ۲۵۰ میلیون دلار باقی مانده از اعتبارات طرح اشتغال روستایی برای تبدیل به ریال و قرار دادن آن در اختیار بانکهای عامل جهت اجرای ۴۰۰۰ طرح مصوب دیگر در روستاهای کشور است.

به گزارش ایسنا، طرح اشتغال روستایی و عشایری به دنبال مجوز برداشت ۱.۵ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی با تصویب مجلس برای ایجاد طرح‌های اشتغال در مناطق روستایی و عشایری به اجرا درآمد که مهمترین هدف آن جلوگیری از مهاجرت به کلان‌شهرها،‌کاهش حاشیه‌نشینی و ماندگاری ساکنین روستا است.منابع طرح اشتغال روستایی برای تبدیل طرح‌های تولیدی روستایی از طریق سه بانک کشاورزی، پست بانک و توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید در اختیار متقاضیان تسهیلات اشتغال روستایی قرار گرفته است و در مجموع از ۹۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته ۸۰۰۰ میلیارد تومان آن منجر به انعقاد طرح و پرداخت تسهیلات شده است.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین