|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۲۷۱۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰
کاراوایف که از کارشناسان مطرح امور دریای خزر در روسیه است، معتقد است که راهگذر شمال - جنوب به خودی خود نمی تواند تاثیر بگذارد بلکه همکاری کشورها در چارچوب آن باعث توسعه همکاری های اقتصادی و افزایش حجم مبادلات بازرگانی و کالاها خواهد شد.
  تحلیلگر انستیتو اقتصاد آکادمی علوم روسیه معتقد است که ایران و روسیه می توانند از طریق راهگذر بین المللی شمال - جنوب تاثیر تحریم های آمریکا را بر اقتصاد خود به اندازه قابل توجه ای از بین ببرند و توسعه اقتصادی کشورهای شرکت کننده در آن را فراهم کنند.

الکساندر کاراوایف روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا در مسکو با بیان این مطلب افزود: راهگذر بین قاره ای شمال - جنوب می تواند ساز و کار ارتباطی خوب برای کشورهای منطقه حتی کشورهایی باشد که در این مسیر قرار نگرفته اند.

کاراوایف که از کارشناسان مطرح امور دریای خزر در روسیه است، معتقد است که راهگذر شمال - جنوب به خودی خود نمی تواند تاثیر بگذارد بلکه همکاری کشورها در چارچوب آن باعث توسعه همکاری های اقتصادی و افزایش حجم مبادلات بازرگانی و کالاها خواهد شد.

تحلیلگر روس بر این باور است که همکاری کشورهای حوزه خزر می تواند مانند ساز و کاری برای گسترش همکاری ها باشد و کشورهای واقع در این حوزه نباید از تاثیرات و مزایای این همکاری ها چه در چارچوب دوجانبه یا فرمت چندجانبه غافل شوند.

وی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر بخش هایی از راهگذر شمال - جنوب فعالیت می کند و در بخش هایی هنوز ارتباط ریلی وجود ندارد که برای رفع این نقص تلاش می شود.

کاراوایف گفت: در مجموع پنج تا هفت میلیون تن محموله در چارچوب این راهگذر جابجا می شود که بخش عمده آن بین ایران و روسیه انجام می گیرد.

راهگذر شمال-جنوب مسیر اصلی تکمیل گذرگاه ترانزیتی ۷۲۰۰ کیلومتری هلسینکی در فنلاند و بمبئی هندوستان است که ارتباط شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان به کشورهای حوزه اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا برقرار می کند.

افزون بر مسیر اصلی، شاخه های انشعابی این گذرگاه بین قاره ای به طول هزاران کیلومتر دهها کشور دورتر را در آسیا و اروپا به هم پیوند خواهد داد و یکی از اقتصادی ترین مسیرهای جاده ای بین المللی می شود.

این کریدور افزون بر کوتاه کردن ۴۰ درصدی طول مسیر ارتباطی آسیا و اروپا، حدود ۳۰ درصد از هزینه‌های حمل و نقل را نیز کاهش می دهد.

**لزوم تجارت با ارزهای ملی

کاراوایف در ادامه بر لزوم امضای موافقت نامه بین کشورهای حوزه دریای خزر برای استفاده از ارزهای ملی تاکید کرد وگفت: اگر موافقت نامه تجارت با ارزهای ملی امضا شود و بانک های مرکزی کشورهای حوزه خزر بویژه ایران و روسیه از این معاملات حمایت کنند همکاریهای اقتصادی به شدت رشد خواهد کرد.

کارشناس روس تاکید کرد که بانک هایی که برای حمایت از معاملات و همکاری ها تعیین می شوند نباید در کشورهای غربی دارایی داشته باشند، اظهار داشت: این بانک ها حتماً نباید جزو پنج بانک اول کشور خود باشند. فعالیت های این بانک ها باید با ابزار خاص از طرف بانک مرکزی بیمه شود زیرا اگر کشورهای غربی بیمه نکنند فعالیت های اقتصادی راکد می شود.

کاراوایف سه نکته را برای توسعه همکاری های اقتصادی روسیه و ایران در شرایط کنونی تحریم ها لازم و ضروری می داند.

وی گفت: نکته اول اینکه باید صندوق یا مرکز سرمایه گذاری برای توسعه زیرساخت های بزرگ و توسعه سیستم ها ایجاد شود. مورد دوم اینکه یک کمپانی واحد حمل و نقل برای گسترش همکاری ها در این عرصه انتخاب شود و در قدم سوم ایجاد منطقه آزاد تجاری است.

این صاحبنظر روس خاطرنشان کرد که ایران موافقت نامه ایجاد محدوده آزاد تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را امضا کرده است و در این چارچوب می توان همکاری ها را توسعه داد.

کاراوایف همچنین به همکاریهای ایران و روسیه در عرصه گمرکی اشاره و اظهار کرد: این همکاری ها بسوی منطقه ای شدن تعامل دو کشور توسعه می یابد و کشورهای دیگر حوزه دریای خزر می توانند به این همکاری ها بپیوندند و موانع در مسیر گسترش همکاری ها کاهش می یابد که شکوفایی همکاریهای اقتصادی را به همراه خواهد داشت.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین