|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۲۷۱۲۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
زلمای خلیل زاد نماینده آمریکا در امور افغانستان نیز که طرف مذاکره کننده است، سعی می‌کند راه حل‌ها یا قول‌هایی را مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان دهد اما به نظر نمی‌رسد که این موضوع هم عملی شود و این حرف‌ها برای این است که زلمای خلیل زاد نشان دهد که یک مذاکره کننده موفق بوده است.
 رئیس سابق ستاد افغانستان وزارت امور خارجه با بیان این‌که نقش آفرین‌ترین گروه در افغانستان، طالبان است، گفت: طالبان شرط همیشگی خود مبنی بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان را مورد تاکید قرار داده و برگزاری انتخابات را نیز به همین مساله موکول کرده، لذا این عوامل نشان می‌دهد مذاکرات اخیر بین آمریکا و طالبان بی نتیجه بوده است.

محسن پاک آئین در گفت‌وگو با ایسنا درباره مذاکرات روند صلح افغانستان اظهار کرد: در مذاکرات صلحی که آمریکایی‌ها با طالبان انجام می‌دهند و دولت هم دخالت می‌کند، به اعتقاد من عامل اصلی تأثیرگذاری که می‌تواند حرف نهایی را در این مساله بزند خود طالبان است.

وی تصریح کرد: اخیراً طالبان در دو عرصه فعال شده یعنی هم در عرصه دیپلماسی و انجام مذاکره با آمریکایی‌ها و یا گرفتن یک ژست برای این‌که آماده مذاکره است که به‌عنوان یک گروه سیاسی و نه یک گروه تروریستی مذاکرات را انجام دهد و در عرصه گفت‌وگو هم فعال باشد، در عین حال در عرصه میدانی هم کماکان فعال است و نمونه‌اش همین اقدامات تروریستی است که ۱۰ روز قبل در کابل انجام داد و مسئولیت آن را به عهده گرفت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: بنابراین طالبان هم در عرصه میدانی و هم دیپلماسی فعال است، به همین دلیل از این جهت می‌تواند تأثیرگذار باشد که هم یک چهره موجهی به‌عنوان یک گروه سیاسی نشان دهد و هم در مقاطعی که احساس می‌کند مذاکرات پیش نمی‌رود اقدامات تروریستی را در کابل یا سایر مناطق انجام می‌دهد.

وی همچنین بیان کرد: در مقابل طالبان دولت افغانستان قرار دارد که تقریباً دولتی ضعیف نسبت به دولت‌های قبلی است و اختلافات جدی بین رئیس جمهور و معاونانش و دیگر اعضای کابینه در حوزه مدیریتی کشور هم وجود دارد، از سوی دیگر توانایی مقابله با تروریسم را ندارد. البته غیر از طالبان، داعش هم در افغانستان حضور پیدا کرده و نارضایتی عمده‌ای ایجاد شده است و همه امیدوار هستند انتخابات زودتر برگزار شود تا بتوانند تغییرات بنیادی در این کشور انجام دهند.

رئیس سابق ستاد افغانستان وزارت امور خارجه در ادامه گفت: طرف دیگر این مساله آمریکا است که با هدف حفظ نیروهای خودش در افغانستان تمایل دارد که نقش آفرینی کرده و تأثیرگذاری بیش‌تری را داشته باشد. اما به اعتقاد بنده در بین این عواملی که وجود دارد طالبان بیش از بقیه تأثیرگذار است زیرا در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد زمین‌های افغانستان را در اختیار دارد و با نفوذ خود، پیشرفت‌های نظامی را در کنار انجام مذاکره توسعه می‌دهد.

پاک‌آئین با تاکید بر این در حال حاضر طالبان، نقش‌آفرین‌ترین گروه در افغانستان است، اظهار کرد: البته طالبان شرط همیشگی خود مبنی بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان را همواره مورد تاکید قرار داده برای این‌که مذاکرات صلح به نتیجه برسد، همچنین اعلام کرده که انتخاباتی در افغانستان نباید برگزار شود مگر این‌که نیروهای خارجی در این کشور حضور نداشته باشند و همین مساله نشان می‌دهد مذاکراتی که اخیراً بین آمریکایی‌ها و طالبان انجام شده بی نتیجه بوده است.

وی ادامه داد: زلمای خلیل زاد نماینده آمریکا در امور افغانستان نیز که طرف مذاکره کننده است، سعی می‌کند راه حل‌ها یا قول‌هایی را مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان دهد اما به نظر نمی‌رسد که این موضوع هم عملی شود و این حرف‌ها برای این است که زلمای خلیل زاد نشان دهد که یک مذاکره کننده موفق بوده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که وضعیت افغانستان برای ایران به‌عنوان کشور همسایه خیلی مهم است، گفت: تنوع مسائل مختلف افغانستان مانند تروریسم یا مواد مخدر، روابط دو جانبه ایران و افغانستان و تهدید نیروهای خارجی در این منطقه، از جمله مواردی است که تأیید می‌کند ایران به طور طبیعی باید نسبت به مسائل افغانستان حساسیت نشان دهد و به نحوی تأثیرگذاری خودش را بر تحولات آینده افغانستان حفظ کند.

پاک‌آئین خاطرنشان کرد: در همین چارچوب شاهد هستیم که ایران با عوامل مؤثر در ثبات و امنیت افغانستان ارتباط دارد و به نظر بنده این روند باید ادامه یابد و ما در تحولات افغانستان نباید غایب باشیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین