کد خبر: ۲۷۰۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۰
همان طور که می‌دانید آزار جنسی محدوده وسیعی از رفتار‌ها از مزاحمت‌های خیابانی تا سوء استفاده جنسی و تجاوز را در بر می‌گیرد.
 همان طور که می‌دانید آزار جنسی محدوده وسیعی از رفتار‌ها از مزاحمت‌های خیابانی تا سوء استفاده جنسی و تجاوز را در بر می‌گیرد.
 
برخلاف تصور عموم که غالباً زنان و دختران را قربانی آزار و تجاوز جنسی می‌دانند تعداد مردان و پسرانی که مورد تجاوز قرار می‌گیرند نیز رو به افزایش است. در واقع آزار دهنده و فردی که مورد آزار قرار گرفته است می‌توانند زن، مرد و یا کودک باشد ضمن اینکه آزار دهنده و قربانی می‌توانند دارای یک جنسیت باشند.

در همه جوامع برای روابط جنسی چارچوب مشخصی وجود دارد که انحراف از آن‌ها می‌تواند منجر به آسیب به نظم جامعه و امنیت فردی و اجتماعی شود. انواع این انحرافات از قبیل: لواط، تفخیذ و مساحقه هستند که هر کدام احکام جداگانه‌ای دارند. در این نوشتار به بررسی دو جرم لواط و تفخیذ، مجازات آن‌ها و ادله اثبات آن‌ها می‌پردازیم.

لواط چیست؟
لواط به معنای داخل کردن آلت تناسلی مرد به مقدار ختنه گاه و یا بیشتر در مقعد مردی دیگر است. در واقع به آمیزش و نزدیکی مرد با مرد جهت رفع غریزه جنسی لواط گفته می‌شود که نام آن از قوم لوط گرفته شده است. این عمل ناپسند از گناهان کبیره‌ای است که باعث از دست رفتن نسل و فاسد شدن اجتماع می‌شود.

مجازات لواط چیست؟
در خصوص مجازات تعیین شده برای جرم لواط بین فاعل و مفعول تفکیک قائل شده اند که در ادامه هر یک را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بررسی مجازات فاعل جرم لواط در قانون مجازات اسلامی

مواردی مجازات فاعل اعدام است به شرح ذیل می‌باشد:

۱- فاعل به عنف و یا اکراه مرتکب لواط شده است
عنف به معنای قهر و غلبه است و لازمه آن اظهار کراهت و مقاومت از سوی بزه دیده است. اکراه، اما معنای متفاوتی از عنف دارد در اکراه شخص به امر ناخوشایندی تهدید می‌شود و به دلیل ترس ناشی از این تهدید تن به انجام کاری می‌دهد که خوشایند او نیست در واقع در اکراه از آنجایی که فرد تهدید شده است معمولاً بدون مقاومت تسلیم می‌شود مثلاً فرد تهدید می‌شود که اگر فلان کار را انجام ندهد او را می‌کشند در واقع در اکراه فرد تا حدودی از اراده برخوردار است، اما در عنف و اجبار فرد هیچ اراده‌ای از خود ندارد و به زور تسلیم مجرم می‌شود.

۲- فاعل با دارا بودن شرایط احصان مرتکب لواط شده است
احصان به این معنی است که مردی همسر دائمی و بالغ داشته باشد و در حالی که عاقل و بالغ بوده از قُبُل (جلو) با همان همسر رابطه جنسی برقرار کرده و هر وقت که بخواهد امکان برقراری رابطه جنسی از همان طریق را با وی داشته باشد.

۳- فاعل لواط غیر مسلمان و مفعول مسلمان باشد

مواردی که مجازات فاعل ۱۰۰ ضربه شلاق است

۱- لواط به عنف نبوده باشد.
۲- فاعل شرایط احصان را نداشته باشد.

بررسی مجازات مفعول جرم لواط در قانون مجازات اسلامی
حد لواط برای مفعول در هر صورت (وجود یا عدم وجود شرایط احصان) اعدام است البته اگر فاعل با عنف یا اکراه با مفعول لواط کرده باشد مفعول مسئولیت کیفری نخواهد داشت.

اگر فاعل و مفعول یا یکی از آن‌ها نابالغ باشد در خصوص فرد نابالغ مجازات‌های فوق اعمال نمی‌گردد بلکه نابالغ تادیب می‌گردد.

تادیب یا تعزیر به تنبیه یا مجازاتی گفته می‌شود که در شرع برای آن میزان ثابتی در نظر گرفته نشده است بلکه با توجه به حالات اشخاص و شرایط مختلف دیگر برای آن‌ها مجازاتی تعیین می‌گردد.

نکته مهمی که فاعل و مفعول در عمل لواط باید بدانند این است که بر طبق شرع مادر، دختر و خواهر لواط دهنده (مفعول) به لواط کننده (فاعل) حرام خواهند شد و برای همیشه از ازدواج با ایشان منع می‌شوند.

ادله اثبات لواط
۱- چهار بار اقرار متهم
۲- شهادت چهار مرد عادل به طوری که شهادت دهند که این عمل را به صورت حضوری دیده اند.
۳- علم قاضی که منظور یقین حاصل از مستندات بین در امری است که نزد وی مطرح شده است مواردی از قبیل: نظریه کارشناسی، اظهارات مطلعان، گزارش ضابطان دادگستری، تحقیقات محلی و؛ که می‌تواند مستند علم قاضی قرار گیرند.

تفخیذ چیست؟
تفخیذ عبارت از قرار دادن اندام تناسلی مرد بین ران‌ها و نشیمنگاه انسان مذکر است لازم به ذکر است دخول کمتر از ختنه گاه نیز در حکم تفخیذ است؛ بنابراین می‌توان تفخیذ را نوعی رابطه‌ی جنسی قلمداد کرد که در آن عمل دخول انجام نمی‌گیرد. به جای آن اندام جنسی و تناسلی مرد میان پا‌های فرد مقابل (انسان مذکر) قرار می‌گیرد و روی ران‌های او کشیده می‌شود.

توجه به این نکته ضروری است که تفاوت لواط و تفخیذ آن است که در تحقق لواط، دخول حداقل به اندازه ختنه گاه شرط است، اما در تفخیذ دخول صورت نمی‌گیرد. در تفخیذ رابطه جنسی میان دو مرد صرفاً به اندازه قرار دادن اندام تناسلی میان ران‌ها یا نشیمنگاه است.

مجازات تفخیذ چیست؟
در تفخیذ مجازات فاعل و مفعول جرم ۱۰۰ ضربه شلاق است و استثنای آن در صورتی است که فاعل غیر مسلمان و مفعول مسلمان باشد که در این صورت حد فاعل اعدام است لازم به ذکر است که اگر فردی به زور فرد دیگر را مورد تفخیذ قرار دهد حد تفخیذ تنها در مورد آن کسی که این عمل را با زور و اجبار انجام داده است به اجرا در خواهد آمد. به این ترتیب نفر دوم به عنوان قربانی ماجرا از تحمل هر گونه مجازات مبرا خواهد بود.

ادله اثبات تفخیذ
۱- چهار با اقرار متهم
۲- شهادت چهار مرد به طوری که شهادت دهند که این عمل را به صورت حضوری دیده اند.
۳- علم قاضی که منظور یقین حاصل از مستندات بین در امری است که نزد وی مطرح شده است مواردی از قبیل: نظریه کارشناسی، اظهارات مطلعان، گزارش ضابطان دادگستری، تحقیقات محلی و؛ که می‌تواند مستند علم قاضی قرار گیرند.

توجه به این نکته ضروری است که هرگاه کسی کمتر از ۴ بار اقرار به لواط یا تفخیذ نماید به ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری درجه ۶ محکوم می‌گردد.

لازم به ذکر است که لواط و تفخیذ جزء جرائم مستوجب مجازات حدی هستند توضیح آن که مجازات‌ها به ۴ دسته حد، قصاص، دیه و تعزیر تقسیم می‌شوند مجازات حدی به مجازاتی گفته می‌شود که به موجب آن قانون گذار میزان مجازات، نوع مجازات و کیفیت اجرای آن را از متن صریح قرآن اقتباس کرده است و قاضی در هنگام رسیدگی در رای خود نمی‌تواند میزان مجازات را کم یا زیاد کند در مقابل آن مجازات‌های تعزیری هستند که میزان آن توسط مجلس تعیین میگردد و اغلب دارای حداقل و حداکثر هستند؛ بنابراین مجازات‌های حدی قابل تخفیف و تعلیق نیستند.

منبع : فرارو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین