|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۲۶۷۸۷۴
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۲
بعد از مناظره زاکانی و تاجزاده، مناظره زنان فعال مجلس فعلی یعنی پروانه سلحشوری و طیبه سیاوشی با لاله افتخاری نماینده سابق مجلس بود که بیشتر حول محور فعالیت‌های فراکسیون زنان مجلس شکل گرفت. در این مناظره هم آن‌چه واکنش‌برانگیز شد، تلاش افتخاری برای حمله به قانون مقابله با کودک‌همسری بود.
 معلوم نیست نزدیکی انتخابات کار خودش را کرده یا وضع سیاسی و اجتماعی کشور طوری است که نیاز به گفت‌وگوی هر چه بیشتر را نشان می‌دهد که هر روز خبر مناظره بین چهره‌های مختلف از جناح‌ها و دیدگاه‌های سیاسی متفاوت به گوش‌مان می‌رسد. آن هم مناظره‌هایی که اغلب با حاشیه‌های فراوان همراه هستند؛ از مناظره دنباله‌دار مصطفی تاجزاده و علیرضا زاکانی گرفته تا مناظره پروانه مافی و طیبه سیاوشی با لاله افتخاری. از طرف دیگر هم خبر می‌رسد که تلاش‌های زیادی برای برقراری مذاکره بین بیژن زنگنه و سعید جلیلی می‌شود.

اگر تا الان چیزی درباره این مناظره‌ها نشنیده‌اید، بهتر است از حواشی مناظره علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای ادوار مجلس و مصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب و معاون وزیر کشور دوران اصلاحات شروع کنیم که از‌ سال گذشته شروع شد و سه‌شنبه هفته پیش مرحله سومش را گذراند اما دنباله‌داربودن نه چیزی از تب‌وتاب ماجرا کم کرد و نه از واکنش‌ها کاست. در این مناظره حرف‌هایی مطرح شد که بعدتر در شبکه‌های اجتماعی هم بازتاب‌های گسترده‌ای پیدا کرد؛ مثلا آن‌جا که تاج‌زاده به کنایه خطاب به زاکانی گفت: «آن‌قدر فساد افزایش پیدا کرده که آقای زاکانی هم می‌ترسد اسم فاسد را بیاورد، فقط می‌گوید یک نفر هست که دو رئیس قوه قضائیه از دستش عاجز شده‌اند و عزل او کافی نیست و باید محاکمه شود.» زاکانی هم تعارف را کنار گذاشت و گفت: «اینجا می‌گویم؛ اسمش طبری و مدیرکل قوه است.» یا آن‌جا که زاکانی به تاجزاده گفت:  «تا صداوسیما بخواهد حرفی بزند شما بودجه آن را محدود می‌کنید.» حرفی که نه‌ تنها با خنده حضار همراه بود بلکه کاربران شبکه‌های اجتماعی هم با هشتگ «بر عکس» از خجالتش درآمدند. یکی از نکاتی که مناظره آخر بین این دو چهره را که هر کدام متعلق به یکی از قطب‌های سیاسی کشور هستند، داغ کرد، ماجرای قتل همسر محمدعلی نجفی بود که زاکانی بارها به آن اشاره کرد و درنهایت با واکنش تند تاجزاده مواجه شد که گفت: «آقای نجفی را چندبار برای نفی انتخابات آزاد مثال زدید. آقای فارسی قاتل بود و گزینه شما برای انتخاب ریاست‌جمهوری شد. فرزند آقای فلاحیان قاتل بود، مگر ما این‌همه گفتیم؟»

بعد از مناظره زاکانی و تاجزاده، مناظره زنان فعال مجلس فعلی یعنی پروانه سلحشوری و طیبه سیاوشی با لاله افتخاری نماینده سابق مجلس بود که بیشتر حول محور فعالیت‌های فراکسیون زنان مجلس شکل گرفت. در این مناظره هم آن‌چه واکنش‌برانگیز شد، تلاش افتخاری برای حمله به قانون مقابله با کودک‌همسری بود. او در این مناظره تأکید می‌کرد که به جای تصویب قانون و تعیین محدودیت سنی برای ازدواج دختران باید دادگاه صالحه تصمیم‌گیرنده باشد حرفی که مخصوصا طیبه سیاوشی را چندین‌بار وادار به نشان‌دادن واکنشی تند کرد؛ مخصوصا آن‌جا که گفت: «آدم می‌تواند خودش را بگذارد جای من که دختر دارم. بچه نه ساله‌ای که کلاس سوم دبستان است جز عروسک، هیچ چیز نمی‌بیند. آیا من می‌توانم او را شوهر دهم؟ خودتان را جای دختری بگذارید که در سیستان زندگی می‌کند، در فقر زندگی می‌کند، در خراسان زندگی می‌کند. پدرش معتاد است، معیشت ندارند. بچه فروخته می‌شود تا خرج اعتیاد پدر درآید.»

از این دو مناظره که بگذریم، به زمزمه تدارک مناظره بین بیژن زنگنه وزیر نفت و سعید جلیلی چهره سیاسی اصولگرا می‌رسیم که خیلی‌ها در شبکه‌های اجتماعی از وقوع آن خوشحال هستند و انتظار می‌رود که حرف‌های جنجالی زیادی هم در آن گفته و شنیده شود. زنگنه از رئیس‌جمهوری خواسته بود تا در جلسه‌ای نزد سران قوا و مراجع ذیصلاح دیگر با سعید جلیلی مناظره کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین