|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۸
کد خبر: ۲۶۹۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
علاوه بر این روسیه و ترکمنستان همکاری‌های خود را در حوزه دریای خزر آغاز کردند و برنامه ریزی برای فعال سازی خطوط حمل و نقل در سراسر این دریا هستند که بندر "ماخاچکالا" روسیه را به بندر "ترکمن باشی" ترکمنستان متصل می‌کند.
  رئیس جمهوری روسیه در نامه ای به همتای ترکمنش، آمادگی خود را برای ادامه همکاری ها در راستای تقویت صلح، امنیت و ثبات در آسیای مرکزی به نفع مردم روسیه و ترکمنستان اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ترند، در این نامه که توسط «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در روز تولد «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهوری ترکمنستان ارسال شده بود، آمده است که "چشم پوشی از تلاش‌های شخصی شما در راستای توسعه همکاری‌های استراتژیک دو جانبه میان کشورها دشوار است. "

حدود ۱۹۰ شرکت با سرمایه گذاری‌های روسیه در ترکمنستان فعالیت می‌کنند. از سال ۲۰۰۹ میلادی، گروه بین المللی ARETI در بخش انرژی ترکمنستان در دریای خزر فعالیت می‌کنند. سال ۲۰۱۹ میلادی، پس از یک دوره وقفه موقت سه ساله، روسیه خرید گاز از ترکمنستان را از سر گرفت.

علاوه بر این روسیه و ترکمنستان همکاری‌های خود را در حوزه دریای خزر آغاز کردند و برنامه ریزی برای فعال سازی خطوط حمل و نقل در سراسر این دریا هستند که بندر "ماخاچکالا" روسیه را به بندر "ترکمن باشی" ترکمنستان متصل می‌کند.

این دو کشور همچنین در صدد انجام پروژه‌های مشترکی مربوط به فعالیت شرکت‌های روسی و ترکمن هستند و همچنین چشم انداز همکاری در بخش‌های صنعت، ساخت و ساز، حمل و نقل، نفت و گاز، صنایع گاز و مواد شیمیایی پیش رو دارند.

چشم انداز این همکاری‌ها در زمینه واردات محصولاتی همچون صنایع کشاورزی و صنعت، تأمین تجهیزات کشاورزی، ساخت و ساز و معرفی تکنولوژی‌های پیشرفته نیز به چشم می‌خورد.

ترکمنستان اخیراً به صورت فعالانه در حال توسعه روابط تجاری با روسیه می‌باشد.

همچنین روز گذشته «سردار دوردیف» مشاور عالی رئیس جمهوری ترکمنستان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اعلام کرد که گفتمان‌های درون گروهی پنج کشور حاشیه دریای خزر از جمله روسیه، ترکمنستان، ایران، آذربایجان و قزاقستان و نیز گفت وگوهای دو به دوی هر یک از آنها براحتی برخی مشکلات موجود این گروه کشورهای حاشیه خزر را حل کرده و زمینه را برای گفتمان‌های سطح عالی‌تر اقتصادی و سیاسی برای تشکیل یک بازار مشترک خزری فراهم آورد.

دولت ترکمنستان نخستین همایش اقتصادی کشورهای حوزه دریای خزر را با هدف ایجاد همبستگی منطقه‌ای و تبدیل این دریا به دریای صلح، دوستی و ثبات در منطقه گردشگری "آوازه" در ساحل دریای خزر برگزار می‌کند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین