|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۹
کد خبر: ۲۶۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۳
آنچه جمهوری اسلامی برای اهدا به ارتش لبنان در نظر گرفته به‌لحاظ سیاسی حامل هیچ‌گونه جهت‌گیری یا حتی شرط‌وشروطی نخواهد بود. ایران در سفر دبیر شورایعالی امنیت ملی به لبنان، این پیشنهاد را به مسوولان این کشور ارایه کرد و منتظر موافقت دولت لبنان بود تا این کشور با حفظ حاکمیت ملی و بنابر اراده ملی خود، این هدیه را بپذیرد.
حسن نیت ایران در اعلام آمادگی برای اهدای تجهیزات نظامی و سلاح به ارتش لبنان در شرایط بحرانی فعلی خاورمیانه، اقدامی بجا و نشان‌دهنده رفتار سازنده باثبات‌ترین کشور منطقه است. مردم و دولت‌های عراق و سوریه در ماه‌های اخیر، شاهد حمایت واقعی و مسوولیت‌پذیر ایران از تمامیت‌ارضی این کشورها در مقابل حملات گروهک داعش و سایر جریان‌های تروریستی بوده و هستند و حالا لبنان، سومین کشوری است که می‌تواند از این حمایت عملی برخوردار شود. روابط راهبردی ایران و لبنان که در میان اکثر قریب به اتفاق جریان‌های داخلی لبنان و ملت این کشور نیز حمایت می‌شود، این اجازه را می‌دهد که لبنان با تکیه بر توان و ظرفیت نظامی ایران، نسبت به تجهیز ارتش خود اقدام کند. نکته‌ای که در این میان نباید از نظر دور داشت این است که تجهیزات و تسلیحات ارتش‌های جهان به‌طور معمول دارای سامانه مخصوص‌به‌خود است و برخی کشورها متکی بر سامانه‌های بلوک شرق سابق و روسیه فعلی بوده و برخی دیگر از کشورها نیز بر سیستم‌های غربی که عمدتا انگلیسی، فرانسوی و آمریکایی است، متکی هستند. ارتش لبنان به‌لحاظ سازمانی از تجهیزات و تسلیحات عمدتا غربی استفاده می‌کند، اما در این کشور کمتر شاهد وجود تسلیحات پیچیده و سلاح‌های استراتژیک بوده‌ایم.
سلاح و ادوات نظامی ارتش لبنان معمولا« تدافعی» بوده، بنابراین برای حفاظت از وحدت سرزمینی و سلامت جامعه لبنان و تقویت بنیه ارتش برای دفاع از خود، ناگزیر است به تسلیحات مناسب دسترسی داشته باشد. آنچه جمهوری اسلامی برای اهدا به ارتش لبنان در نظر گرفته به‌لحاظ سیاسی حامل هیچ‌گونه جهت‌گیری یا حتی شرط‌وشروطی نخواهد بود. ایران در سفر دبیر شورایعالی امنیت ملی به لبنان، این پیشنهاد را به مسوولان این کشور ارایه کرد و منتظر موافقت دولت لبنان بود تا این کشور با حفظ حاکمیت ملی و بنابر اراده ملی خود، این هدیه را بپذیرد. نکته مهم اینکه این تجهیزات به ارتش لبنان داده خواهد شد. همه آنهایی که بافت ارتش لبنان را می‌شناسند، آن را ترکیبی ملی و دارای نسبت جامع با همه مولفه‌های اجتماعی این کشور می‌دانند؛ افزون بر اینکه موضوع تجهیز ارتش، امری دفاعی است، فوریت وضعیت منطقه هم ایجاب می‌کند ارتش لبنان برای دفاع در مقابل تکفیری‌ها، هرچه سریع‌تر مجهز شود. دادن ابعاد سیاسی فراتر از موضوع توسط برخی کشورهای خاص عرب و غربی، حاکی از سوءتعبیر و سوءنیت کشورها و جریانات خارج از لبنان بوده و اینکه این کشورها در جهت منافع ملی لبنان گام بر نمی‌دارند. کشورهایی که وعده تجهیز ارتش لبنان را داده بودند هیچ‌کدام به قول خود عمل نکردند و نمی‌توان منتظر شد تا ارتش لبنان هر روز متحمل ضرباتی از داعشی‌ها شود که تهدید جدی و واقعی علیه همه مولفه‌های اجتماعی لبنان به حساب می‌آید. ایران با این اقدام خود جور بی‌مسوولیتی سایر کشورهایی را که مشغول فعالیت تخریبی علیه امنیت ملی منطقه هستند، می‌کشد و به شکل واقعی و نه شعاری، در مقابل تهدید تروریسم تکفیری به ایفای نقش بیشتر خواهد پرداخت.
 صباح زنگنه . کارشناس حوزه عربی و خاورمیانه



منبع: شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین