|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۲۶۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۴
تخمین زده می شود که با توسعه کامل فازهای پارس جنوبی ضمن تامین پایدار نیاز کشور به انرژی، سالانه ١١٢ میلیارد دلار درآمد عاید کشور خواهد شد.
با ورود به نیمه دوم سال 93 و نزدیک شدن به ضرب الاجل وزیر نفت مبنی بر افزایش 100 میلیون مترمکعبی تولید گاز کشور، روند توسعه فازهای اولویت دار پارس جنوبی شتاب گرفته و بخش های مختلف فازهای این منطقه عظیم گازی به سرعت در مدار بهره برداری قرار گرفته و مشعل های فازها روشن می شود.

 تخمین زده می شود که با توسعه کامل فازهای پارس جنوبی ضمن تامین پایدار نیاز کشور به انرژی، سالانه ١١٢ میلیارد دلار درآمد عاید کشور خواهد شد.

رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار داشته است: در صورت تولید روزانه١٨٠ هزار بشکه نفت خام از پارس جنوبی، میزان درآمدزایی پارس جنوبی از ١١٢ میلیارد دلار فراتر رفته و به ١٢٠ میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

با توجه به نقش اساسی پارس جنوبی در تامین انرژی کشور و درآمدزایی، توسعه هرچه سریعتر پارس جنوبی جزو اولویت های اصلی وزارت نفت دولت یازدهم قرار گرفته است.

براین اساس، فازهای 12، 15، 16، 17 و 18 در اولویت اصلی قرار گرفت و بخش عمده بودجه به توسعه این فازها اختصاص یافت به طوری که بخش های مختلف این فازها یکی پس از دیگری در مدار تولید و بهره برداری قرار می گیرند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت در خصوص آخرین وضعیت توسعه پارس جنوبی می گوید: در سال جاری فازهای ١٢، ١٥ و ١٦ و بخشی از فاز ١٧ و ١٨ پارس جنوبی وارد مدار تولید می شوند.

* بهره برداری کامل از فاز 12 تا پایان سال

محمد جواد شمس مدیرعامل شرکت پتروپارس که مسوول توسعه فاز 12 پارس جنوبی است، می گوید: امسال عملیات ساخت و راه اندازی پالایشگاه فاز ١٢ میدان پارس جنوبی به پایان می رسد.
وی با بیان آنکه عملیات اجرایی زیادی در پالایشگاه فاز ١٢ پارس جنوبی باقی نمانده، اضافه کرد: اکنون همه واحدهای پالایشی این فاز در حال راه اندازی است و در ماه جاری واحد سولفورزدایی این پالایشگاه نیز کار خود را آغاز خواهد کرد.

شمس اظهار داشت: از مجموع همه چاه های دریایی این فاز هم اکنون تنها حفاری سه حلقه چاه در سکوی B این فاز باقی مانده که براساس برنامه ریزی انجام شده این سکو با هفت حلقه چاه راه اندازی می شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ماهانه یک میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه میعانات گازی و روزانه ٢٥ میلیون مترمکعب گاز، معادل ٥٠٠ میلیون دلار از سکوی A فاز ١٢ پارس جنوبی ارز تولید می شود.

رسول فلاح نژاد مجری فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی در خصوص روند راه اندازی بخش های باقی مانده فاز 12 پارس جنوبی، اظهار داشته است: سکوی B فاز ١٢ پارس جنوبی اوایل آذر ماه امسال به بهره برداری خواهد رسید.

وی گفت: سکوی C فاز ١٢ پارس جنوبی نیز حداکثر تا بهمن ماه امسال به بهره برداری خواهد رسید، از این رو با بهره برداری از این سکو تا پایان سال تولید این فاز در مجموع به بیش از ٦٥ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

فلاح نژاد افزود: هم اکنون سکوهای دریایی فاز ١٢ در مرحله بهره برداری و راه اندازی هستند، اما اگر به هر دلیلی در زمستان این سکوها از سرویس خارج شوند، برای آنکه بتوانیم از حداکثر ظرفیت پالایشگاه این فاز در زمستان بهره ببریم خط لوله بین فازی را ایجاد می کنیم.
مجری فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی ادامه داد: برای راه اندازی واحدهای باقیمانده پالایشگاهی در خشکی از گاز این سکو استفاده خواهد شد، اما چون امکان وقوع حادثه یا کار اضافی در این سکو وجود دارد، هم اکنون در حال ایجاد امکان استفاده از گاز فازهای ٦ تا ٧ پارس جنوبی در این فاز هستیم.

فلاح نژاد افزود: هم اکنون عملیات هوکاپ (اتصال خط لوله به سکو) و پیش راه اندازی سکوهای B و C فاز ١٢ پارس جنوبی به پایان رسیده، براساس برنامه ریزی انجام شده عملیات راه اندازی این دو سکو در حال انجام است.

** بهره برداری از سکوهای فازهای 15 و 16 در آبان ماه

براساس آخرین گزارش ها، مشعل سکوی فاز ١٥ میدان گازی پارس جنوبی با هدف تست تاسیسات و تجهیزات این سکو با موفقیت آزمایش شد.
سکوی ١٨A پارس جنوبی نیز به عنوان دومین سکوی فازهای اولویت دار در هفته گذشته با روشن شدن مشعل آن، با موفقیت آزمایش شد.

براساس برنامه ریزی انجام شده، سکوی فازهای ١٦ و ١٥ پارس جنوبی به ترتیب در روزهای ١٠ و ٢٠ آبان ماه امسال در سرویس قرار خواهند گرفت.

به گفته مجری طرح توسعه فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی تا پایان هفته جاری ترین سوم پالایشگاه این فاز آماده راه اندازی کامل خواهد بود، ضمن آنکه قرار است گاز مورد نیاز این ترین از فاز ١٨ توسط یک خط لوله بین فازی تامین شود.

متخصصان صنعت نفت و گاز کشورمان در قالب یک تیم مشترک راه انداز هم اکنون در ترین چهارم پالایشگاه فازهای ١٥ و ١٦میدان گازی پارس جنوبی مشغول فعالیت هستند و پیش بینی می شود این ترین نیز یک هفته پس از ترین سوم وارد مدارد تولید شود.
هم اکنون در پالایشگاه فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی روزانه ١٧ میلیون مترمکعب از گاز ترش و خشک فازهای ٦ تا ٨ پارس جنوبی فرآورش می شود.

برپایه این گزارش، تلاش می شود برای زمستان امسال حداقل ٤٠ میلیون مترمکعب گاز شیرین در سه واحد پالایشگاهی فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی تولید شود.

هدف از توسعه فازهای ١٥و ١٦ تولید روزانه ٥٦,٦ میلیون مترمکعب گاز طبیعی ، ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی ،٤٠٠ تن گوگرد و تولید سالیانه ١,٠٥ میلیون تن گاز مایع و یک میلیون تن اتان برای تامین خوراک واحدهای پتروشیمی است.

تاسیسات دریایی و ساحلی این فازها شامل دو سکوی حفاری (هرکدام شامل ١١ حلقه چاه )، دو رشته خط لوله ٣٢ اینچ دریایی انتقال گاز به طول تقریبی ١١٥ کیلومتر، دو خط لوله ٤,٥ اینچی انتقال محلول گلایکول به طول تقریبی ١١٥ کیلومتر، واحدهای شیرین سازی گاز و سرویسهای وابسته است.

**ارسال گاز ترش فازهای 17 و 18 به پالایشگاه فازهای 15 و 16

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر تسریع در بهره برداری از نخستین بخش فازهای 17 و 18 پارس جنوبی تا پایان سال جاری، اظهار داشت: با بهره برداری از نخستین بخش این فازها 12.5 میلیون مترمکعب گاز در روز به میزان تولید گاز کشور افزوده می شود.
جوادی گفت: به منظور جلوگیری از ایجاد هر وقفه ای برای تولید گاز شیرین، گاز سکوی فازهای 18و 17 از طریق خط لوله بین فازی 17 و 18 و 15 و 16 پارس جنوبی به فازهای 15 و 16 که پالایشگاه آنها تکمیل است، ارسال می شود و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

براساس آخرین گزارش ها، نخستین سکوی فاز ١٧ و ١٨ میدان گازی پارس جنوبی اواخر هفته گذشته با موفقیت راه اندازی و تاسیسات این سکو با روشن شدن مشعل آن به بهره برداری آزمایشی رسید.
هم اکنون گاز ترش مخزن پارس جنوبی در تاسیسات سکوی A فاز ١٨ وارد شده و برای انتقال به خشکی در انتظار آماده شدن خط لوله بین فازی میان این فاز و فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی است، قرار است گاز این سکو در پالایشگاه فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی فرآورش شود.

به گفته مجریان طرح توسعه فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی با آماده سازی خط لوله بین فازی، چاههای سکوی A فاز ١٨ به ترتیب در جریان تولید قرار خواهد گرفت.

براساس برنامه ریزی، ساخت و نصب دو سکوی اقماری فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی باید تا نیمه نخست سال ٩٤ به پایان برسد.

هم اکنون اسکلت سکوهای اقماری فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی ساخته و عمده سفارشهای کالای این پروژه نیز انجام شده است؛ ضمن آنکه عملیات حفاری در دو سکوی اقماری فازهای ١٧ و ١٨ میدان گازی پارس جنوبی نیز با فعالیت دو دستگاه دکل هم اکنون از پیشرفت ٣٠ تا ٣٥ درصدی برخوردار است.

توسعه فازهای ١٧ و ١٨ میدان گازی پارس جنوبی به منظور تولید روزانه ٥٠ میلیون مترمکعب گاز طبیعی ، ٨٠ هزار بشکه میعانات گازی و ٤٠٠ تن گوگرد و تولید سالانه یک میلیون تن اتان و ١,٠٥ میلیون تن گاز مایع انجام می شود.

میدان گازی پارس جنوبی، یکی از بزرگترین منابع گازی جهان است که بر روی خط مرزی مشترک ایران قرار دارد.

مساحت این میدان 9700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران 3700 کیلومتر مربع وسعت دارد. ذخیره گاز این بخش از میدان 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که حدود 8 درصد از کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.
منبع: ایرنا
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین