|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۳
کد خبر: ۲۷۱۳۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹
این در حالی است که سامح شکری، وزیر خارجه مصر و هاویستو، همتای فنلاندی‌اش که کشورش در حال حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد در کنفرانس خبری در روز سه‌شنبه بر لزوم حفظ ثبات سودان در مرحله گذار توافق کردند.
شورای نظامی انتقالی سودان و گروه‌های آزادی و تغییر بالاخره به توافق سیاسی که مردم این کشور انتظارش را داشتند، دست یافتند.

 خبرنگار اسکای نیوز اعلام کرد: در ساعات اولیه صبح امروز (چهارشنبه) گروه‌های آزادی و تغییر (اپوزیسیون) و شورای نظامی انتقالی به توافق سیاسی دست یافتند. قرار است توافقنامه نهایی در صورت تکمیل بررسی بیانیه (سند) قانون اساسی طی ساعات آتی امضا شود.

توافق صورت گرفته شامل مسائل مرحله گذار است اما بیانیه قانون اساسی را دربرنمی‌گیرد. بالاخره بعد از سه روز تاخیر در برگزاری نشست دو طرف، گروه‌های آزادی و تغییر رایزنی‌های داخلی درباره دو پیش‌نویس بیانیه سیاسی و بیانیه قانون اساسی را قبل از ورود به مذاکرات جدید با شورای نظامی که از شب گذشته در خارطوم شروع شد، تکمیل کردند.

منابع موثق در ائتلاف مخالفان به الجزیره گفتند، رایزنی‌های داخلی بین فراکسیون‌های پنج‌گانه ائتلاف مخالفان به توافق درباره بندهای قابل بحث با شورا دست یافت. مشکل تنها در بیانیه قانون اساسی و مشخصاً مربوط به نحوه شکل‌گیری شورای قانونگذاری است.

بیانیه قانون اساسی که همچنان محل بحث است توسط کمیته‌ای مشترک از قانونگذاران شورای نظامی و گروه‌های تغییر تدوین شده است. در بیانیه سیاسی نیز روی آن توافق شده است. شورای قانونگذاری طبق توافق سیاسی متشکل از گروه‌های آزادی و تغییر به میزان ۶۷ درصد مقابل ۳۳ درصد از گروه‌های دیگر است. علت امضا نشدن بیانیه قانون اساسی نیز برخی ملاحظات اپوزیسیون است البته نظامیان از خود انعطاف‌پذیری نشان داده‌اند.

شاید حصول توافق سیاسی در سودان بی‌ارتباط با سفر فرستاده آمریکا به این کشور نباشد. در این باره دو منبع در اپوزیسیون سودان به الجزیره گفتند، آمریکا احتمالاً فشارهایی را بر امارات و عربستان برای تسهیل راه‌های دستیابی به توافق در سودان وارد کرده است تا آنها دست از حمایت از شورای نظامی انتقالی و تقویت این شورا در مقابل گروه‌های آزادی و تغییر بردارند.

این دو منبع به نقل از دونالد بوث، فرستاده ویژه آمریکا به سودان نقل کردند: این بار احساس می‌کنم رهبری نظامی سودان تغییر قابل ملاحظه و انعطاف‌پذیری در تعامل با مساله گذار مدنی دارد.

او روز گذشته با عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی سودان دیدار داشت.

بنا به گفته این دو منبع، بوت گفته است: مساله مصونیت مطلق مطرح شده در توافق پیشنهادی را بررسی کردم و دریافتم نظامیان خیلی بر آن پافشاری ندارند.

قرار است بوث چند روز در خارطوم باشد پس از آن به ریاض می‌رود تا رایزنی‌هایش با مقامات سعودی را از بابت نحوه حمایت از سودان در مرحله آینده تکمیل کند.

این تلاش‌ها از این رو است که واشنگتن می‌خواهد در سودان راه حل توافقی محقق شود.

این در حالی است که سامح شکری، وزیر خارجه مصر و هاویستو، همتای فنلاندی‌اش که کشورش در حال حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد در کنفرانس خبری در روز سه‌شنبه بر لزوم حفظ ثبات سودان در مرحله گذار توافق کردند.

هاویستو بر آمادگی اتحادیه اروپا برای ایفای نقش در زمینه بهبود وضعیت اقتصادی سودان در مرحله بعد تاکید کرد.

سامح شکری به تلاش‌های کشورش در زمینه تحقق توافق میان دو طرف اشاره کرد و گفت، مصر از راهکارهای ملت سودان حمایت می‌کند و در چارچوب ریاستش بر اتحادیه آفریقا و روابطی که با سودان دارد از تلاش‌ها برای دستیابی به توافق حمایت می‌کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین