|
|
امروز: پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۲۶۸۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۰
رؤسای جمهور روسیه و ژاپن که پیش از آغاز دیدار دوجانبه از احتمال توافق درباره پیمان صلح دوجانبه خبر داده بودند، پس از دیدار از ادامه این گفت‌وگوها صحبت کردند.
 رؤسای جمهور روسیه و ژاپن که پیش از آغاز دیدار دوجانبه از احتمال توافق درباره پیمان صلح دوجانبه خبر داده بودند، پس از دیدار از ادامه این گفت‌وگوها صحبت کردند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز پس از دیدار با «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن گفت که دو کشور درباره پیمان صلح گفت‌وگو کرده‌اند، اما این گفت‌وگوها که ظاهرا امروز بی‌نتیجه بوده قرار است همچنان ادامه داشته باشد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، پوتین تأکید کرد، امروز درباره موضوع پیمان صلح میان روسیه و ژاپن بر سر جزایر مورد مناقشه بحث و تبادل نظر صورت گرفت و گفت‌وگوها درباره این موضوع حساس ادامه خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، سران دو کشور در اظهارات اولیه پیش از آغاز این نشست نیز گفته بودند که قصد دارند درباره به سرانجام رساندن پیمان صلح میان روسیه و ژاپن گفت‌وگو کنند.

آبه پیش از آغاز این دیدار گفت قصد دارد درباره سرنوشت پیمان صلح میان دو کشور و همکاری‌های دوجانبه دیگر با رئیس‌جمهور روسیه بحث کند.

بنا بر این گزارش، پوتین و آبه پس از این دیدار تأکید کردند که پیشرفت‌های جدی در توسعه روابط دوجانبه روسیه و ژاپن در بسیاری از حوزه‌ها صورت گرفته است. آبه در پایان این دیدار گفت: «امروز ما شاهد روندی مثبت در روابط دو کشور در تمام زمینه‌ها بودیم.»

نخست‌وزیر ژاپن در ادامه از رئیس‌جمهور روسیه دعوت کرد تا به زودی در سفری دیگر به توکیو بیاید و رئیس‌جمهور روسیه نیز متقابلاً از آبه برای سفر به روسیه دعوت به عمل آورد.
قرار است نخست‌وزیر ژاپن برای شرکت در اجلاس اقتصادی شرق در ولادی‌وستوک که در ماه سپتامبر برگزار می‌شود، به روسیه سفر کند.

پیش از این گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال مطرح شدن موضوع تحریم‌های مربوط به واردات گوشت تازه مرغ از روسیه و تحولات پیرامون کره شمالی و خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره نیز بحث‌هایی مطرح شود، اما تا کنون اخباری درباره جزئیات این دیدار که با این موضوعات مرتبط باشد، منتشر نشده است.

چندی پیش، وبگاه «یوکرین وایر» به نقل از روزنامه «آساهی شیمبون» نوشته بود، ژاپن که قبلا تصمیم داشت تا در جریان برگزاری نشست گروه 20 توافقنامه‌ای را با روسیه در خصوص جزایر مورد مناقشه امضا کند، از تصمیم خود منصرف شده و علت آن نیز این است که روسیه و ژاپن نتوانسته‌اند بر اختلافات خود در زمینه برخی مشکلات دیرینه و نگرانی‌های امنیتی غلبه کنند.

بر اساس این گزارش، چندین دور مذاکرات سال جاری بین وزرای خارجه دو کشور نشان داده که روسیه از استقرار سامانه دفاع موشکی «ایجیس» ساخت آمریکا در ژاپن نگران است. ژاپن نیز از روسیه خواسته تا فعالیت نظامی خود در جزایر مورد مناقشه «کوریل» را کاهش دهد.
جزایر کوریل در استان «ساخالین» در روسیه واقع است و اختلاف بر سر مالکیت آن به مناقشه‌ای طولانی مدت بین ژاپن و روسیه از دوران پس از جنگ جهانی دوم مبدل شده ‌است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین