|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۱۰
کد خبر: ۲۷۰۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹
این حمله می‌توانست به سلسله مقابله‌های نظامی و شبه نظامی با هم پیمانان تهران منجر شده، در نهایت به جنگی وسیع بینجامد که کنترل آن از دست آمریکا خارج می‌شود و نیاز صرف به هزینه‌های گزافی از سوی ایالات متحده دارد.
 محمد بدر الدین زاید در الحیات نوشت: در کمتر از دو هفته، رئیس جمهور آمریکا در تعدادی از پرونده‌های اصلی، به نحوی مخالف با هیاهویی که خود برانگیخته بود، عقب نشینی کرد. می‌توان این پدیده را به طور خاص در مورد سه پرونده‌ای مشاهده کرد که عناصر اساسی سیاست خارجی دولت ترامپ را تشکیل می‌دهند و عبارتند از: پرونده ایران، کره شمالی و مهمتر از همه، پرونده روابط اقتصادی با چین. هر یک از عقب نشینی‌ها به دلایل مختلفی اتفاق افتاد، اما همزمانی آن‌ها نیازمند تأمّل است.

به نوشته انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: در مورد پرونده ایران، عقب نشینی ترامپ از حمله نظامی به این کشور، یک تصمیم حساب شده بود؛ چرا که این حمله می‌توانست به سلسله مقابله‌های نظامی و شبه نظامی با هم پیمانان تهران منجر شده، در نهایت به جنگی وسیع بینجامد که کنترل آن از دست آمریکا خارج می‌شود و نیاز صرف به هزینه‌های گزافی از سوی ایالات متحده دارد.

در پرونده دوم، کره شمالی قرار دارد که بیش از یک سال است شاهد تنش در روابط آن با آمریکا هستیم. پس از کش و قوس‌های فراوان و مذاکراتی که بین ترامپ و رهبر کره انجام شد، بعد از برگزاری نشست جی ۲۰ در ژاپن، آمریکا به وضوح از موضع خود در قبال کره شمالی عقب نشینی کرد و در یک اقدام نمادین، بعنوان اولین رئیس جمهور آمریکا وارد خاک کره شمالی شد. این دیدار نتیجه ملموسی نداشت، اما زمینه را برای صحبت از معامله جدیدی مهیا کرد، که به تعلیق درآمدن سلاح اتمی کره مربوط است و یک پیروزی استراتژیک برای این کشور محسوب می‌شود؛ چرا که به این ترتیب وارد باشگاه قدرت‌های بزرگ هسته‌ای شده و دستاورد‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی فراوانی را کسب می‌کند.

پرونده سوم، مربوط به جنگ تجاری ترامپ با چین و عقب نشینی او در این جنگ است؛ در این جا لازم به ذکر این نکته است که با وجود اینکه اعمال تعرفه‌های گمرکی بر کالا‌های چینی باعث ایجاد شغل‌هایی برای آمریکایی‌ها شد، این افزایش از سوی دیگر با بالا رفتن هزینه زندگی مردم ایالات متحده همراه است. علاوه بر اینکه اینگونه اقدامات ترامپ به از بین رفتن اعتماد متقابل بین دو کشور و ایجاد فضایی از عدم استقرار اقتصادی می‌انجامد.

بطور خلاصه، این سه پرونده نشان دهنده عقب نشینی آمریکا در سه موضوع اصلی سیاست خارجی آن است و علت این عقب نشینی چه بسا به درک روز افزون ترامپ نسبت به این مهم باز می‌گردد که تنش زایی و سیاست‌های بازی در لبه پرتگاه او نمی‌توانند اهداف مورد نظر را محقق کنند، بلکه برعکس، اینگونه سیاست‌ها کاخ سفید را با مشکلاتی جدی مواجه می‌کند. علاوه بر اینکه این عقب نشینی‌ها منجر به کاهش هیمنه آمریکا در سطح جهان می‌شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین