|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۳
کد خبر: ۲۷۰۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۰
پایگاه فارن پالسی در گزارشی به نقل از منابع وابسته به دولت آمریکا نوشت: وزیر خارجه این کشور با وجود آنکه ماه مه گذشته بخشی از دیپلمات‌های آمریکایی را به صورت موقت از سفارتخانه کشورش در شهر بغداد خارج ساخته بود اما اکنون قصد دارد عدم حضور آنها را دائمی کند.
 پایگاه فارن پالسی در گزارشی به نقل از منابع وابسته به دولت آمریکا نوشت: وزیر خارجه این کشور با وجود آنکه ماه مه گذشته بخشی از دیپلمات‌های آمریکایی را به صورت موقت از سفارتخانه کشورش در شهر بغداد خارج ساخته بود اما اکنون قصد دارد عدم حضور آنها را دائمی کند.

به گزارش ایسنا، فارن پالسی در گزارش خود نوشت: ماه مه گذشته مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا دستور به خارج شدن بخشی از دیپلمات‌های این کشور از سفارتخانه آمریکا در پایتخت عراق را به بهانه افزایش تنش با ایران داد. اکنون چند مقام وزارت امور خارجه آمریکا می‌گویند، به آنها اعلام شده که ظاهراً قرار است این پرسنل خارج شده از سفارت آمریکا دیگر بازنگردند و خروج آنها دائمی شود. چنین اقدامی ممکن است منجر به کمبود نیرو در محل سفارتخانه آمریکا به منظور اجرای وظایف مهم شود.

در عین حال این تصمیم در کوتاه مدت می‌تواند سبب شود صدها دیپلمات آمریکایی بازگشته به واشنگتن دیگر سفارتخانه‌ای که بتوانند در آن کار کنند نداشته باشند و در وضعیت معلق باقی بمانند.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: این نوع توصیف از خروج این دیپلمات‌های آمریکایی نادرست است.

او تصریح کرد: هنوز هیچ تصمیمی درباره تعیین سطوح دائمی در این سفارتخانه اتخاذ نشده اما روند بررسی پرسنل سفارت آمریکا در عراق در جریان است.

سه مقام دیگر وزارت امور خارجه آمریکا که نامشان را فاش نکردند نیز اظهار داشتند: سطح پرسنلی که در محل سفارتخانه آمریکا در بغداد بعد از خارج کردن دیپلمات‌ها در ماه مه به وجود آمد به نحوی به عنوان یک سطح دائمی غیررسمی از سوی وزارت خارجه آمریکا نگریسته می‌شود.

این مقام تاکید کرد: مقام‌ها ظاهراً به صورت بی‌سر و صدا تصمیم سیاسی اتخاذ کردند مبنی بر اینکه این افراد را دوباره برنگرداندند.

وی افزود: اما آنها هنوز به صورت رسمی این را یک خروج دائمی نمی‌دانند و صرفاً می‌گویند در حال بررسی این دستور خروج هستند.

با این حال سفارتخانه آمریکا در عراق همچنان طبق برآوردها هزاران پرسنل را در اختیار دارد اما تنها یک بخش کوچک از پرسنل سفارت آمریکا در بغداد فعالیت مستقیم در حوزه کارکردهای اصلی دیپلماتیک دارند.

اکثر این کارمندان را نیروهای پیمانی، پرسنل امنیتی یا مقام‌هایی از جانب دیگر آژانس‌های فدرال از جمله جامعه اطلاعاتی
آمریکا تشکیل می‌دهند. بعد از خارج کردن این دیپلمات‌ها در ماه مه دو مقام به فارن پالسی گفتند در حال حاضر سفارت آمریکا در عراق تنها کمتر از ۱۵ نفر از مقام‌های وزارت خارجه که مستقیماً روی وظایف دیپلماتیک اساسی کار می‌کنند در اختیار دارد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا که نامش را فاش نکرد، اظهار داشت: ما یک سفارتخانه با کارکرد قدرتمند را که با آن می‌توانستم با نفوذ ایران مقابله کنیم و فضا را برای اعمال نفوذ آمریکا فراهم سازیم تضعیف کردیم.

یک مقام دیگر وزارت خارجه آمریکا که این تصمیم بر او و زندگیش تأثیر گذاشته گفت: من احساس می‌کردم وزارت خارجه آمریکا عراق را به حال خود رها می‌کند.

اواسط ماه مه گذشته پامپئو دستور به خارج ساختن پرسنل غیرضروری از سفارت آمریکا در عراق داد چرا که دولت ترامپ مدعی شده بود که تهدیداتی از جانب ایران پرسنل آمریکا در عراق را با خطر چشمگیر مواجه می‌سازد.

دو مقام اظهار داشتند از جمله گروه‌های که سفارت را ترک کردند ۲۸۵ تن از پرسنل وزارت خارجه بوده‌اند که زیر نظر رئیس سفارتخانه کار می‌کردند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین