|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۹
کد خبر: ۲۶۹۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲
با توجه به شرایط ناپایدار اقتصادی کشور، امکان تعیین زمان برای بهره برداری از خط یک مترو قم ممکن نیست ولی تمام مجموعه مدیریتی قم در تلاش است تا مشکلات پیش پای این طرح برطرف شود و فاز اول آن به زودی به بهره برداری برسد.
 معاون فنی و عمرانی شهرداری قم گفت: فاز اول خط یک مترو قم ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که ۶ ایستگاه این خط در حال تکمیل است.

علیرضا قاری قرآن روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، با بیان اینکه نوسانات اقتصادی فعال سازی خط یک مترو قم را با چالش مواجه کرده است افزود: با توجه به افزایش هزینه تکمیل این طرح بر پیمانکار به دلیل رشد چند برابری قیمت‌ها، امیدواریم با اصلاح قرارداد زمینه برای تسریع در راه اندازی این طرح فراهم شود.

وی با بیان اینکه تأمین تجهیزات مترو به دلیل تحریم با مشکلات جدی مواجه شده است، ادامه داد: تولید واگن‌های داخلی در شرایط تحریم، به یک اولویت در کشور تبدیل شده است و در صورتی که سهم تولید واگن داخلی افزایش یابد، امکان تأمین بخشی از نیاز مترو وجود خواهد داشت.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم، تاکید کرد: با توجه به شرایط ناپایدار اقتصادی کشور، امکان تعیین زمان برای بهره برداری از خط یک مترو قم ممکن نیست ولی تمام مجموعه مدیریتی قم در تلاش است تا مشکلات پیش پای این طرح برطرف شود و فاز اول آن به زودی به بهره برداری برسد.

عملیات اجرایی ساخت خط یک مترو قم در نیمه دوم سال ۸۸ با اعتباری بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز شد، راه اندازی خط یک مترو قم به ۲ مرحله تقسیم بندی شده است که در مرحله نخست از قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری و مرحله دوم از میدان شهید مطهری تا مسجد مقدس جمکران راه اندازی می‌شود.

وی، همچنین با اشاره به آخرین وضعیت مونوریل قم گفت: به طور قطع راه بازگشتی جز تکمیل مونوریل وجود ندارد و آخرین تصمیم در مورد این طرح اتفاق نظر تمام مسئولان استان برای راه اندازی ۴.۷ کیلومتر از مونوریل است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم، با اشاره به برخی مشکلات حقوقی مونوریل ادامه داد: تغییرات اساسی در قرارداد این طرح به عنوان طرح مهر ماندگار نیازمند پیگیری‌های حقوقی و قانونی است که نیازمند ورود دیوان محاسبات کشور و دستگاه‌های نظارتی در این زمینه هستیم.

قاری قرآن ادامه داد: مشکلات حقوقی این طرح در قالب سندی در شهرداری تدوین و به سازمان‌های نظارتی ارسال شده است که نیازمند ورود و تصمیم گیری دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه هستیم تا با گره گشایی از مشکلات حقوقی این طرح، امکان تکمیل و تحویل آن به قم توسط پیمانکار فراهم شود.

اجرای طرح مونوریل قم از سال ۱۳۸۹ در بستر رودخانه قمرود قم آغاز شد که مرحله نخست این طرح از پارک سوار شمالی قم تا مصلای قدس در نظر گرفته شده بود. در طول مسیر ۶.۸ کیلومتری مرحله نخست طرح مونوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، مطهر و مصلا در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه، گفت: مذاکره برای اجرای خط قطار سریع السیر به سمت جمکران و جمع آوری خط آهن متروکه از جمکران تا مرکز شهر در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برنامه ریزی برای جمع آوری خط‌های راه آهن متروکه درون شهری قم و تبدیل آنها به فضای سبز از جمله موضوعاتی است که مورد توجه شهرداری است که نهایی شدن آن نیازمند تصمیم گیری توسط وزارت راه و شهرسازی می‌باشد.

قاری قرآن همچنین با بیان اینکه نهضت آسفالت معابر از سال ۹۵ در شهر قم آغاز شده است، گفت: زیرسازی و آسفالت معابر فرعی به ویژه مناطق حاشیه‌ای قم از جمله اولویت‌های شهرداری برای آسفالت و بهبود معابر شهری است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین