|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۲۷۱۲۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۲
یک نشریه عربی نوشت، تاسیس «وزارتخانه خوشبختی» در امارات و به تبع آن در مصر یا عربستان بدعتی است، برای سرپوش گذاشتن بر انواع نقض‌های حقوق بشر مثل قاچاق انسان، سرکوب معترضان و استثمار.
یک نشریه عربی نوشت، تاسیس «وزارتخانه خوشبختی» در امارات و به تبع آن در مصر یا عربستان بدعتی است، برای سرپوش گذاشتن بر انواع نقض‌های حقوق بشر مثل قاچاق انسان، سرکوب معترضان و استثمار.

به گزارش فارس، وبگاه خبری الخلیج اونلاین در یادداشتی با عنوان «ترفند تاسیس وزارت خوشبختی در مصر، عربستان و امارات، نیمه پنهان آنها را لو می‌دهد» نوشت، تلاش این رژیم‌ها برای تقویت اعتماد شهروندانشان در سایه سرکوبگری‌ها بی‌فایده است.

در این یادداشت آمده است: امارات عربی متحده، عربستان سعودی و مصر با ایجاد وزارت «السعادت» (خوشبختی) سر شهروندان خود را کلاه می‌گذارند. سه رژیمی که به نقض جدی حقوق شهروندان خود و جنایات حقوق بشری در داخل و خارج از کشورهایشان شناخته شده‌اند و حالا تلاش می‌کنند با ارائه ایده خوشبخت کردن شهروندان، چهره متمدنانه‌ای از دولت خود به نمایش بگذارند.

 این وزارتخانه به دنبال نشان دادن یک چهرۀ پر زرق و برق از دولت‌هایشان است تا تصویر آن در داخل و خارج از کشور را بزک کند و نزد ملت‌هایشان و دیگر کشورها از جایگاهی برخوردار شوند اما تاثیر تخلفات و جنایات این رژیم‌ها حتی تا مدت‌ها باقی می‌ماند.

این وزارتخانه برای اولین بار در ماه فوریه 2016 در امارات عربی متحده تاسیس شد و مصر و عربستان نیز در اندیشه آن. در حالی که این اقدام امارات در سایه تناقض رفتارهای واقعی آن با چیزی که سعی می‌کند از خودش نشان بدهد مورد تقبیح و ناسازاگویی قرار گرفت. چون جرایم امارات پا را از مرزهای این کشور هم فراتر گذاشته، به کشورهای عربی و غربی هم گسترش یافته و سرنوشت ملت‌ها را به بازی گرفته است.

امارات عربی متحده پس از اینکه چهره آن به دلیل جنایاتش در ریختن خون مردم در کشورهای سودان، یمن، لیبی و مصر آلوده شده و با خواسته‌های ملت‌های انقلابی مبارزه می‌کند که برای آزادی و شرافت انقلاب کرده‌اند، حالا درصدد تمیز کردن چهره خود برآمده است.

ابوظبی در حالی سه سال پیش وزارت خوشبختی تأسیس کرد که کشورهای قدرتمندتر از آن که در راس کشورهای خوشبخت دنیا هم محسوب می‌شوند نظیر دانمارک، کانادا و فنلاند هم دست به چنین کاری نزدند.

امارات درصدد است تجربه خود را در این زمینه به مصر منتقل کند درحالی که از عربستان هم برنامه هایی برای ایجاد این وزارتخانه وجود دارد.

امارات عربی متحده در حالی وزارتخانه خوشبختی را تاسیس کرده که در رسوایی‌های متعدد به سر می‌برد، به دلیل نقش مخرب آن در گسترش هرج و مرج در سراسر منطق،که  با هدف دستیابی آن به جاه طلبی‌هایی است که خون مردم را در آن راه ریخته است چیزی که کاملا بر خلاف تبلیغی است که از خودش به عنوان تلاشگر  تحقق صلح و خوشبختی می‌کند.

در سال‌های اخیر، امارات عربی متحده به عنوان یکی از فعال‌ترین کشورها در زمینه قاچاق انسان از جمله برده‌داری، استثمار جنسی و فحشا شناخته شده است.

سالها است که امارات، جرایم در زندان‌های خود در داخل و خارج این کشور را پنهان کرده است، اما پس از مشارکت آن در ائتلاف عربستان برای بازگرداندن عبد ربه منصور هادی به قدرت در یمن از سال 2015 و مدیریت زندان‌های مخفی در آن، چهره زشت از کشور خوشبخت ظهور کرده است، بخصوص وقتی از  زندانیان سیاسی در امارات صحبت می‌شود.

گزارش دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در زمینه حقوق بشر به شدت از وضعیت حقوق بشر در امارات عربی متحده انتقاد کرده است. «ناپدید شدن‌های اجباری» برخی شهروندان، محاکمه برخی فعالان حقوق بشر به دلیل  ابراز عقاید خود، شکنجه زندانیان، بی عدالتی به کارگران خارجی، تبعیض علیه زنان، تابعیت دستگاه قضایی از قوه مجریه نمونه آن است.

عربستان و خوشبختی!

روزنامه رسمی عکاظ عربستان روز دوشنبه (29 ژانویه 2019)  گزارش داد که عربستان سعودی در حرکتی مشابه با آنچه امارات عربی متحده انجام داد، شهروندان خود را شگفت زده کرد و آن هم با انتصاب  الهنوف هلیل به عنوان نخستین زن در راس نهادی موسوم به  «کیفیت خوشبختی» در منطقه حائل در شمال عربستان تا خوشبختی شهروندان و کیفیت آن را رصد کند. این حرکت با توجه به اقتصاد بحران زده عربستان سعودی، بیکاری شایع، سرکوبگری ها و بازداشت، مخالفان سیاسی تکان دهنده است.

از سوی دیگر، عربستان سعودی در جنایات جنگی در یمن شرکت داشت و با همکاری  امارات متحده، بحرین و مصر در سال 2017، قطر را محاصره کرد. محدودیت‌هایی برای حجاج قطری و ایرانی وضع می‌کند و جمال خاشقچی معارض سعودی را در دوم اکتبر گذشته ترور کرد و دیگر جنایات دیگری که در کارنامه رژیم آل سعود ثبت شده است.

این کلاه فقط بر سر شهروندان دو کشور عربی حاشیه خلیج (فارس) نرفته، بلکه به سر مصری‌ها هم گذاشته شده است یک خبر غیرمنتظره‌ای که بازتاب بزرگ در محافل مصری و موجی از تمسخر و استهزاء را به همراه داشت وقتی که یک مسؤول دولت مصر از تصمیم دولت درخصوص راه اندازی وزارت «خوشبختی» در آینده نزدیک‌ با هدف تقویت اعتماد شهروندان به دستگاه‌های دولتی مختلف و ارتقای سطح خدمات‌رسانی به شهروندان این کشور خبر داد.

معلوم نیست این وزارتخانه چه جایی در مصر دارد در حالی که این کشور با افزایش بی‌وقفه قیمت کالاهای اساسی مردم و افزایش سرکوبگ مخالفان و زندانی شدن هزاران نفر بنا به گزارش‌های بین المللی روبه‌روست. بر اساس آخرین گزارش سازمان عفو بین‌الملل سرکوب در دوران ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی تا بدترین سطوح رسیده است.

داده‌های دیدبان حقوق بشر همچنین تایید می‌کند که ششصد هزار زندانی سیاسی در مصر در نتیجه سرکوبگری‌های مداوم از زمان کودتا علیه  محمد مرسی  ژوئیه 2013 هستند علاوه بر اینکه تعداد اعدام مخالفان در این کشور روزانه رو به فزونی است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین