|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۶
کد خبر: ۲۷۰۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
عربستان ادعا کرده است، همه تسهیلات را برای قطری‌های راغب به انجام مناسک حج فراهم کرده و "ادعاهای وزارت امور اوقاف قطر" پیرامون سنگ‌اندازی ریاض در برابر قطری‌ها یا افراد مقیم این کشور برای ممانعت از انجام مناسک حج را رد می‌کند.
 دولت عربستان اظهارات وزارت اوقاف قطر درباره سنگ‌اندازی ریاض در برابر شهروندان و مقیمان قطری که تمایل دارند مناسک حج تمتع و عمره به جای آورند را رد کرده و در یک موضع فرافکنانه از دوحه خواست، موانع موجود در برابر حجاج و عمره‌گذاران برای حضور در مراسم حج را از میان بردارد.

به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، با نزدیک شدن موسم حج، وزارت حج و عمره عربستان از مقامات ذی‌ربط در قطر خواست موانع موجود در برابر "برادران قطری" مایل به انجام شعایر دینی را از میان بردارند. ریاض مدعی شده، دوحه برای ممانعت از رفتن حجاج به عربستان، موانعی را ایجاد کرده است.

عربستان ادعا کرده است، همه تسهیلات را برای قطری‌های راغب به انجام مناسک حج فراهم کرده و "ادعاهای وزارت امور اوقاف قطر" پیرامون سنگ‌اندازی ریاض در برابر قطری‌ها یا افراد مقیم این کشور برای ممانعت از انجام مناسک حج را رد می‌کند.

ریاض با بیان اینکه "ادعاهای قطر" صحت ندارند، مدعی شد، وزارت اوقاف عربستان سامانه‌های الکترونیکی راه‌اندازی کرده است تا حجاج قطری بتوانند محل اقامت خود را رزرو کرده و درباره خدماتی که تمایل دارند، دریافت کنند، قرارداد ببندند و در عین حال مسافرت به عربستان از طریق همه خطوط هوایی به جز خطوط قطر امکان‌پذیر است. ریاض در ادامه مدعی شد، دوحه این سامانه‌ها را بسته است.

وزارت امور حج و عمره عربستان افزود، از مسؤولان امور حج قطر خواسته است ترتیبات حضور زائران قطری در عربستان را فراهم کنند و با آنها نشستی هم صورت گرفت اما قطری‌ها بدون امضای توافق‌نامه حج نشست را ترک کردند، به این ترتیب دوحه فرصتی برای شرکت‌های حج خود برای آمدن به عربستان و توافق با ارائه‌دهندگان خدمات به حجاج در عربستان فراهم نکرد.

ریاض در موضعی معنادار تلاش‌های خود برای سیاسی‌کاری مساله حج و عمره و وارد کردن مواضع سیاسی میان دو کشور در امور حج را رد کرد و از وزارت اوقاف قطر خواست حضور حجاج را از طریق هرگونه خطوط هوایی به جز خطوط هوایی خود تسهیل کند.

عربستان در حالی از دوحه می‌خواهد شرایط را برای حضور زائران خود در مراسم حج هموار کند که پنجم ژوئن ۲۰۱۷ در کنار کشورهای مصر، امارات، بحرین روابط دیپلماتیک خود را به بهانه حمایت قطر از "تروریسم" و تامین بودجه آن با این کشور قطع و دوحه را محاصره دریایی، زمینی و هوایی کرد. دوحه بارها ادعاهای این کشورهای محاصره کننده درباره ارتباط خود با تروریسم را تکذیب کرده و هدف از آن را به قیمومیت درآوردن این کشور عنوان کرد.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین