|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۳
کد خبر: ۲۶۷۰۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۴
دومین جلسه رسیدگی به پرونده ۱۴ متهم ارزی با ادامه قرائت کیفرخواست ۱۲۰ صفحه ای توسط دادستان سیستان و بلوچستان آغاز شد.
دومین جلسه رسیدگی به پرونده ۱۴ متهم ارزی با ادامه قرائت کیفرخواست ۱۲۰ صفحه ای توسط دادستان سیستان و بلوچستان آغاز شد.

به گزارش ایرنا، قاضی موحد رئیس شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به مفسدان و اخلالگران اقتصادی روز یکشنبه گفت: دومین جلسه رسیدگی به اتهامات حمیدرضا رنود و ۱۳ نفر دیگر از متهمان پرونده با حضور دادستان مرکز استان سیستان و بلوچستان و متهمان و وکلا تشکیل شده است و در این جلسه ادامه کیفرخواست را استماع خواهیم کرد.

فقط یک متهم اهل سیستان و بلوچستان است
حجت الاسلام موحدی راد دادستان سیستان و بلوچستان گفت: فقط یک متهم از ۱۴ متهم ارزی که محاکمه آنان از دیروز آغاز شده اهل سیستان و بلوچستان است، ولی در خبرها آمده بود که این پرونده مربوط به متهمان ارزی سیستان و بلوچستان است.
وی افزود: دیروز تک تک اتهامات را در خصوص متهمان قرائت کردم ولی باتوجه به اینکه گردش کار برخی متهمان پرونده تکراری است از قرائت تمام کیفرخواست صرف نظر می کنم.
موحدی راد ضمن برشمردن اتهامات سایر متهمان، نحوه اخلال در نظام اقتصادی از طریق جعل سند و ایجاد شرکت های صوری و کاغذی و همچنین نحوه دریافت ارز دولتی و دریافت و پرداخت رشوه از سوی متهمان و ارتباطات میان متهمان این پرونده پرداخت.

قاضی موحد پس از قرائت کیفرخواست توسط دادستان استان سیستان و بلوچستان از علیرضا رنود متهم ردیف اول این پرونده خواست تا در جایگاه متهم قرار گیرد و از خود دفاع کند.
وی متهم به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی با همکاری سید علی وزیری، شهرام فرجی، بهزادیان، انصاریان و سلیمانیان است و توانسته از طریق قاچاق ارز به مبلغ ۶۵ میلیون یورو، سردستگی این گروه را به عهده گرفته و با تشکیل گروه مجرمانه و صدور اسناد جعلی و ثبت در سامانه جامع تجارت و ارائه به بانک های عامل اقدام به تحویل گرفتن ارز کرده است.

متهم: مرا به عنوان سرمایه گذار نمونه می شناسند
رنود گفت: از سال ۹۴ در استان قزوین ۲ کارخانه را با ۳۰ میلیون یورو راه اندازی کردم و با شرکت مپنا نیز قرارداد داشتم.
وی افزود: در سال ۹۵ رئیس جمهوری و نعمت‌زاده این دو کارخانه را افتتاح کردند و استاندار سیستان و استاندارهای قبلی نیز در جلسات خود از بنده به عنوان سرمایه‌گذار نمونه یاد می کردند.

این متهم افزود: چون وصف سردستگی به من داده اید می خواهم از خود دفاع کنم.

متهم: هیچ ارتباطی با دولت نداشتم
قاضی موحد گفت: این فرصت به شما داده شده تا از خود دفاع کنید.
متهم با ارائه عکس هایی از مراسم افتتاح کارخانه خود مطالبی را بیان کرد، اما قاضی گفت: اینها عکس است و قابل بررسی اما نکته مهم این است که چگونه اطلاعات به مسئولین برسد.
رنود گفت: من هیچ گونه ارتباطی با دولت نداشتم. من برای تهیه مواد اولیه به بانک مراجعه کردم درحالی که هیچیک از کارشناسان سیستان و بلوچستان نمی‌دانستند ال سی چیست.

متهم: مگر عصر حجر است؟
رنود گفت: چرا می گویند پرفورم ها جعلی است؟ جعلی بودن حساب ها باید ثابت شود. تمام شرکت ها ثبت شده و هیچیک از یک مهرها جعلی نیست. مگر عصر حجر است؟
قاضی موحد گفت: اتفاقاتی افتاده و پرونده‌هایی نیز در تهران داشتیم که همانند شما ارز گرفتند ولی کالایی وارد نکردند.
متهم گفت: من کاری به وارد کردن کالا ندارم اما نکته این است که صوری بودن شرکتها قابل بررسی است.

پاسخ های متهم به قاضی و دادستان

دادستان سیستان و بلوچستان با نشان دادن برگه ای خطاب به متهمان گفت: اگر کسی می تواند انگلیسی بخواند، بگوید شرکت گوهر اندیشه اشراق متعلق به کیست.
متهم گفت: من شرکتی به نام گوهر اشراق ندارم.
دادستان گفت که این شرکت وام گرفته و متهم گفت: از چه کسی وام گرفته؟ همه شرکت ها تولیدی است همه ارز دولتی گرفته اند.
قاضی گفت: این مساله کارشناسی شده و گفته اند جعلی است.
دادستان با نشان دادن برخی از اسناد شرکت گوهر اشراق گفت: نام بانک توسعه تعاون در اینجا ثبت شده است. متهم گفت اشتباه می‌کنید که قاضی از او پرسید چه تعداد حواله ارزی گرفتید؟
رنود گفت: شش میلیون و ۲۰۰ هزار یورو بابت خرید ماشین آلات از آلمان گرفتم و این ماشین آلات را وارد کردم. البته من فقط از بانک صنعت و معدن وام گرفته‌ام.
قاضی پرسید "چه کسی حواله های ارزی را پیگیری می کرد؟ " و متهم گفت "حواله ارزی در کار نبود". قاضی گفت "بالاخره باید فرآیندی را طی می کردی". متهم گفت " بنده به همراه شریکم آقای ضابطی و همچنین آقای زمانی که از کارمندان من است"

نحوه آشنایی متهم با وزیری
قاضی گفت با وزیری چگونه آشنا شدی و متهم گفت: از شرکت نیک پارس شش میلیارد تومان طلب داشتم که گفتند شخصی به نام وزیری آمده و پول بدهکاران را پرداخت می‌کند. وزیری به من گفت که شما از طلبکارهای عمده این شرکت هستید و شش ماه فرصت خواست تا بدهکاری شرکت نیک پاس را پرداخت کند.
متهم افزود: من از دوستان مختلف سوال کردم که وزیری چگونه آدمی است که همه به نیکی از او یاد می کردند. تمام تولیدکنندگان روغن و همچنین مواد غذایی او را می شناختند.
وی اضافه کرد: وزیری یک چک شش ماهه از شرکت نیک پارس به من داد.
قاضی پرسید "آیا شما رفع تعهد کرده اید؟ " متهم گفت "بله حدود ۳۰ میلیون یورو" قاضی پرسید "چقدر مانده؟ " متهم گفت "۵۰ میلیون تومان"
متهم گفت: شخصی به نام جان نثار که در بازار پارچه فعالیت می‌کرد به من مراجعه کرد و پیشنهاد کاری داد و این در زمانی بود که دلار ۲۰۰ تومان بود من هفت میلیارد تومان سرمایه گذاری کردم و حتی بانک دی آمد کارشناسی کرد. قاضی پرسید "با فرجی چگونه آشنا شدی؟ " و متهم گفت "به واسطه وزیری" قاضی درباره بهزادیان از او پرسید و متهم گفت او فارغ التحصیل دانشگاه شریف است و یکی از نخبگان است.

قاضی: صادقانه پاسخ دهید
قاضی موحد پرسید "چرا شرکت‌های متعددی داشتی؟ " که متهم گفت: من فقط چهار شرکت داشتم.
قاضی پرسید "چه ضرورتی داشت که چهار شرکت تاسیس کنی؟ " و متهم گفت: من واحدهای تولیدی و طرح توسعه دارم. ۴۰ هکتار زمین دارم و هر ۱۵ هزار متر مربع را به یک کار اختصاص می دهم.
قاضی درباره اعضای هیئت مدیره شرکت ها پرسید و متهم گفت: من و همسر و فرزندم این شرکت‌ها را تشکیل می دادیم و من سهامدار هستم.
رئیس دادگاه درباره مسئولیت برادر متهم در این شرکت ها سوال کرد و علیرضا رنود نتوانست یا نخواست مسئولیت مهدی رنود را به دادگاه اعلام کند و گفت: الان حضور ذهن ندارم.
قاضی گفت: شما بنا ندارید صادقانه جواب بدهید. الان اول جلسه است، ما با شما کار داریم. صادقانه صحبت کنید.
متهم گفت: مگر می توان صادقانه صحبت نکرد. من الان حضور ذهن ندارم. قاضی گفت: گفتن این حرف‌ها و دادن این اطلاعات جرم نیست اما اگر جرم هم باشد در نهایت استعلام می کنیم.
رنود دوباره گفت "من می‌دانم اما الان حضور ذهن ندارم" قاضی گفت "بنا نداری جواب بدهی"

قاضی موحد درباره شرکت‌های صوری و کاغذی متهم پرسید و رنود گفت: هیچیک از شرکت‌های من جزو شرکت‌هایی نبود که اعلام کردید. شما می توانید استعلام کنید.
رئیس دادگاه گفت: تو متهمی و باید از خود دفاع کنی. ما وظیفه نداریم برای برائت شما دلیل بیاوریم. شما باید اسامی مدیرعامل شرکت ها را بگویید اسامی سهامداران و اعضای هیئت مدیره و هر شرکتی که با شما مرتبط است باید از طرف شما اعلام شود.
متهم گفت: من ۱۰ ماه است که در زندانم حافظه کوتاه مدت من یاری نمی کند. قاضی درباره خانم کریمی از متهم پرسید و رنود گفت: وی مدیر عامل شرکت پایا پلیمر است. البته وی نسبتی با من ندارد. چند سال کارکرد و سپس جذب کارخانه شد.

اصرار از قاضی؛ انکار از متهم
قاضی از متهم خواست تا بقیه افراد را معرفی کند اما متهم گفت که حضور ذهن ندارد و نمی تواند پاسخ دهد.
دادستان گفت: متهم اعلام کرده که نمی داند شرکت گوهر اشراق چیست و ارتباطی با آن ندارد اما قراردادی وجود دارد که نشان می دهد شرکت خالص گوهر اشراق و حمیدرضا رنود با موضوع کار سازی تخصیص ارز مبادله‌ای، امضا کرده اند و پر فورمهای آن جعلی است.
متهم گفت: این شرکت با پرفورم های جعلی کار می‌کرده است.
دادستان گفت: وقتی کالایی با پرفورم جعلی در سامانه ثبت سفارش می شود در واقع کالایی وجود ندارد و متهمان قطعاً در گمرک و در سایر نهادها نقشی داشته‌اند و اگر کالایی هم وجود داشته باشد غیر مرتبط با سفارش است.

متهم: چهار حساب بانکی دارم
قاضی از متهم پرسید چند حساب بانکی داری و متهم گفت: چهار حساب که مربوط به شرکت هاست و سه حساب نیز متعلق به خودم است و با بانک‌های صنعت و معدن، ملت، دی و پارسیان کار می کنم.
متهم در پاسخ به سوال قاضی درباره فعالیت های خارج از کشور گفت: من در خارج هیچ شرکتی نداشتم. فقط یک شرکت در دوبی داشتم که ۱۲ سال پیش تعطیل شد.
وی درباره سفرهای خارجی خود گفت: من به کشورهای مختلف همچون آلمان و چین سفر کردم و از ۲۰ سال پیش برای سفرهای تفریحی به خارج رفته ام.
قاضی پرسید آیا فعالیت‌های خود را ثبت کرده اید که متهم گفت تمام مسائل کارخانه را به صورت دقیق ثبت کرده‌ام.

متهم: ۴۰۰ کارمند و کارگر داشتم
رنود در پاسخ به قاضی درباره تعداد نیروهای خود گفت: من ۴۰۰ کارمند و کارگر داشتم که الان ۲۰۰ نفر مشغول به کارند و همه این کارخانه‌ها در قزوین است و فعالیت این کارخانه ها مربوط به بسته بندی نسکافه یا چی توز و محصولات کاله است.
وی افزود "قرار بود حداکثر یکسال کالا را وارد کنیم" قاضی پرسید "چرا وارد نکردید؟ " و متهم گفت: می خواستیم کاغذ سفید وارد کنیم که منجر به مشکلات جان‌نثاری شد در واقع من گرفتار جان نثار شدم.
وی افزود: در سازمان تعزیرات حکومتی به صورت غیابی به پرداخت ۵۰ میلیون یورو محکوم شدم.

متهم: کدام ارز تقلبی؟
وی همچنین درباره ارزهای تقلبی گفت: تاکنون مطلبی در این زمینه مطرح نشده است.
قاضی موحد در پایان گفت: ادامه بررسی اتهامات حمیدرضا نورد فردا ساعت ۹ صبح در همین دادگاه برگزار خواهد شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین