تنش در خاورمیانه در حال افزایش است تا جایی که دونالد ترامپ رئیسجمهور آمریکا، این روزها به دنبال کسانی است که حاضر هستند برای حفاظت از این شاهراه نفتی هزینه کنند.
تنش
در خاورمیانه در حال افزایش است تا جایی که دونالد ترامپ رئیسجمهور
آمریکا، این روزها به دنبال کسانی است که حاضر هستند برای حفاظت از این
شاهراه نفتی هزینه کنند.
به گزارش خبرآنلاین بلومبرگ در این گزارش قصد دارد به اهمیت تنگه هرمز برای کشورهایی که از طریق آن به خریدوفروش نفت مبادرت میکنند بپردازد.
بنابر این گزارش ترامپ این نکته را مطرح کرده است که خریداران آسیایی از طریق هرمز بهمراتب بیش از ایالاتمتحده، به حملونقل نفت از طریق این تنگه تکیه میکنند. البته این نکتهای است که او بر مبنای آمار و اطلاعات بهدرستی تشخیص داده است.
تنها بخش کوچکی از نفت خام و میعانات، یک نوع نفت سبک استخراجشده از میدانهای گاز است که از این منطقه به سمت بنادر آمریکا منتقل میکند. این در حالی است که طی سه ماه گذشته، حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز از تنگه هرمز عبور کرده است که ۶ درصد از مجموع محمولات عبوری از بنادر خلیجفارس در عربستان سعودی، عراق، کویت، امارات متحده عربی و قطر بهحساب میآید.
به گزارش خبرآنلاین بلومبرگ در این گزارش قصد دارد به اهمیت تنگه هرمز برای کشورهایی که از طریق آن به خریدوفروش نفت مبادرت میکنند بپردازد.
بنابر این گزارش ترامپ این نکته را مطرح کرده است که خریداران آسیایی از طریق هرمز بهمراتب بیش از ایالاتمتحده، به حملونقل نفت از طریق این تنگه تکیه میکنند. البته این نکتهای است که او بر مبنای آمار و اطلاعات بهدرستی تشخیص داده است.
تنها بخش کوچکی از نفت خام و میعانات، یک نوع نفت سبک استخراجشده از میدانهای گاز است که از این منطقه به سمت بنادر آمریکا منتقل میکند. این در حالی است که طی سه ماه گذشته، حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز از تنگه هرمز عبور کرده است که ۶ درصد از مجموع محمولات عبوری از بنادر خلیجفارس در عربستان سعودی، عراق، کویت، امارات متحده عربی و قطر بهحساب میآید.
اکثر صادرات نفتی کشور به شرق چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و تعدادی از کشورهای آسیایی از طریق این تنگه سرازیر میشود. درمجموع خریداران آسیایی بیش از ۸۰ درصد از کل خام و عناصر معدنی را از طریق هرمز حمل میکنند. بنابراین آنها یک هدف آسان برای ترامپ هستند که اعتقاد دارد کشورهایی که نیاز به این تنگه دارند باید هزینه بیشتری برای محافظت از حملونقل از طریق آبراه مهم ایرانی انجام دهند.
نگاهی به آمار حملونقل نفت خام از طریق تنگه هرمز نشان میدهد ژاپن با واردکردن روزانه ۵۸۰ هزار بشکه از این منطقه، بزرگترین واردکننده نفت از این پایانهها است که حدود ۳۰ درصد از کل محمولههای نفتی عبوری از این منطقه را از آن خودکرده است.
از سوی دیگر بیشترین زیان در صورت بسته شدن تنگه هرمز متوجه مشتریان آسیایی است. این در حالی است که ایالاتمتحده هنوز بخش اعظمی از نفت خام موردنیاز خود را از عربستان سعودی خریداری کرده و طبق آمار بلومبرگ طی سه ماه گذشته روزی ۵۰۰ هزار بشکه نفت از عربستان وارد کرده است.
بیشتر صادرات نفتی از مسیر تنگه هرمز به کشورهای آسیای شرق مانند چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و برخی کشورهای دیگر در آسیا ارسال میشود. میتوان گفت خریداران آسیایی تنگه هرمز بیش از ۸۰ درصد از کل نفت خام و عناصر معدنی موردنیاز این کشورها را به آنها میرساند.
بزرگترین مشتریان نفت خام بنادر نفتی کویت و عراق، کشورهای چین و هند هستند که طبق آمار نفتکشها، هرکدام به ترتیب در فاصله سه ماه مارس تا می، ۱/۲۴ میلیون بشکه در روز و ۱/۱۴ میلیون بشکه در روز، نفت صادر کردهاند.
تقریباً بیش از ۲۰ درصد از صادرات نفت و میعانات گازی امارات متحده از بندر نفتی فجیره، در خارج از تنگه هرمز مبادله میشود اما مابقی نفت کشورهای حاشیه خلیجفارس از تنگه هرمز عبور میکنند تا به اقیانوس هند برسند.
ارسال نظر