|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۲۶۸۲۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
«وقتی یک نماینده مجلس به چنین جلسه‌ای می‌رود به احتمال بسیار زیاد به صفت جایگاهی که در مجلس دارد وارد آن جلسه می‌شود و بنابراین موظف است بعد از آن، مجلس و کمیسیون مربوطه را با ارائه گزارش، از جزئیات دیدارش مطلع کند.»
بعد از بحث‌های مفصل چند روز اخیر، در اینکه حداقل یک بار یکی از نمایندگان کمیسیون حقوقی مجلس در زندان اوین با بابک زنجانی دیدار کرده، هیچ شکی باقی نمانده است. وکیل زنجانی خود در تأیید این موضوع تاریخ دیدار یاد شده را دهم دیماه سال قبل عنوان کرده است. اما این نماینده به دعوت چه کسی و به چه دلیلی در این دیدار حضور داشته است؟ این سؤالی است که حالا خیلی‌ها دنبال جواب آن می‌گردند.

9 عضو بی‌اطلاع کمیسیون حقوقی

تا اینجای کار اکثر اعضای کمیسیون حقوقی مجلس از دیدار یکی از همکاران خود با بابک زنجانی در دیماه سال قبل در زندان اوین و طی جلسه‌ای که مشاور عالی رئیس قوه قضائیه در امور پارلمان، معاون دادستان تهران، نماینده شرکت و وزارت اطلاعات نیز حضور داشته‌اند ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند. دیروز در حاشیه جلسه مجلس از این جمع الهیار ملکشاهی، روح‌الله حضرت‌پور، یحیی کمالی‌پور، حسن نوروزی، محمدجواد فتحی، محمد کاظمی، حسین رضا‌زاده و جلیل رحیمی جهان آبادی به «ایران» گفته‌اند که از چنین دیداری بی‌خبر بوده‌اند و در جریان جزئیات آن نیستند. پیشتر هم محمدعلی‌ پورمختار از چنین دیداری ابراز بی‌اطلاعی کرده بود. هر چند پورمختار گفته که اصل چنین دیداری قابل دفاع است. این یعنی بی‌اطلاعی 9 نفر از 12 عضو کمیسیون حقوقی مجلس از این دیدار.

پنهانکاری برای دیدار در اوین

نکته مهم‌تر اما این است که دیروز الهیار ملکشاهی‌رئیس و حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس هر دو در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید کردند که هیچگاه درخواستی رسمی و حتی غیررسمی از این کمیسیون برای معرفی نماینده‌ای جهت دیدار با زنجانی در اوین مطرح نشده است. الهیار ملکشاهی، در پاسخ به این سؤال روزنامه «ایران» که آیا فارغ از ارائه چنین درخواستی، گزارشی از جلسه یاد شده با زنجانی که یک عضو کمیسیون در آن حضور داشته هم به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس رسیده یا خیر، می‌گوید: «ما از اساس از چنین دیداری اطلاع نداشتیم و تازه فهمیده‌ایم که چنین اتفاقی افتاده است و نمی‌دانیم دلیل حضور یک عضو کمیسیون در آن جلسه چه بوده. مضافاً اینکه هنوز نمی‌دانیم کدام عضو کمیسیون در آن جلسه بوده که از او گزارش بخواهیم و دلایل حضورش را بپرسیم. بنابراین باید اول بدانیم فرد حاضر در جلسه چه کسی بوده است.» حسن نوروزی هم معتقد است مشخص شدن این فرد مسأله مهمی است اما هنوز کمیسیون حقوقی برای آن برنامه‌ریزی نکرده. او معتقد است که علاوه بر موارد مورد اشاره ملکشاهی، باید مشخص گردد که نماینده حاضر در جلسه با بابک زنجانی چرا این موضوع را تاکنون از مجلس و کمیسیون مخفی کرده است. او به «ایران» می‌گوید: «وقتی یک نماینده مجلس به چنین جلسه‌ای می‌رود به احتمال بسیار زیاد به صفت جایگاهی که در مجلس دارد وارد آن جلسه می‌شود و بنابراین موظف است بعد از آن، مجلس و کمیسیون مربوطه را با ارائه گزارش، از جزئیات دیدارش مطلع کند.»

آیا پای «روابط شخصی» در میان است؟

 اما چرا این اتفاق نیفتاده و نماینده‌ای از مجلس برای دیدار با زنجانی به اوین می‌رود اما نمی‌گذارد کسی متوجه این کار شود؟ الهیار ملکشاهی در این رابطه می‌گوید: «کسی به‌عنوان نماینده عضو کمیسیون حقوقی مجلس چنین مأموریتی برای دیدار نداشته اما من اطلاع ندارم که آیا نمایندگان خودشان به‌صورت شخصی چنین ارتباطاتی داشته‌اند یا نه؟ اگر بوده باشد احتمال دارد افرادی شخصی و خارج از موضوع کمیسیون‌ها وارد موضوع شده باشند» همین مسأله یعنی «روابط شخصی» را حسن نوروزی به‌صورت دیگری پیش می‌کشد و می‌گوید: «احتمالاً یکی از طرفین این جلسه به‌صورت شخصی از آن نماینده دعوت کرده که حاضر باشد و این را به کمیسیون ربط نداده.» اما وقتی نگاهی به طرفین جلسه می‌اندازیم به نکته خاصی می‌رسیم؛ در آن جلسه تمام افراد حاضر دارای شخصیت حقوقی بوده‌اند به جز خود بابک زنجانی. مشاور عالی رئیس قوه قضائیه در امور پارلمان، معاون دادستان تهران، نماینده شرکت و وزارت اطلاعات از نهادهایی برای حضور در این جلسه بابت طرح مسأله بازپرداخت بدهی‌های زنجانی حاضر بودند که بعید است به‌دلیل «روابط شخصی» کسی را به جلسه دعوت کرده باشند. حتی اگر چنین هم بشود باز بعید است که این نهادها، مجلس را در جریان چنین دعوتی قرار نداده باشند.

حضور در اوین، با کارت دعوت زنجانی

حالا با این توصیف مرور گفت‌و‌گوی روز اول خردادماه خبرگزاری ایلنا با وکیل بابک زنجانی می‌تواند قدری گره‌گشا باشد. او در این گفت‌و‌گو سه بار به مکاتبه با کمیسیون حقوقی مجلس درباره تعلل وزارت نفت برای بازپرداخت بدهی زنجانی اشاره کرده است. رسول کوهپایه‌زاده اول گفته که «اصل قضیه از این قرار است که باتوجه به مشکلاتی که در روند همکاری طرف مقابل جهت پرداخت و تسویه موکلم وجود داشت، مکاتبات متعددی را خود بنده با کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس انجام دادم.» او سپس با اشاره به اینکه مجلس ، ‌شأن و جایگاه نظارتی دارد، باز هم تکرار می‌کند: «مواردی هم پیش آمده بود ما از آن گلایه‌مند بودیم مبنی بر اینکه طرف مقابل همکاری لازم را انجام نمی‌دهد، بنابراین برحسب وظیفه قانونی‌ام با کمیسیون حقوقی مشکلات را در میان گذاشتم.» او در نهایت می‌گوید: «ما گلایه‌مند بودیم شرکت نفت وظیفه قانونی خود را انجام نمی‌دهد و از آنجا که مجلس می‌تواند روی این وزارتخانه نظارت داشته باشد، به این قوه درخواست رسیدگی دادیم.» این در حالی است که الهیار ملکشاهی دیروز دو بار در گفت‌و‌گو با «ایران» ارائه چنین درخواستی به کمیسیون یا ارجاع موضوع به این مجموعه را تکذیب کرد. حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس نیز در پاسخ به «ایران» نامه‌نگاری‌های مورد اشاره کوهپایه‌زاده را تأیید نکرده است. نکته دیگر اینجاست که کوهپایه‌زاده در گفت‌و‌گویی با سایت «خبر فوری» در روز دوم تیرماه درباره نماینده دیدار‌کننده با زنجانی گفته که «مصلحت نیست اسم وی را مطرح کنم.» و این هم یک سؤال دیگر پیش می‌آورد؛ چرا در حالی که اعضای کمیسیون حقوقی مجلس هم از نام نماینده مذکور بی‌اطلاع هستند، وکیل زنجانی مصلحت نمی‌داند وی را معرفی کند؟ اگر این نماینده طبق گفته‌های دیگر کوهپایه‌زاده براساس درخواست‌ها و مکاتبات رسمی او با مجلس و کمیسیون حقوقی برای این دیدار معرفی شده، دلیل پنهان نگه داشتن نام وی چیست؟ با شواهد فوق تنها گمانه‌ای که باقی می‌ماند این است که آن نماینده نه از طریق کمیسیون حقوقی مجلس، بلکه شخصاً توسط وکیل زنجانی به آن جلسه دعوت شده است. دعوتی که باز هم سؤالات جدیدی را ایجاد می‌کند و از جمله اینکه چرا زنجانی از میان نمایندگان مختلف مجلس ترجیح داده این نماینده مشخص را، آن هم بدون سر و صدا به جلسه دیماه زندان اوین فرا بخواند؟

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین