|
|
امروز: چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۱
کد خبر: ۲۶۹۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
این دختر اضافه کرد: تمامی دختران دنیا علاقه‌مند به استفاده رنگ‌های شاد در لباس‌های خود هستند این درحالیست که یک دختر شهرستانی هنگام استفاده از یک مانتدو با و یا شال با رنگ‌های شاد در مسیر نگاه‌های تحقیر آمیز و عصبانی پسران و از همه دردناک تر زنان نیانسال و مسن قرار می‌گیرد.
 ای کاش پسر بودم! خسته شدم از این همه امر و نهی، چرا برادرم انقدر راحت می‌تونه برای خودش برنامه ریزی کند و بدون ترس و دلهره از دعوای مامان و بابا با دوستاش بره بیرون و تفریح کنه؟

از اینکه دخترم متنفرم! چرا تمام اشتباهاتی که توی یک رابطه عاطفی از طرف پسران رخ می‌دهد نتیجه‌ای جز آبرو ریزی و نشان دار شدن دختران ندارد؟

عصبی‌ام، کلافه و سردرگم! خسته و ناامید! از تمام دنیا اصلا از خودم بدم میاد، چرا باید یک دختر آفریده بشم که وسیله‌ای برای سرگرمی جنس مخالف باشم؛ عصبی و ناامیدم، چون همیشه مایه مسخره کردن جنس مخالف بودم و هرجا برای پیداکردن شغل و درآمد حلال رفتم به چشم یک ابزار نگاه کردن.
تمامی مطالب ذکر شده تعداد اندکی از هزاران مواردی است که برای تک تک دختران ایرانی تداعی کننده روزهای سخت و کسالت آور بوده و هست؛ چراکه حداقل یک‌بار هر دختری در اتاق تاریک ذهن خود و به دور از اطرافیانش تمامی مطالب ذکرشده را با خود مرور کرده است.
آزادی بیش‌از اندازه و گاها خارج از عرف پسران، تربیت نادرست و خارج از چهارچوب و انتظارات کهنه و خرافاتی جامعه از دختران باعث شده تا دختران در نگاه جامعه به ناچار تبدیل به مخلوقاتی منزوی، ترسو، فاقد اعتمادبه‌نفس و در بدترین شرایط هویت گریز شوند؛ دختران معصوم در جامعه کنونی همواره زیر ذربین نگاه‌های ابزاری و جنسیتی قرار داشته و به این دلیل متاسفانه از عدم اعتماد به نفس رنج می‌برند.
اعتماد به‌نفس، ویژگی حیاتی و لازمه فعالیت و حیات اجتماعی است که ضعف آن در جامعه امروزی آنان را یا گوشه گیر و منزوی، یا شکننده و شکست پذیر و یا گاها نابه‌هنجار تبدیل کرده که دست به اعمالی همانند مخالفت با عرف و فاجعه تر از آن هویت گریزی کرده است.
البته نباید فراموش کرد که تعداد قابل توجهی از دختران ایرانی علی‌رغم تمامی مشکلات و موانع پیش‌روی خود، جایگاه‌های والایی را عرصه‌های فرهنگی، ورزشی، علمی، سیاسی و اجتماعی به خود اختصاص داده‌اند.
باید به یاد داشت که مادران شجاع و غیور امروز ایران زمین همان دختران محدود دیروز هستند که همانند پروانه‌ای زیبا و رنگین با سربلندی از پیله محدودیت و نگاه‌های جامعه پرواز کرده‌اند.

جامعه کنونی فشارهای بیشتری را نسبت به قبل بر دختران تحمیل کرده است

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری همدان فشارهای و توقعات جامعه کنونی از دختران نسبت به گذشته را بیشتر و پیچیده تر دانست.

ربیعه علی‌محمدی در گفت‌وگو با ایسنا،  با بیان اینکه تعریف جامعه کنونی از دخترا نسبت به گذشته دچار دگرگونی و تحول شده است، مطرح کرد: در گذشته انتظارات جامعه از دختران، تنها وجود وقار، متانت و توانایی مادر شدن بود؛ این درحالیست که دارا بودن مدرک تحصیلی، شغل، مهارت خانه‌داری، زیبایی، فعالیت اجتماعی، شادابی و به روز بودن، از انتظارات جامعه امروزی نسبت به دختران است.

وی با تأکید براینکه نیاز جامعه، حمایت بیش‌از اندازه و یا عدم حمایت مورد نیاز از جمله دلایل بی‌راهه رفتن دختران و فراموش کردن جایگاه والای خود است، اظهار کرد: این دسته از دختران برای جلب توجه دست به حرکاتی می‌زند که گاها خلاف عرف و جامعه است؛ عدم ایفای نقش پدرانه ازسوی مرد خانوادهدنیز از دیگر دلایل مهمی است تا دختران برای جلب توجه وارد راه‌های نامناسب و خطرساز شوند.

وی با اشاره به اینکه برخی از انتظارات جامعه کنونی از دختران باعث شده تا دختران علاوه بر تکالیف خود، وظایف مردانه را نیز انجام دهند، گفت: بروز این گونه از انتظارات و تحمیل آنان بر دختران جوان ایرانی باعث ایجاد فرصتی مغتنم و سودآور برای رسانه‌های غربی، سالن‌های مد و لباس می‌شود.

علیمحمدی ارائه آموزش مناسب را تنها راه آگاه سازی دختران دانست و بیان کرد: راهنمایی درست دختران و نشان دادن راه مناسب و از همه مهم‌تر یادآوری جایگاه والای دختران در جامعه تنها از طریق آموزش قابل تحقق خواهد بود.

جایگاه‌ها زن و مرد در خانواده عوض شده است

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری با اشاره به فعالیت بخشی از زنان و دختران در بیرون از منازل، خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از مردان در این خانواده‌ها رفتار مناسب و لازم را در راستای حمایت روحی از زنان در خانواده ندارند؛ باید توجه داشت که رسانه‌های غربی هم بیکار نشسته و از این گونه فرصت‌ها نهایت استفاده را به نفع خود می‌برند چراکه دختران و زنان ایرانی بازرهایی مناسب برای کالاهای آن‌ها هستند تا زنان و دختران مسلمان ایرانی را از آموزه‌های دینی دور نگه‌دارند.

علی‌محمدی وجود مردان موفق در جامعه را نتیجه ترتیبت در دامن زنان پاکدامن دانست و تأکیدکرد: جامعه مسلمان باید همواره سخن پیامبراعظم(ص) ( از دامن زن مرد به معراج می‌رسد) را به یاد داشته تا بتواند همیشه متوجه جایگاه، ارزش و اهمیت زن باشد.

وی الگو سازی مناسب را بهترین راه برای هدایت دختران در جامعه خواند و خاطرنشان کرد: بدون شک حضرت زهرا (س) بهترین الگو برای دختر و زن مسلمان است؛ معرفی کتاب، فیلم و دختران موفق درجامعه ازجمله روش‌های الگوسازی مناسب و افزایش معنویات برای دخترانی است که به‌دلیل سن کم از تجربیات کمی بهره‌برده و در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند.

علی‌محمدی با تأکیدبراینکه بهبود شرایط جامعه و رهنمود دختران تنها به دست مسئولان امکان پذیر نبوده و نیازمند همکاری تمامی زنان و دختران جامعه است، گفت: بانوان حاضردر اجتماع باید برای پررنگ تر شدن حضور خود درجامعه تلاش کرده و بدانند که هیچ‌گاه با یک گل بهار نمی‌آید؛ در نخستین قدم نیز این دختران هستند که باید به جامعه و به‌ویژه جنس مخالف نشان دهند که ارزش یک دختر بیشتر از چهره و بدنشان است.

وی وظیفه اداره امور بانوان و خانواده استانداری را مجاب کردن تمامی دستگاه‌ها و ادارات مربوطه نسبت به برنامه‌ریزی مناسب برای دختران دانست و تصریح کرد: هنگامی که زنان و دختران از ظرفیت‌های ایجاد شده استفاده‌ای نکرده و یا حتی به صورت منفی از این فرصت‌ها استفاده کنند آیا جای دفاع از حقوق زنان باقی خ اهد ماند؟

علی‌محمدی با اشاره به وجود بانوان موفق در تمامی حوزه‌ها ازجمله یکه تازی آنان در حوزه ورزش و کسب مدال‌های رنگین و ارزشمند جهانی، بیان کرد: حضور حداقل ۲۰۰ هزار دختر نوجوان در استان نشان از آن دارد که سایر مسئولان نیز باید با نگاه‌ عمیق تری نسبت به ناهنجاری های موجود اعم از بدحجابی تحقیق و پژوهش کرده و پس از ریشه یابی نسبت به یافتن راه‌حلی مناسب و کارآمد اقدام کنند.

بخشی از نوع نگرش به هویت جنسی خود مربوط به دوران بارداری مادر است

یک کارشناس خانواده ۵۰ درصد از شکل‌گیری هویت جنسی افراد را در دوران جنینی دختران و پسران دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین میلاد صالحی تربیت قبل از تولد را در شکل‌گیری شخصیت و هویت افراد بسیار موثر دانست و بیان کرد: نوع نگرش دختران و پسران نسبت به جنسیت خود عوامل و ریشه‌های متعددی دارد که تقریبا ۵۰ درصد از آنان را در دوران بارداری مادر و بخشی دیگر را قبل از بارداری و انعقاد نطفه می‌توان یافت؛ عوامل مختلفی ازجمله محرک‌های جنسی، تغذیه و مکان آمیزش والدین تربیت بیش‌از والدین را شکل می‌دهند.

وی دومین عامل مشکلات هویتی دختران را برداشت عمومی آن‌ها از محیط اطراف دانست و گفت: انتخاب الگو در این نوع از رفتار دختران بسیار مهم و پررنگ است؛ این به‌گونه‌ای است که دختران تصور خود از آزادی و رهایی را همگام با هنجار شکنی و خروج از چارچوب عرف می‌دانند.

وجود نواقص تربیتی در خانواده

مدیر مؤسسه سبک زندگی فروغ‌اندیشه با اشاره به آزادی نسبی پسران نسبت به دختران، مطرح کرد: متاسفانه برخی از آزادی‌های اختصاص داده شده به پسران ازسوی خانواده نشان از نواقص تربیتی دربین خانواده است؛ از همین رو دختران با مشاهده این گونه از آزادی‌های پسران که به شیوه اشتباهی به آن‌ها اختصاص داده شده است، مقایسه کرده و دچار مشکلاتی می‌شوند.

نظام تربیتی ایران با آموزه‌های دینی فاصله گرفته است

این کارشناس خانواده با تأکیدبراینکه نظام تربیتی نسبت به آموزه‌های دینی فاصله گرفته است، عنوان کرد: اگر قرآن، کتاب مقدس مسلمان را به عنوان مهم‌ترین منبع تربیتی و در رأس آموزش و تربیت درنظر بگیریم، خواهیم دید که حداقل ۱۰ آیه از این کتاب دینی ویژه نحوه تربیت و رشد دختران را شامل شده است.

صالحی آشنایی افراد به‌ویژه دختران با هویت جنسیتی خود در ابعاد جهان بینی، روحی و روانی را نیز از جمله روش‌های جلوگیری از فرار دختران از هویت و روحیات خود دانست و افزود: اگر دختران در این شناسایی دچار مشکل شود ناخودآگاه اقدام به نقد و معرفی خود به عنوان جنس مخالف کرده و علاقه‌مند به دگربینی و یا دگرنمایی می‌شوند؛ باید توجه داشت که این دگرنمایی و معرفی به عنوان جنس مخالف، تمایزی میان دختر مذهبی و غیر مذهبی ندارد.

مقابله با دگرنمایی دختران مذهبی مشکل تر از سایر دختران است

این کارشناس خانواده با اشاره به دگربینی دربین دختران مذهبی، گفت: این دسته از دختران برخلاف دیگر هم‌نوعان خود که علاقه‌مند به مصرف دخانیات، بدحجابی و ارایش‌های نامتعارف هستند، مشتاق به حضور در جبهه‌های جنگ از جمله شرکت به عنوان مدافعان حرم بوده و علاقه‌مند به فعالیت‌های ویژه آقایان هستند؛ از این رو برخورد با این دسته از دختران سخت تر از دختران غیرمذهبی است.

وی شکنندگی خودساخته را نتیجه دگرنمایی و یا دگربینی دختران دانست و یادآورشد: بحث پذیرش و برخورد با این دختران از جمله مسائلی است که باید به آن توجه شود؛ هرکدام از این دختران پس از گذشت حداقل ۱۰ سال از رفتار و افکار خود پشیمان شده اند اما اکنون این جامعه است که باید آنان را پذیرفته و برای اصلاح‌شان اقدام کند.

غفلت خانواده‌ها از تغییر هویت جنسیتی فرزندان

مدیرمؤسسه سبک‌زندگی فروغ اندیشه با بیان اینکه متاسفانه والدین از تغییر هویت جنسی فرزندان خود ناآگاه و غافل هستند، عنوان کرد: خانواده پیش و بیش از کودکان نیازمند آموزش و آگاه‌سازی است؛ چراکه هرلحظه امکان دارد در دوران تربیت کودک یک اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ دهد؛ از این رو خانواده باید پاسخگو بوده و از فرزند خود جلوتر باشد.

وی تأکیدکرد: باید باور داشت که بدون آموزش اصلاح امکان پذیر نخواهد بود، همچنین باید به یادداشت که عدم مطالعه هیچ‌گاه آموزش را شکل نخواهد داد.

گاهی از دختر بودن خود عصبانی میشوم

یک دختر جوان همدانی با اشاره به اینکه گاهی از دختر بودن خود عصبی و ناراحت می‌شود، گفت: در کوچه و خیابان و یا حتی شبکه‌های اجتماعی مطالب طنز بسیاری دررابطه با دختران وجود دارد که تعداد قابل توجهی از آنان را تخریب و تمسخر دختران شکل داده‌اند.

این دختر جوان با بیان اینکه نگاه‌های جنسیتی همواره در جامعه او را آزرده خاطر و ناراحت کرده است، عنوان کرد: دختران هیچ‌گاه همانند پسران پس از خروج و شکست در یک رابطه عاطفی نمی‌توانند در جامعه حضور پیداکنند؛ اگر حاصل این شکست طلاق باشد، راه قضاوت‌های نادرست برای آشنایان و حتی افراد غریبه پیدا شده و بیشتر آنان دختران را مقصر این جدایی می‌دانند.

وی ادامه داد: دختران در جامعه به‌ویژه در شهرستان‌های کوچک اجازه استفاده از حداقل ترین حقوق خود را ندارند؛ بسیاری از دختران هنگام دوچرخه سواری در پارک‌ها و خیابان‌ مورد تمسخر پسران قرار می‌گیرند؛ دختران همانند پسران در نگاه جامعه اجازه بیان احساسات خود را نداشته و محکوم به سکوت هستند.

این دختر اضافه کرد: تمامی دختران دنیا علاقه‌مند به استفاده رنگ‌های شاد در لباس‌های خود هستند این درحالیست که یک دختر شهرستانی هنگام استفاده از یک مانتدو با و یا شال با رنگ‌های شاد در مسیر نگاه‌های تحقیر آمیز و عصبانی پسران و از همه دردناک تر زنان نیانسال و مسن قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه تمامی دختران از یک نوع احساس برخوردار نبوده و گاها علاقه مند به آموزش و فعالیت در حرفه‌های سخت نیز هستند، گفت: دختران تنها به دلیل جنسیت خود از حضور در مشاغل مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی محروم هستند؛ به تازگی خلبانی برای زنان به نسبت گذشته آزاد شده است؛ در کنار ورود سخت و طاقت فرسای زنان در این رشته به نسبت آقایان، باید توجه داشت که نگاه جامعه هنوزهم دختران را از ورود به این دسته از حرفه‌ها منع می‌کند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین