|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۵
کد خبر: ۲۷۱۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۲
تحريم‌هايی كه دامن ايران را گرفته چهار نوع است: تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های کنگره آمریکا، تحریم‌های اتحادیه اروپا و تحریم‌هايی كه خود کشور آمریکا صورت داده و بعيد مي‌دانم بعد از امضای نهايي، اين تحريم‌ها به سرعت برداشته شود.
 سوم آذر ماه روز مهمي براي دولت ايران و طرف‌های 1+5 به‌ویژه آمريكا به‌شمار مي‌‌آيد. بعد از چندين سال فراز و فرود پرونده هسته‌ای ایران، دولت حسن روحانی توانست در مدت كوتاهي مذاکراتی را سازماندهی کند که نقطه پایانی آن سوم آذر نام گرفته است. هشت دوره مذاكره نفسگیر هسته‌اي در عرصه بين‌المللي براي دولت يازدهم و شخص رئيس‌جمهور اعتباری جهانی آورده است. از آن‌سو اوباما نیز علاقه‌مند به حل و فصل این پرونده است و البته او نیز با فشارهایی از سوی جمهوری‌خواهان کنگره مواجه است. دکتر علي بيگدلي، تحليلگر مسائل بين‌المللي بر اين باور است که هشتمين دور مذاكرات در وین نسبت به دوره‌هاي قبلي رضايتبخش‌تر بوده است. وی عنوان مي‌كند تمديد مذاكرات در سوم آذرماه دردي را درمان نمي‌كند. مشروح گفت‌وگو با علی بیگدلی را در ادامه می‌خوانید:
 
 با توجه به اينكه هشت دوره از مذاكرات گذشته است پيش‌بيني شما از سرانجام این پرونده چيست؟
 با توجه به اينكه يكسال از عمر دولت تدبير و اميد مي‌گذرد، شاهد هشت دوره از مذاكرات مسرت‌بخش هستيم. جاي تشكر دارد كه تا به امروز در هشت مرحله افراد سياسي قوي را پاي ميز مذاكره كشانديم. مذاكراتي كه در دوره‌هاي قبل در فراز و فرود سپري شد و مي‌توانیم اين موضوع را به فال نيك بگيریم. اين دوره از مذاكرات كه مي‌توان گفت به نيمه راه رسيده است نسبت به مذاكرات و جلسات قبل مساعدتر بوده و نتيجه مطلوب‌تري هم در اين مدت به‌دست آورده‌ايم.
 
 اين امكان وجود دارد که بعد از امضای توافق نهايي تحريم‌ها برداشته شود؟
خیر، بعید است تقاضای ايران که بعد از امضای معاهده‌نامه، تحريم‌ها در عرض يك ماه به كل برداشته شود، مورد پذیرش واقع شده و حتی عملی باشد. تحريم‌هايی كه دامن ايران را گرفته چهار نوع است: تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های کنگره آمریکا، تحریم‌های اتحادیه اروپا و تحریم‌هايی كه خود کشور آمریکا صورت داده و بعيد مي‌دانم بعد از امضای نهايي، اين تحريم‌ها به سرعت برداشته شود. با توجه به اينكه انتخابات كنگره آمریکا نيز نزدیک است.
 
 دولت آمريكا طي صحبتي اعلام كرد با افزايش تعداد سانتریفیوژها درايران مشكلي ندارد، نظر شما چيست؟ 
این اظهارنظر آمریکایی‌ها نشان‌دهنده اين است كه این کشور و حتي شخص باراك اوباما نرمش آرامی را از خود در اين مذاكرات نشان داده‌اند كه حتي اين موضوع هم توسط خبرگزاري‌ها پوشش داده شد ولي تائيد يا تكذيب اين خبر از سوي هيچ مقام ارشد آمريكا اعلام نشد كه همين مي‌تواند مشكلاتي براي توافقنامه پيش بیاورد. 
 
 با توجه به وضعيت پرونده هسته‌اي آيا سياست داخلي آمريكا پذيرای چنين موضوعي است؟
نه‌تنها دولت آمريكا بلكه دولت ايران هم تحت فشار است. آمريكا و شخص باراك اوباما فشارهايی از سوي لابي صهيونيست‌ها را تحمل می‌کنند و همچنين انتخابات كنگره نيز نزديك است و دولت اوباما را در شرایط سختي گذاشته است كه مي‌توان به ديدار اوباما و نتانياهو در این زمینه اشاره كرد. در ايران هم شاهد هستيم بعد از هر دوره از مذاكرات كه تيم هسته‌اي به ايران برمي‌گردد از جانب تندروها چقدر تحت فشار قرار می‌گیرد.
 
 فکر می‌کنید اين فشارها تا چه زمانی ادامه داشته باشد؟
تا زماني كه مذاكرات هسته‌اي به نتيجه واحد و مشخصي نرسد اين فشارها براي هر دو دولت وجود دارد. 
 
 سوم آذرماه آخرين روز تعیین شده برای مذاکرات هسته‌اي است به نظر شما امكان تمديد این زمان وجود دارد؟
بعيد مي‌دانم ولي اگر تمديد مجددي بخواهد صورت بگيرد بي‌فايده است به دليل اينكه همان اتفاقاتي كه در اين يك سال افتاده در زمان تمديد هم مي‌افتد. 

منبع: آرمان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین