|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۲۶۷۶۵۵
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۲
بویژه اینکه به گفته وزیر دفاع جمهوری اسلامی، ما اکنون شاهد تغییر در راهبرد کلان امریکا نسبت به آبراهه‌های مهم جهان هستیم؛ تغییری که دیگر نه امنیت، بلکه ناامنی در این منطقه جزو اهداف امریکا است تا به دنبال آن، دیگر بازیگران فرامنطقه‌ای که به این منطقه وابسته هستند، همچون چین، ژاپن، کره جنوبی و اروپا تحت فشار قرار بگیرند.
 وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تشریح جزئیات تازه‌ای از ماجرای حمله به دو نفتکش در دریای عمان، تلویحاً این حمله را متوجه نیروهای نیابتی امریکا در منطقه دانست، جزئیاتی که می‌تواند تکه‌های دیگری از معمای آنچه چندی پیش در این دریا روی داد را کنار هم قرار داده و تصویر کامل‌تری از واقعیت، ارائه کند.

امیر حاتمی در حاشیه نشست دیروز هیأت وزیران در جمع خبرنگاران گفت که نیروهای مسلح یا سازمان بنادر ایران، نخستین نیروهایی بودند که برای تأمین امنیت و امداد نفتکش اول در منطقه حاضر شدند و هنگام حضور نزدیک نفتکش دوم نیز، نیروهای حاضر در این شناور اعلام کردند که پیش از ایرانیان، شناور امریکایی در منطقه حاضر بود.او با این توضیحات، نه تنها فیلم منتشر شده از سوی امریکا مبنی بر نقش شناورهای ایرانی در این انفجارها را بی اساس و فاقد سندیت عنوان کرد، بلکه تلویحاً انگشت اتهام را به سمت نیروهای امریکایی یا نیروهای وابسته به آنان نشانه رفته است.

بویژه اینکه به گفته وزیر دفاع جمهوری اسلامی، ما اکنون شاهد تغییر در راهبرد کلان امریکا نسبت به آبراهه‌های مهم جهان هستیم؛ تغییری که دیگر نه امنیت، بلکه ناامنی در این منطقه جزو اهداف امریکا است تا به دنبال آن، دیگر بازیگران فرامنطقه‌ای که به این منطقه وابسته هستند، همچون چین، ژاپن، کره جنوبی و اروپا تحت فشار قرار بگیرند.

امیرحاتمی، دو اتفاق اخیر در خلیج فارس یعنی بندر فجیره و دریای عمان را در چارچوب استراتژی کلان امریکا برای ناامنی آبراهه مهم خلیج فارس و دریای عمان ارزیابی کرد.

پنجشنبه 23 خردادماه، درست زمانی که «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن در تهران حضور داشت و با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد، دو نفتکش که یکی از آنها محموله‌های ژاپن را حمل می‌کرد، در دریای عمان مورد حمله قرار گرفت.

نخستین نفتکش ساعت 8:50 دقیقه صبح در فاصله ۲۵ مایلی جاسک دچار حادثه شد، این کشتی با پرچم جزایر مارشال از مبدا بندر الروس قطر به سمت تایوان در حرکت بود. دومین نفتکش نیز در ســــــــاعت 50 :9دقیقه در فاصله ۲۸ مایلی جاسک دچار حریق شد. این نفتکش با پرچم پاناما از یکی از بندرهای عربستان سعودی به سمت سنگاپور در حرکت بود.

هرچند با حضور بموقع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و نیز نیروهای سازمان بنادر ایران، کار نجات و امدادرسانی خدمه این کشتی‌ها آغاز شد اما امریکا ایران را عامل این حمله ها معرفی کرد. این کشور بعدها با انتشار فیلمی از یک شناور که به یکی از نفتکش‌ها نزدیک می‌شود، آن را متعلق به ایران عنوان کرد که البته این ادعا از سوی کارشناسان مستقل خارجی تأیید نشد. باوجود این، ابتدا انگلستان و اکنون آلمان تا حدودی با امریکایی‌ها در این اتهام‌زنی همراه شدند. هرچند از همان ابتدا، ایران این ادعا را رد کرد و کشورهای دیگر همچون ژاپن و روسیه نیز ادعای امریکا را نپذیرفتند. اما امروز وزیر دفاع، با تشریح جزئیات تازه‌ای از این دو حادثه، عملاً انگشت اتهام را به سمت طرف امریکایی نشانه رفت.

امیر حاتمی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه اتهامی که علیه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بیان شده است، کاملاً کذب است و با قاطعیت آن را رد می‌کنم، تأکید کرد که ایران یک کشور مقتدر، قانونمدار و مسئول است که اگر بخواهد کاری را انجام دهد، حتماً مسئولیت آن کار را به عهده می‌گیرد و اعلام می‌کند.

او در پاسخ به اینکه آیا جمهوری اسلامی ایران نیز اطلاعاتی درباره منشأ و عامل این حملات در اختیار دارد، اظهار کرد: اطلاعات در اختیار ما، در محدوده اطلاعاتی است که منتشر شده، اما باید به نکات بسیار مهم دیگری در این رابطه توجه کرد، نخست اینکه در حادثه بندر فجیره دیدید که اماراتی‌ها ابتدا سعی کردند آن را انکار کنند و در مرحله بعد بخشی از اطلاعات را به صورت مدیریت شده منتشر کردند.

وزیر دفاع این رفتار را مشکوک توصیف کرد و گفت کسانی این رفتار را انجام می‌دهند که می‌خواهند استفاده سیاسی از موضوع داشته باشند.

او، تغییر در راهبرد امریکایی‌ها درباره آبراهه‌ها را مسأله مهم دیگر برشمرد و تصریح کرد: تا پیش از این، امریکا و غرب امنیت آبراهه‌ها را به عنوان هدفی مهم، همواره دنبال می‌کردند اما امروز این مضمون را از رئیس جمهوری امریکا می‌شنویم که می‌گوید اصلاً امنیت دریای عمان به ما ربطی ندارد. این نشانه یک تغییر اساسی در راهبرد امریکا است.

امیر حاتمی نتیجه گرفت که به نظر می‌رسد آنها در پس اتفاقاتی نظیر بندر فجیره یا دریای عمان نیز در پی بهره‌برداری سیاسی هستند، تا کشورهایی که دارای منافع اصلی در این آبراهه‌ها هستند را تحت فشار قرار بدهند.کشورهایی که عمدتاً در رقابت با امریکا هستند که چینی‌ها، ژاپنی‌ها یا کره و اروپا به عنوان بهره‌برداران این آبراهه تحت تأثیر این تغییر راهبرد امریکا قرار می‌گیرند.
وزیر دفاع در پاسخ به اینکه باوجود حضور مستمر نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس و نیروی دریایی ارتش در دریای عمان، آیا اسناد یا اطلاعاتی شبیه آنچه امریکایی‌ها مدعی هستند در اختیار ایران نیز هست؟ گفت: نیروهای مسلح و سایر مجموعه‌های متعلق به جمهوری اسلامی ایران مانند سازمان بنادر، در حادثه‌ای که دریای عمان اتفاق افتاد، جزو اولین واحدهایی بودند که برای امداد و نجات به نفتکش اول رسیدند، 23 ملوان را نجات دادند، از آن منطقه مراقبت کردند و هم با هواپیمای با سرنشین و هم با هواپیمای بی سرنشین در آن منطقه پرواز انجام دادند.

او اضافه کرد: بلافاصله نیز سراغ نفتکش دوم رفتند و تلاش کردند  کمک کنند، اما آنان گفتند قبل از ایرانی‌ها، شناور دیگری هم رسیده و به ما کمک کرده، یعنی در همان منطقه‌ای که اکنون از آن فیلمی منتشر شده، شناور امریکایی قبل از شناور جمهوری اسلامی ایران به آنجا رسیده بوده.امیر حاتمی اضافه کرد: فیلم منتشر شده از سوی امریکایی‌ها، معلوم نیست مربوط به چه زمانی است، از چه کسانی است و چگونه است، مضافاً اینکه وقتی شناورهای جمهوری اسلامی ایران برای امداد و نجات این نفتکش‌ها اقدام کردند، اقدامات متعددی را انجام می‌دهند، محیط را امن می‌کنند، بازدید و مراقبت می‌کنند، لذا می‌تواند هر کدام از این‌ها فیلمبرداری شده و به صورت خاصی منتشر شده باشد، اما  این فیلم به هیچ وجه سندیت ندارد و در هیچ محکمه‌ای این نوع فیلم‌ها و این نوع اسناد به هیچ وجه برای اثبات یک موضوعی سندیت ندارد.

او با ناجوانمردانه دانستن اتهاماتی که به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران وارد می‌شود، تأکید کرد که ما امنیت آبراهه‌ها را امنیت خودمان می‌دانیم، چرا که امنیت بسیاری از واردات و صادرات ما به امنیت این آبراهه‌ها وابسته است. اما در هر صورت دریا یک محیط بزرگ و پیچیده‌ای است که با شرایط مختلفی مواجه می‌شود و ممکن است کسانی که دنبال سوء استفاده هستند، همچنان این بحث‌ها را دنبال کنند.

وزیر دفاع همچنین با بیان اینکه در طول 15 سال گذشته نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مأموریت‌های متعددی را در مبارزه با دزدان دریایی و مقابله با ناامنی‌های مختلف در آبراهه‌های بین‌المللی انجام دادند، فضاسازی‌های اخیر را در ادامه همان کارهایی دانست که برای تخریب وجهه جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.

او بار دیگر، با اشاره به تغییر رفتار امریکایی‌ها در 10 سال گذشته، گفت: امریکایی‌ها در گذشته به صورت مستقیم مداخله می‌کردند، اما در 10 سال گذشته از گروه‌های نیابتی برای اهداف خود استفاده کردند که استفاده از داعش در سوریه و عراق از جمله آنهاست، بنابراین نوع کاری که امروز در دریای عمان و بندر فجیره اتفاق می‌افتد، به لحاظ جنس و ماهیت به رویکرد جدید مبنی بر مدیریت ناامنی شباهت دارد تا در جهت منافع خود از آن استفاده بکنند.

به گفته امیر حاتمی، در هر صورت، شرایط بسیار پیچیده است و باید با دقت و هوشمندی موضوع را دنبال کرد. چیزی که به جمهوری اسلامی ایران مربوط می‌شود، این است که ما قطعاً این اتهامات را با قاطعیت رد می‌کنیم و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، جز برای تأمین امنیت و تلاش برای حفظ صلح در منطقه، کاری را انجام نمی‌دهند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین