|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۲۶۸۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
دانستن این که چه میزان کربوهیدرات یا قند می توان با وجود بیماری دیابت مصرف کرد، کمی گیج کننده است. راهنمای رژیم غذایی توصیه می کند که اگر دچار بیماری دیابت هستید، می توانید 45 تا 60 درصد از کالری روزانه خود را از کربوهیدرات دریافت کنید.
 دانستن این که چه میزان کربوهیدرات یا قند می توان با وجود بیماری دیابت مصرف کرد، کمی گیج کننده است. راهنمای رژیم غذایی توصیه می کند که اگر دچار بیماری دیابت هستید، می توانید 45 تا 60 درصد از کالری روزانه خود را از کربوهیدرات دریافت کنید.

با این وجود، بیشتر متخصصان بر این باورند که افراد دیابتی میزان کمتری کربوهیدرات مصرف کنند. در حقیقت، اکثر آن ها توصیه می کنند کمتر از نیمی از این مقدار کربوهیدرات باید استفاده شود. در ادامه این مقاله از بخش تغذیه دکتر سلام، متوجه خواهید شد که با وجود بیماری دیابت چه میزان کربوهیدرات می توانید مصرف کنید.

بیماری دیابت و دیابت اولیه چیست؟
گلوکز، یا قند خون، ماده اصلی سوخت سلول ها در بدن می باشد. اگر شما چه دیابت نوع 1 چه نوع 2 داشته باشید، بدنتان قادر به تجزیه قند نخواهد بود.

بیماری دیابت نوع اول:
در دیابت نوع اول، پانکراس قادر به تولید انسولین نخواهد بود و در عوض باید انسولین به بدن تزریق گردد. انسولین هورمونی است که به قند اجازه می دهد از جریان خون وارد سلول ها شود.

این بیماری به دلیل حمله سیستم ایمنی بدن به هورمون های انسولین که توسط سلول های بدن تولید می شوند، ایجاد می شود. دیابت نوع اول معمولا در کودکان، در هر سنی، یا حتی در افراد بزرگسال اتفاق می افتد.

بیماری دیابت نوع دوم:
دیابت نوع دوم بیشتر معمول است تقریبا 90 درصد افراد به دیابت نوع دوم مبتلا می شوند. همانند دیابت نوع اول، دیابت نوع دوم نیز هم بزرگسالان و هم کودکان را درگیر می کند. اگرچه در کودکان کمتر رایج است و بیشتر افرادی که چاق هستند یا اضافه وزن دارند را مورد حمله قرار می دهد.

در دیابت نوع دوم نیز پانکراس قادر به تولید انسولین نخواهد بود یا سلول ها در برابر تاثیر انسولین مقاومت خواهند کرد. بنابراین، مقدار زیادی شکر در جریان خون باقی خواهد ماند.

با گذر زمان، سلول های بتا به دلیل ترشح مقدار زیاد انسولین به منظور کاهش قند خون، تخریب می شوند و همچنین مقدار بالای قند خون می تواند این سلول ها را از بین ببرد.

دیابت با افزایش میزان قند خون مشخص خواهد شد و باید در این صورت آن را برای یک دوره دو یا سه ماهی تحت کنترل قرار داد.

بیماری دیابت اولیه:
قبل از آن که دیابت نوع دوم رخ دهد، سطح قند خون بالا خواهد رفت اما نه به اندازه ای که دیابت قابل تشخیص باشد. این مرحله به عنوان دیابت اولیه شناخته خواهد شد.

دیابت اولیه با سطح قند خون بین 100 تا 125 میلی گرم بر دسی لیتر مشخص خواهد شد.

اگرچه افرادی که تا دیابت اولیه را تجربه نکرده اند به دیابت نوع دوم دچار نمی شوند، اما تقریبا 70 درصد آن ها این وضعیت را تجربه خواهند کرد.

علاوه بر این اگر دیابت اولیه هرگز به دیابت تبدیل نشود، افرادی که در این مرحله از این بیماری هستند ممکن است ریسک ابتلا به بیماری های قلبی، نارسایی کلیوی و دیگر بیماری های ناشی از بالا بودن قند خون در آن ها افزایش یابد.

غذاها چگونه می توانند به سطح قند خون تاثیر بگذارند؟
عوامل زیادی از جمله، ورزش، استرس و بیماری بر سطح قند خون تاثیر خواهند گذاشت. یکی از بزرگترین عوامل موثر بر قند خون رژیم غذایی افراد می باشد. از بین سه ماده مغذی از جمله کربوهیدرات ها، پروتئین و چربی، کربوهیدرات تاثیر بزرگی بر قند خون خواهد گذاشت. به دلیل اینکه بدن کربوهیدرات را به قند تجزیه می کند و این قند به جریان خون وارد می شود.

این اتفاق برای هر نوع کربوهیدراتی خواهد افتاد چه کربوهیدراتی باشد که از چیپس و کلوچه به بدن وارد شده باشد چه از میوه ها و سبزیجات.

اگرچه تمام غذاها حاوی فیبر می باشند. برخلاف نشاسته و قند، فیبر سطح قند خون را بالا نخواهد برد بلکه به کاهش آن نیز کمک خواهد کرد.

هرگاه افراد دیابتی غذاهای حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات قابل هضم است را مصرف می کنند، سطح قند خون آن ها می تواند بالا رود. هرچه قند ورودی به بدن بیشتر باشد باید انسولین بیشتری بدن تولید کند یا داروی بیشتر مصرف کرد تا بتوان آن را کنترل کرد.

چون افرادی دیابتی نوع اول قادر به تولید انسولین نیستند باید در طول روز چندین بار آن را به بدن تزریق کنند البته با توجه به نوع مواد غذایی که مصرف خواهند کرد. با این وجود با مصرف کمتر کربوهیدرات نیاز آن ها به کربوهیدرات کاهش خواهد یافت.

محدودیت های کربوهیدرات برای افراد دیابتی:
تحقیقات زیادی در زمینه محدودیت های مورد نیاز برای افراد دیابتی انجام شده است.

رژیم غذای کم کربوهیدرات:
رژیم غذایی کم کربوهیدرات به گونه ای است که بدن برای تولید انرژی مورد نیاز خود به جای قند از چربی استفاده خواهد کرد. از این رژیم در گذشته حتی قبل از این که انسولین کشف شود استفاده می کردند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین