|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۹
کد خبر: ۲۶۸۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۹
فارس همچنان درگیر کم‌آبیمدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس اعلام کرد که علی‌رغم بهبود وضعیت بارش و میانگین بارندگی نسبت به سال گذشته، فارس همچنان درگیر شرایط کم‌آبی است.
فارس همچنان درگیر کم‌آبیمدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس اعلام کرد که علی‌رغم بهبود وضعیت بارش و میانگین بارندگی نسبت به سال گذشته، فارس همچنان درگیر شرایط کم‌آبی است.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا دهقانی یکشنبه دوم تیرماه، در جمع خبرنگاران و با اشاره به قرارداشتن در هفته صرفه‌جویی در مصرف آب، گفت: امسال میانگین بارش استان فارس شاهد افزایش 181 درصدی بود.

وی با بیان اینکه میانگین بارش امسال 372 و سال گذشته 132 میلیمتر بوده است، گفت: افزایش میانگین بارندگی، منجر به افزایش نسبی سطح آب در مخازن سدها شد به طوریکه بالغ بر 210 میلیون مترمکعب آب از سدهای درودزن و ملاصدرا برای اراضی کشاورزی پائین دست رهاسازی شده است.

دهقانی حجم ذخیره آب قابل استفاده مجموع سدهای استان فارس را بیش از یک میلیارد متر مکعب اعلام و در عین حال تاکید کرد که با توجه به کم‌بارشی و خشکسالی متوالی سال‌های گذشته و همچنین برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی در فارس، این استان همچنان در شرایط کم‌آبی به سر می‌برد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس با بیان اینکه تقریبا تمام دشت‌های استان فارس با افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی مواجه است، گفت: وابستگی بخش بزرگی از جمعیت فارس به کشاورزی، پائین بودن قیمت آب، راندمان کم آب در بخش کشاورزی و مصرف بیش از 90 درصدی منابع آب در این بخش، مدیریت مصرف در مایه حیات و آبادانی را به یک ضرورت تبدیل کرده است.

دهقانی با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی، از رسانه‌ها درخواست کرد که در راستای ارتقاء فرهنگ مصرف بهینه خصوصا در زمینه آب، همراهی بیشتری داشته باشند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس گفت: مردم فهیم استان در مصرف آب شرب روز به روز به سمت صرفه‌جویی بیشتر و مصرف بهینه گام برمی‌دارند اما متأسفانه در بخش کشاورزی، فرهنگ‌سازی و توجه به صرفه‌جویی در مدیریت مصرف آب به خوبی انجام نشده است و در این امر مهم نیازمند همراهی و همکاری بیش از پیش عموم مردم، کشاورزان، صدا و سیمای استان، رسانه‌های مختلف، مجموعه‌های فرهنگی، آموزش و پرورش، دانشگاهیان، نخبگان، روحانیون و غیره در این زمینه هستیم .

دهقانی گفت: با توجه به اینکه منابع آب فارس جوابگوی نیاز استان نیست، صاحبنظران در تمام بخش‌های مرتبط بر لزوم توقف توسعه سطح افقی سطح زیر کشت تاکید دارند.

این مقام مسئول گفت: ما به کشاورزان و باغداران استان توصیه می‌کنیم با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت به محصولات کم‌آب‌بر و کشت‌های گلخانه‌ای روی بیاورند تا بتوانیم با ایجاد یک تعادل منطقی در تأمین، توزیع و مصرف این مایه حیات بخش، از امنیت غذایی و حیاتی استان و کشور صیانت کنیم .
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین