|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۲۶۸۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
دونالد ترامپ را شاید بتوان پر سر و صداترین رئیس جمهور آمریکا نامید. ساعتی نیست که او با توئیت یا حرفی جنجالی کاری نکند که به هر شکلی در صدر اخبار باشد. او تلاش می‌کند از خود چهره‌ای قدرتمند ارائه کند که به هر هدفی که دارد می‌تواند برسد. مذاکرات او در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در ژاپن اما ماجرای دیگری را نشان می‌دهد.
 دونالد ترامپ را شاید بتوان پر سر و صداترین رئیس جمهور آمریکا نامید. ساعتی نیست که او با توئیت یا حرفی جنجالی کاری نکند که به هر شکلی در صدر اخبار باشد. او تلاش می‌کند از خود چهره‌ای قدرتمند ارائه کند که به هر هدفی که دارد می‌تواند برسد. مذاکرات او در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در ژاپن اما ماجرای دیگری را نشان می‌دهد.

ترامپ اهل بلوف زدن است. او از تهدید و همه ابزارهایی که در اختیار دارد برای هدفی که در ذهن خود ترسیم کرده استفاده می‌کند. اما بر خلاف حرفهایش چند پرونده مختلف در نشست گروه ۲۰ نشان داد در صورتی که طرف مقابلش به قول معروف در مقابل تهدیدها و بلوف‌هایش تاب بیاورد و عقب‌نشینی نکند او تغییر رویه می‌دهد و تلاش می‌کند رویکردش را تغییر دهد.

شاید مهمترین مورد در این ماجرا تنش‌های تجاری با چین است. ترامپ از چندین ماه قبل وارد یک نبرد تمام عیار تجاری با چین شد و آن قدر کار بالا گرفت که تحلیلگران درباره ضربه آن به اقتصادی جهانی هشدار دادند. مناقشه‌ تجاری دو طرف بر رشد اقتصاد جهان تاثیر منفی گذاشت. ترامپ شروع به وضع تعرفه‌های سنگین برای کالاهای چین کرد. فرض ترامپ این است که وقتی دولتش تعرفه‎های جدید (یا بالاتر) بر کالاهای وارداتی از چین وضع می‎کند، تولیدات آمریکایی مزیت رقابتی پیدا می‎کنند (یا اختلاف قیمت‎شان با تولید چینی کم می‎شود) و در نتیجه مصرف‎کننده آمریکایی انگیزه پیدا می‎کند جنس آمریکایی بخرد. او در واقع از تعرفه گمرکی به عنوان یکی از اهرم‎های فشار در جنگ تجاری استفاده کرد.

پس از آن که آمریکا روی محصولات صادراتی چینی تعرفه سنگینی بست، چین دست به اقدام مشابهی زد و آمریکا را به شعله‌ور کردن بزرگ‌ترین جنگ اقتصادی در تاریخ متهم کرد.

پس از چندین ماه تنش که بیستم اردیبهشت شروع شد و مقابله چین با دولت آمریکا را به همراه داشت حالا در نشست گروه ۲۰ ترامپ تقریبا می‌توان گفت از مواضع خود عقب نشسته است. پیش از این دولت ترامپ بارها اعلام کرده بود که هیچ عجله‌ای برای مذاکره با چین ندارد. اما حالا او شخصا وضع تعرفه‌های جدید را تعلیق کرده است. از سوی دیگر هم ترامپ اعلام کرده که شرکت‌های آمریکایی خواهند توانست همچنان محصولات خود را به شرکت چینی هواوی بفروشند که امتیاز بزرگی برای چین محسوب می‌شود.

همدردی با ترکیه درباره اس-۴۰۰
یکی دیگر از پرونده‌های مهم ماههای اخیر خط و نشان کشیدن دولت ترامپ برای ترکیه در ماجرای خرید اس-۴۰۰ از روسیه بود.

پس از چند ماه تنش میان ترکیه و آمریکا بر سر خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ حالا به نظر می‌رسد ترامپ به دنبال جلب نظر آنکارا برای حل این مشکل است و به نوعی با ابراز هم‌دردی در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ تلاش کرده دل رجب طیب اردوغان را به دست بیاورد.

دونالد ترامپ در این رابطه گفته است: ترکیه مجبور شد سامانه اس 400 را خریداری کند زیرا دولت اوباما از فروش موشک های پاتریوت به این کشور خودداری کرد. او مشکل اخیر را به نوعی گردن دولت اوباما انداخت و اعلام کرد اوباما درباره خرید سامانه موشکی با ترکیه غیرمنصفانه رفتار کرده است.

ترامپ گفت: آمریکا در موضع سخت و پیچیده ای به خاطر این موضوع قرار گرفته است ولی ما به راه حل های مختلف نگاه می‌کنیم این یک مشکل است، در مورد آن هیچ سوالی وجود ندارد باید در برابر ترکیه منصفانه عمل کنیم»

اظهارات ترامپ در حالی است که رئیس جمهوری ترکیه بار دیگر اعلام کرد درباره توافق تحویل گرفتن سامانه‌های دفاع موشکی اس -۴۰۰ روسی عقب نشینی نخواهد کرد و انتظار می‌رود ترکیه این سامانه را نیمه نخست ژوئیه سال جاری میلادی دریافت کند.

روابط ترکیه و واشنگتن بر سر این مساله ماه ها است تنش زا شده است و آمریکا تا کنون چند بار ترکیه را به همین دلیل تحریم کرده است.

مقام‌های ترکیه طی ماههای گذشته در مقابل تهدیدهای دولت ترامپ برای تحریم و حتی تهدید به اخراج ترکیه از ناتو مقاومت کردند و تنها یک جواب داشتند که از خرید اس-۴۰۰ کوتاه نمی‌آیند. آمریکا حتی آموزش خلبانان ترکیه برای پرواز با جنگده‌های اف-۳۵ را متوقف کرد و ارسال قطعات و تجهیزات مربوط به جنگنده اف۳۵ به ترکیه هم تعلیق شد.

کره شمالی و پرونده هسته‌ای
ماجرای کره شمالی هم در نوع خودش از پرونده‌های عجیب و غریب رفتار ترامپ است. او در زمانی که می‌خواست ژاپن را پس از نشست گروه ۲۰ ترک کند به صورت ناگهانی توئیتی عجیب منتشر کرد. او در توئیت خود نوشت: بعد از چند ملاقات مهم؛ شامل دیدارم با رئیس جمهور چین، به همراه رئیس جمهور مون عازم کره جنوبی خواهم بود. حالا که من اینجا هستم، اگر رهبر کره شمالی، کیم، این پست توییتری را ببیند، مایلم در مرز غیر نظامی بین دو کره با او دیدار کنم. با یکدیگر دست بدهیم و سلامی کنیم.»

مقام‌های کره شمالی هر چند مذاکراتی با ترامپ داشته‌اند و عکس یادگاری هم با او گرفته‌اند اما طی ماههای اخیر مذاکرات خود با آمریکا را تقریبا بی‌نتیجه دیده‌اند. ظاهرا علت ناکام ماندن این مذاکرات اصرار آمریکا بر برچیدن تاسیسات اتمی کره شمالی به عنوان پیش شرط لغو تحریم‌ها و خواست کره شمالی برای لغو تدریجی تحریم‌ها در قبال برچیدن گام به گام تاسیسات اتمی خود بود. وزارت خارجه کره شمالی هم چندی پیش در واکنش به تصمیم آمریکا بیانیه‌‌ای درباره تمدید تحریم هسته‌ای وموشکی کره شمالی منتشر کرد. در این بیانیه آمده است:ما اینک تحرکی غیر عادی را از سوی ایالات متحده شاهد هستیم که در خصومت‌ورزی نسبت به ما هرچه بی‌پرده‌تر عمل می‌کند. پس از بالا گرفتن دوباره انتقادهای کره شمالی بود که عنوان شد ترامپ نامه‌ای با مضمون «عالی» برای کیم جونگ اون ارسال کرده است. حالا هم ترامپ خواستار دیدار مجدد با کیم شده است تا شاید بتواند بار دیگر رضایت او را به دست آورد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین