کد خبر: ۲۶۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۷
تفاوت تولید کره‌جنوبی با ایران این است که ایران سال 45 شروع به تولید پیکان کرد و درحالی که کره از لحاظ زمانی دیرتر از ما شروع به تولید خودرو کرد، امروز کمپانی‌های کره‌جنوبی در سطح استانداردهای بین‌المللی قرار دارند.
مهدی پازوكی 
 شاید به صورت سمبلیک بتوانیم کاری انجام دهیم ولی باید کیفیت تولید ایرانی را مورد هدف خود قرار دهیم و این کیفیت وقتی بالا خواهد رفت که از فرهنگ کاردانی، درایت و قناعت استفاده کنیم. برای بالا بردن کیفیت کالاهای ایرانی قرار نیست از صفر شروع و خودمان تکنولوژی ابداع کنیم، بنده با طرز تفکرهایی که سبب شده‌اند دور ایران سیم خاردار کشیده شود، به شدت مخالف هستم. با توجه به اینکه در دنیا دوستان و دشمنانی داریم، در حال حاضر بخشی از بزرگترین مشکل نشات گرفته از تفکر محدود دوستان ناآگاه در داخل بوده است.باید با دانش و آگاهی بیشتر با جهان ارتباط داشته باشیم و از علم جهانی استفاده و سعی کنیم با بالا بردن کیفیت کالای ایرانی  صادرات خود را افزایش دهیم و نشان دهیم کالای ایرانی دارای کیفیت بالاست. تفاوت تولید کره‌جنوبی با ایران این است که ایران سال 45 شروع به تولید پیکان کرد و درحالی که کره از لحاظ زمانی دیرتر از ما شروع به تولید خودرو کرد، امروز کمپانی‌های کره‌جنوبی در سطح استانداردهای بین‌المللی قرار دارند. اگر تعرفه واردات خودرو را از این صنعت که حدود 50 سال در کشور فعالیت می‌کند، بردارند کسی حاضر به خرید خودروی ایرانی نیست. نباید مصرف‌کننده را  وادار به استفاده از کالای بی کیفیت کرد بلكه باید رقابت بین تولیدکنندگان ایجاد شود. مثلا اگر تولید را همانند کودکی فرض کنیم و آن را بدون هیچ گونه آموزشی رها کنیم  او کودکی  منگول می‌شود و این بچه هرچند سنش بالا می‌رود ولی باز بچه است، تولید هم به همین صورت است، اگر مردم را به سمت کالاهای داخلی سوق دهیم بسیار خوب است، هرچند با توجه به سه تا چهار سال اخیر که مجوز واردات خودروی بالای 2500 داده شد، امروز اگر دولت جلوی آن را بگیرد سبب افزایش یکباره قیمت این نوع خودروها در کشور می‌شود. در جامعه ایران واردات خودروهای گرانقیمت با چه کسانی است؟ بخشی از این افراد رانت‌خوارانی هستند که حتی مالیات به دولت نمی‌دهند. اواخر دوران دولت دهم اجازه ورود هزار خودروی پورشه به مردم محروم در جزیره ابوموسی داده شد اما سرمایه‌داران فرصت‌طلب امتیاز این خودروها را از این افراد 30 میلیون تومان خریدند و خودرو را که 500 میلیون وارد کرده بودند، در بازار یک میلیارد تومان فروختند و در این بین 470 میلیون تومان سود بردند. حالت زیگزاگی برای اقتصاد ایران خطرناک است. به عنوان مثال الزامی برای ساخت هواپیما در کشور وجود ندارد چراکه در دنیا تنها دو کمپانی هواپیماسازی داریم، بوئینگ آمریکا و ایرباس فرانسه، لذا بنا بر کدام  منطق اقتصادی ساخت هواپیما در کشور ما منطقی است؟ اقتصادی نیست ما که در سال تنها به 100 فروند هواپیما نیاز داریم، برای این تعداد هواپیما سرمایه‌گذاری کنیم. اگر تصمیمات ما علمی و کارشناسی باشد و از فرهنگ ایرانی تبعیت کنیم و کیفیت کالای داخل بتواند با مشابه خارجی رقابت کند، در آن صورت می‌توان مردم را تشویق به استفاده از کالای داخلی کرد ولی وقتی تنها تعداد محدودی افراد از این وضعیت سود ببرند، نمی‌توان مردم را تشویق به استفاده از تولید داخل کرد. 
 اقتصاددان

منیع: آرمان  


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین