|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۲۷۱۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
مراسم تشییع و ختم ایشان بسیار با شکوه برگزار شد و این نشان دهنده جایگاه بسیار والای این مرجع تقلید بود؛ همچنین مردم ایران نیز در این مراسمات حضور جدی داشتند که از آن‌ها بسیار سپاسگذاریم.
 مسئول ارتباطات دفتر آیت الله محقق کابلی گفت: پس از رحلت آیت الله محقق کابلی، شاگرد برجسته ایشان آیت‌الله محمدباقر فاضلی به عنوان مرجع دینی شیعیان افغانستان انتخاب شد.

 حسن‌جان احمدی ظهر امروز در نشست خبری بزرگداشت چهلمین روز درگذشت آیت‌الله محقق کابلی عنوان کرد: آیت الله خویی در دهه ۴۰ لقب رکن الاسلام را به آیت الله محقق کابلی دادند که نشان از جایگاه بالای این عالم دینی است.

وی افزود: آیت‌الله محقق کابلی ۱۸ سال در حوزه علمیه نجف، هفت سال در حوزه علمیه کابل و حدود ۴۰ سال در حوزه علمیه قم درس خارج گفتند که این موضوع در تاریخ تشیع کم سابقه است؛ ایشان در سال ۱۳۵۱ از نجف به افغانستان آمدند و در سال ۱۳۵۷ وارد ایران شدند و از آن تاریخ تا سال ۱۳۷۰ که پیروزی انقلاب افغانستان اتفاق افتاد، نقش بسیار مهمی را ایفا کردند.

مسئول ارتباطات دفتر آیت الله محقق کابلی بیان کرد: این مرجع تقلید نقش مهمی در رهبری انقلاب و جهاد مردمی افغانستان ایفا کردند و پس از پیروزی انقلاب افغانستان، ایشان احیا کننده نماز جمعه در افغانستان بودند زیرا قبل از آن مدها بود که نماز جمعه در افغانستان اقامه نمی‌شد.

وی ادامه داد: آیت‌الله محقق کابلی همچنین به پاسخگویی مسائل دینی و شبهات مقلدین خود می‌پرداختند و خدمات بسیاری به مهاجرین افغانستانی در ایران ارائه کردند.

احمدی اظهار کرد: آیت الله کابلی در قم درس خارج فقه داشتند و از سال ۱۳۷۲ نیز رهبری دینی مردم افغانستان را بر عهده گرفتند و در حوادث مختلف موضع گیری‌های بسیار مهمی داشتند.
وی اظهار کرد: راه و مسیر آیت‌الله محقق کابلی ادامه خواهد داشت و پس از رحلت این مرجع تقلید، آیت الله محمدباقر فاضلی از شاگردان برجسته ایشان به عنوان مرجع دینی شیعیان افغانستان انتخاب شد.

وی اضافه کرد: مراسم تشییع و ختم ایشان بسیار با شکوه برگزار شد و این نشان دهنده جایگاه بسیار والای این مرجع تقلید بود؛ همچنین مردم ایران نیز در این مراسمات حضور جدی داشتند که از آن‌ها بسیار سپاسگذاریم.

مسئول ارتباطات دفتر آیت‌الله محقق کابلی گفت: مراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت آیت الله محقق کابلی روز پنجشنبه ۲۷ تیرماه بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد اعظم برگزار خواهد شد و حجت الاسلام صادقی زاده نماینده آیت‌الله محقق کابلی در کشورهای اروپایی سخنران این مراسم بود.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین