|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۲۶۷۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۰
قیمت نفت که با افزایش تنش‌ها در خاورمیانه به صعود تا ۷۰ دلار امیدوار شده بود که با دستکاری قیمت سفته‌بازان و طولانی‌شدن تنش تجاری بین آمریکا و چین دوباره به کانال ۶۰ دلار بازگشت.
 قیمت نفت که با افزایش تنش‌ها در خاورمیانه به صعود تا ۷۰ دلار امیدوار شده بود که با دستکاری قیمت سفته‌بازان و طولانی‌شدن تنش تجاری بین آمریکا و چین دوباره به کانال ۶۰ دلار بازگشت.

چند سال پیش اگر اتفاقی هر چند کوچک در خاورمیانه رخ می‌داد، قیمت نفت چند دلار بالا می‌رفت و تا چند هفته نیز در اوج قیمت باقی می‌ماند اما مدتی است که قیمت نفت حساسیت خود را به اتفاقات از دست داده و حتی حمله به نفتکش‌ها در نزدیکی تنگه هرمز که حدود ۳۰ درصد نفت خام از طریق دریا از این مسیر می‌گذرد نیز توانایی آن را ندارد که قیمت‌ها را حتی یک روز بالا نگه دارد. تا آنجا که در ساعات اولیه انتشار خبر حمله به دو نفتکش در دریای عمان، قیمت نفت ۴۵ درصد رشد را تجربه کرد اما نتوانست این رشد را تا آخر روز حفظ کند و در نهایت به رشد ۲ درصدی رضایت داد.

در روزهای بعد نیز در حالی که همچنان تنش‌ها در منطقه برای یافتن مقصر بالا بود اما نفت مسیر سقوط را در پیش گرفت تا دوباره خطر کاهش قیمت‌ها به زیر ۶۰ دلار در بازار تقویت شود.

بر همین اساس قیمت نفت برنت که دیروز به کانال ۶۰ دلاری برگشته بود، امروز با ۵۵ سنت کاهش در این کانال تثبیت شد و به قیمت ۶۰ دلار و ۳۹ سنت به فروش رسید.

نفت شاخص آمریکا هم با افت قیمت همراه بود و ۳۲ سنت پایین آمد. این افت قیمت سبب شد تا نفت شاخص آمریکا ۵۱ دلار و ۶۱ سنت در هر بشکه معامله شود.

این افت قیمت در شرایطی است که عوامل تقویت‌کننده قیمت در بازار وجود دارد اما همان گونه که وزیر نفت ایران اعلام کرده بود حضور سفته‌بازان و بعضی از رسانه‌های آمریکایی در این بازار باعث قیمت‌سازی و پایین نگه‌داشتن قیمت‌ها شده است.

زنگنه همچنین از حضور برخی کشورهای خاورمیانه در دستکاری قیمت نفت سخن گفته و تاکید کرده که این تحرکات در دراز مدت به نفع هیچ تولیدکننده‌ای نیست.

از سوی دیگر بروز نشانه‌های بیشتر از آسیب جنگ تجاری آمریکا و چین برای رشد اقتصاد جهانی از عوامل افت قیمت نفت به شمار می‌آید.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین