|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۲
کد خبر: ۲۶۷۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۰
رئیس سابق موساد گفت، اسرائیل هرگز خواهان صلح با فلسطین نبوده است در غیر اینصورت می‌توانست سال‌ها پیش با فلسطینیان به صلح برسد.
 رئیس سابق موساد گفت، اسرائیل هرگز خواهان صلح با فلسطین نبوده است در غیر اینصورت می‌توانست سال‌ها پیش با فلسطینیان به صلح برسد.

به گزارش ایرنا؛ «شبتای شبیط» روز شنبه در مصاحبه با روزنامه عبری «ماریف» گفت، اگر اسرائیل خواهان صلح بود، می‌توانست آن را با توجه به شرایط اقتصادی و زیرساختی مورد بحث قرار دهد تا منافع دو طرف حفظ شود.

شبیط با انتقاد از رویکرد سیاسی نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت، «بنیامین نتانیاهو» تشکیلات خودگران فلسطین و «محمود عباس» را به عنوان طرف مذاکره کننده به رسمیت نمی‌شناسد و در نتیجه از مذاکره و تلاش برای توسعه روابط میان اسرائیل و فلسطینیان خودداری می‌کند.

رئیس سابق موساد افزود، با توجه به اینکه احزاب راست‌گرا و تندروی اسرائیل تسلط ویژه‌ای بر نتانیاهو دارند از ادامه مذاکره وی با فلسطینیان ممانعت می‌کنند و به دنبال هیچ راه حل صلح آمیزی نیستند.

وی در ادامه با انتقاد از معامله قرن که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قصد ارائه آن را دارد، گفت: اطلاعی از جزئیات این طرح ندارم اما می‌خواهم به برخی از اشتباهاتی که ارائه‌دهندگان آن مرتکب شده‌اند بپردازم.

به گفته شبیط، انتقال سفارت آمریکا به قدس، به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، توییت «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در اراضی اشغالی درباره اینکه در شرایط مشخصی لازم است بخش‌هایی از کرانه باختری به اسرائیل ملحق شود، اشتباهات بزرگی بودند که حتی افراد تازه‌کار در دنیای سیاست هم آنها را مرتکب نمی‌شوند.

به گزارش ایرنا، «معامله قرن» ترامپ هنوز به صورت رسمی معرفی نشده است و از محتوای آن اطلاعات دقیقی در دست نیست. با این وجود رسانه‌های جهان رویکردهای گوناگونی نسبت به آن دارند. بسیاری از ارزیابی‌ها این توافق را به علت رویکردهای متناقض و کاستی‌های فراوان آن به ویژه نگاه یک سویه به این منازعه دیرپا، شکست خورده و ناکارآمد می‌دانند.

قرار است تا چند روز دیگر از متن کامل و جزئیات توافق به اصطلاح معامله قرن در کنفرانس منامه بحرین رونمایی شود.

اصلی ترین فرد آمریکایی که به عنوان هدایت کننده و مدیر روند این معامله پر سرو صدا مطرح است «جارد کوشنر» داماد رئیس جمهوری آمریکا است که رابطه نزدیکی را با مقامات و چهره‌های برجسته صهیونیست دارد. در کنار وی «جیسون گرینبالت» فرستاده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه و «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در اسرائیل هم در این فرایند نقش پررنگی را دارند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین