|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۶
کد خبر: ۲۷۰۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
طبق ادعای این منابع، اسد در این تغییرات، محمد دیب زیتون، یکی از نجات یافتگان انفجار در ستاد مدیریت بحران در سال ۲۰۱۲ را به ریاست دفتر امنیت ملی به عنوان جانشین مملوک برگزیده اما هیچ بیانیه رسمی صحت و سقم این اطلاعات را تایید نکرده‌اند.
 پایگاه‌ها و شبکه‌های مجازی حامی دولت سوریه در اشاره به عزل و نصب‌ها در پست‌های امنیتی و اطلاعاتی مدعی تعیین رئیس دفتر امنیت ملی سوریه به عنوان معاون بشار اسد در امور امنیتی شده‌اند.

 به نقل از سایت شبکه الجزیره، صفحات حامی دولت سوریه در فیس‌بوک نوشتند، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در جریان اعمال تغییرات در نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کشور علی مملوک، رازدارش و رئیس دفتر امنیت ملی این کشور را به عنوان معاون خود در امور امنیتی منصوب کرد.

پیش از این اتحادیه اروپا مملوک را به ادعای دست داشتن در اقدامات علیه تظاهرکنندگان تحریم اقتصادی کرده بود. براساس این تحریم‌ها کشورهای اروپایی حق تعامل با مملوک را نداشته و نمی‌توانند به او اجازه دهند وارد این کشورها شود.

منابع رسانه‌ای حامی دولت دمشق تاکید کردند، ماموریت مملوک در پست ریاست دفتر امنیت ملی به پایان رسیده و او به عنوان معاون رئیس جمهوری در امور امنیتی سوریه منصوب شده است.

طبق ادعای این منابع، اسد در این تغییرات، محمد دیب زیتون، یکی از نجات یافتگان انفجار در ستاد مدیریت بحران در سال ۲۰۱۲ را به ریاست دفتر امنیت ملی به عنوان جانشین مملوک برگزیده اما هیچ بیانیه رسمی صحت و سقم این اطلاعات را تایید نکرده‌اند.

مملوک و زیتون از نزدیکان اسد محسوب می‌شوند و در کنار سازمان‌های اطلاعات خارجی سوریه، در لیست تحریم‌های آمریکا و اروپا قرار دارند.

مملوک در سال ۱۹۴۶ در دمشق به دنیا آمد و ریاست شعبه امنیت کشور و سپس ریاست دفتر امنیت ملی را برعهده داشت. با وجودی که وی از اهل تسنن بوده و از نزدیکان حافظ اسد، رئیس جمهوری پیشین است اما سومین شخص قدرتمند در کشور پس از اسد و برادرش ماهر محسوب می‌شود. بسیاری از کسانی که وابسته به گارد ریاست جمهوری حافظ بودند پس از اینکه دوره ماموریت‌شان پایان یافته از عرصه قدرت خارج شده‌اند اما مملوک همچنان به خاطر نفوذ گسترده خود در دایره قدرت باقی مانده است.

گزارش‌های مطبوعاتی سابق پیشتر سفرهای پنهانی مملوک به ویژه در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به روسیه، مصر، عربستان، عراق، اردن و ایتالیا را افشا کرده بودند که به دلیل اینکه نامش در لیست تحریم‌های اروپا قرار دارد و نمی‌تواند روادید دریافت کند، سفرهایش جنجال برانگیز شد.

همچنین با وجود اختیارات گسترده امنیتی وی، ملاحظه می‌شود که مملوک از رسانه‌ها به دور بوده است و نامش تنها در گزارش‌های محرمانه و نقشش در فرونشاندن اعتراضات و سفرهای محرمانه به کشورهای معین وارد شده است.

با ورود بحران سوریه به نهمین سال خود، مملوک به "جعبه سیاهی" تبدیل شده است که همه اسرار اطلاعاتی سوریه و کاخ ریاست جمهوری را در سینه دارد. فعالان سوری می‌گویند، مملوک با اینکه از اهل تسنن است اما وفادار مطلق خانواده علوی اسد است.

اما زیتون که جانشین مملوک شده است، در سال ۱۹۵۱ در منطقه القلمون به دنیا آمده و پیش از سال ۲۰۱۱ ریاست شعبه "امنیت سیاسی" را برعهده داشت و پس از انفجار ستاد مدیریت بحران به عنوان "مدیر اداره امنیت کشور" موسوم به سازمان اطلاعات عمومی و جانشین مملوک انتخاب شد.

در صفحات مخالفان نظام سوریه در شبکه‌های مجازی، "زیتون کارنامه عریض و طویلی در عملیات علیه مخالفان دارد زیرا پرونده تحقیقات درباره گروه اپوزیسیون "اعلامیه دمشق" در سال ۲۰۰۷ را برعهده داشت و از آن زمان تاکنون از نزدیکان اسد محسوب می‌شود.

دولت سوریه اخیراً مدیران و فرماندهان جدیدی برای سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی این کشور منصوب کرده است در این راستا حسام لوقا به عنوان مدیر اداره اطلاعات عمومی، ناصر العلی به عنوان رئیس شعبه امنیت سیاسی و ناصر دیب به عنوان مدیر اداره امنیت جنایی منصوب شدند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین