|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۲۶۸۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
کمیسیون مشترک برجام (جمعه) با حضور نمایندگان کشورهای عضو این توافق در حالی در وین برگزار می‌شود که مهلت تعیین‌شده از سوی ایران برای آغاز کاهش تعهداتش در برجام به پایان رسیده و انتظار می‌رود اروپا پیشنهاد معقولی را برای متقاعد کردن تهران به ادامه پایبندی کامل به تعهداتش ارائه دهد.
 کمیسیون مشترک برجام (جمعه) با حضور نمایندگان کشورهای عضو این توافق در حالی در وین برگزار می‌شود که مهلت تعیین‌شده از سوی ایران برای آغاز کاهش تعهداتش در برجام به پایان رسیده و انتظار می‌رود اروپا پیشنهاد معقولی را برای متقاعد کردن تهران به ادامه پایبندی کامل به تعهداتش ارائه دهد.

روزنامه انگلیسی گاردین روز پنجشنبه گزارش داد که اروپایی‌ها قرار است اجرایی شدن خط اعتباری چند میلیون یورویی برای تسهیل مراودات تجاری ایران و اروپا را اعلام کنند تا تهران را از انجام اقدامی که برجام را از بین می‌برد، منصرف کنند.

این روزنامه انگلیسی افزود: هرچند آن‌ها هنوز در موقعیتی نیستند با سازوکار ویژه‌ای که اروپا برای تسهیل مراودات تجاری با ایران رونمایی کرد تراکنش کنند اما مقام‌های اروپایی می‌گویند ظرف چند روز آینده معاملاتی انجام خواهد شد، هرچند جزئیات این معاملات از ترس تحریم‌های آمریکا اعلام‌نشده است.

گاردین نوشت: اروپایی‌ها نگرانند اگر ایران دست به اقدامی بزند که در پی آن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی تهران به برجام را تائید نکند اوضاع از کنترل خارج‌شده و بحران کنونی در منطقه خلیج‌فارس تشدید خواهد شد. در آن صورت آمریکا ممکن است از کشورهای اروپایی –عمدتاً انگلیس، فرانسه و آلمان – بخواهد تا از برجام خارج‌شده و به رژیم تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی بپیوندند.

ایران اردیبهشت ما گذشته در سالروز خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام از کاهش تعهدات خود در این توافق خبر داد.

شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع مردم ایران و در اعمال حقوق خود مندرج دربندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند.

هفته گذشته بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: تولید اورانیوم تا ششم تیرماه از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور خواهد کرد. گزارش منابع انگلیسی حاکی است ایران امروز تا مرز ۳۰۰ کیلوگرم پیش رفت اما تا شنبه به طرف‌های برجام فرصت داده است.

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌هایی دائماً بر برای پیاده‌سازی کامل برجام تأکید دارد. دیروز پنج عضو اروپایی شورای امنیت سازمان ملل متحد شامل لهستان، انگلیس، فرانسه، آلمان، بلژیک و همچنین نماینده اتحادیه اروپا با ابراز تأسف از تحریم‌های آمریکا بر عملیاتی شدن اینستکس به‌منظور تسهیل تجارت با ایران تأکید کردند.

اعضای اروپایی شورای امنیت سازمان ملل متحد عنوان کردند: اتحادیه اروپا بسیار روشن گفته که حمایت کامل خود را مادامی‌که ایران به‌طور کامل به تعهدات خود در این برنامه عمل کند، ادامه می‌دهند.

نمایندگان کشورهای اروپایی در شورای امنیت ادامه دادند: ما از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایبندی ایران به تعهدات خود استقبال می‌کنیم بااین‌حال از اعلامیه ایران درباره تعهدات هسته‌ای خود نگران هستیم.

این اعضا با تأکید بر عملیاتی شدن سازوکار مالی ایران و اروپا اضافه کردند: ما قویاً از ایران درخواست می‌کنیم به اجرای تعهدات خود تحت برجام ادامه دهد.

اینستکس یا سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا یک ابزار ویژه مالی است که در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۹ (۱۱ بهمن ۱۳۹۷) توسط آلمان، فرانسه و انگلیس، برای تسهیل تجارت غیر دلاری با ایران ایجاد شد.

اگرچه طرف‌های اروپایی معتقدند که اینستکس از بهمن‌ماه گذشته تاکنون پیشرفت خوبی را طی کرده و گام‌های مؤثری برای هرچه سریع‌تر عملیاتی شدن آن برداشته است، بااین‌حال هنوز تراکنشی صورت نگرفته و تعلل اروپا، انتقادهایی را در ایران به همراه داشته است.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که اینستکس آماده اجرایی شدن است. سفرای سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه هم با صدور بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرده‌اند: ما متعهد هستیم به همکاری با ایران ادامه دهیم تا هر چه سریع‌تر اولین تراکنش سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا (اینستکس) انجام شود.

وال‌استریت ژورنال امروز به نقل منابعی که نام آن‌ها را ذکر نکرده است گزارش داد اروپا روز جمعه عملیاتی شدن اینستکس را رسماً اعلام می‌کند.

اینک نمایندگان کشورهای عضو برجام فردا در چارچوب کمیسیون مشترک برجام در وین تشکیل جلسه داده و تلاش خواهند کرد تا ایران را به ادامه انجام کامل تعهداتش تحت برجام متقاعد کنند.

به گزارش سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، این اولین نشست کمیسیون مشترک برجام است که بعد از راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی اروپا با ایران موسوم به اینستکس برگزار می‌شود. ریاست این نشست بر عهده هلگا اشمید دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود و نمایندگان کشورهای انگلیس، آلمان، فرانسه، چین، روسیه و ایران شرکت خواهند کرد.

از طرف ایران عباس عراقچی که ریاست هیأت ایرانی را بر عهده دارد در این نشست شرکت خواهد کرد.

بر اساس گزارش‌ها وی قرار است امروز با خانم اشمید دیدار کند. همچنین نشست سه‌جانبه‌ای بین هیأت‌های ایران، روسیه و چین در وین برگزار خواهد شد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین