|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۲۶۶۹۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴
سخنگوی شورای شهر تهران اضافه کرد: از دیگر وظایف نهاد شورای راهبردی این است که دستگاه‌های مختلف را ترغیب کند تا نظرات خود را برای افزایش مشارکت شهروندان برای شرکت در انتخابات اعلام کنند.
  سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نهایی شدن آئین نامه انتخابات شورایاری‌ها گفت: پیش بینی می کنیم که اواخر تیر این انتخابات برگزار می شود.

 علی اعطا روز یکشنبه در پایان یکصد و چهل و هشتمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران افزود: از هفته آینده ثبت نام از نامزدهای این انتخابات آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: امروز موضوع شورای راهبردی این انتخابات مد نظر اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت و در این خصوص تبادل نظر شد و نهادی بین بخشی و با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف تشکیل می‌شود.

اعطا گفت: ریاست شورای راهبردی بر عهده رئیس ستاد شورایاری‌ها احمد مسجدجامعی است و فرماندار تهران، معاون اجتماعی پلیس تهران، رئیس آموزش و پرورش شهر تهران، نماینده سپاه محمد رسول‌الله، رئیس اتاق اصناف، رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار، رئیس سازمان نظام مهندسی، رئیس سازمان نظام پزشکی و دستگاه‌های دیگر نیز اعضای این ستاد را تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: یکی از وظایف شورای راهبردی برگزاری جلسه‌های متعدد برای هماهنگی و دیگر وظیفه آن این است که انتخابات شورایاری‌ها را پشتیبانی فکری کند.

سخنگوی شورای شهر تهران اضافه کرد: از دیگر وظایف نهاد شورای راهبردی این است که دستگاه‌های مختلف را ترغیب کند تا نظرات خود را برای افزایش مشارکت شهروندان برای شرکت در انتخابات اعلام کنند.

اعطا در پاسخ به این سوال که آیا فرمانداری مصوبات شورای شهر تهران درباره برگزاری انتخابات را تا زمان باقی مانده به انتخابات تأیید می‌کند یا خیر، گفت: در قانون، بندی وجود ندارد که اعلام کند فرمانداری می‌تواند با یک بند مخالفت و آن را رد کند بلکه آمده است که هیأت تطبیق تا ۱۴ روز می‌تواند اعتراض خود نسبت به مغایرت داشتن مصوبات را اعلام کند.

وی در خصوص تأمین اعتبار برای برگزاری این انتخابات نیز خاطرنشان کرد: بودجه انتخابات شورایاری‌ها از بند سنوات شهرداری تأمین می‌شود.

آیین نامه انتخابات شورایاری ها به جلسه آتی شورای موکول شد

اعضای شورای اسلامی شهر تهران بررسی آیین نامه اجرایی انتخابات پنجمین دوره شورایاری های شهر تهران را در دستور کار قرار داده و ادامه بررسی را به جلسه آتی فوق العاده شورای شهر تهران موکول کردند.


محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران، با دخالت اعضای شورای شهر تهران در نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها مخالفت کرد.

وی گفت: دخالت تک تک اعضای پارلمان در نظارت بر انتخابات تاکنون سابقه نداشته و پاسخگویی برگزار کنندگان انتخابات را زیر سوال می‌برد.

سالاری ادامه داد: لذا پیشنهاد می‌کنم خود ستاد هماهنگی شورایاری‌ها مسئولیت هیأت نظارت را داشته باشد و جایگاه پارلمان محلی نیز حفظ شود اما مسئولین ستاد می‌توانند از اعضا نظر خواهی کنند.

محمدجوادحق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران هم درباره شورای راهبردی انتخابات شورایاری گفت: این یکنوع بدعت است ما ۴ انتخابات مجلس، خبرگان، ریاست جمهوری و شوراها را داریم و هیچکدام از آنها شورای راهبردی ندارند.

وی افزود: چرا شورای راهبردی ایجاد شود که بعد کارگروه‌های ایجاد گردد که نتوانیم آنها را کنترل کنیم.

حق شناس درباره پیشنهاد سالاری مربوط به اینکه نظارت بر انتخابات از سوی خود ستاد شورایاری‌ها باشد گفت: اگر اجرا به ستاد واگذار کردیم خود اعضای ستاد هم منتخب شورا هستند لذا نظارت از سوی این ۷ نفر بهتر اجرا می‌شود و کار بهتر جلو می‌رود.

عضو شورای تهران ادامه داد: اعضای ستاد شورایاری‌ها، به مسائل شورایاری اشراف بیشتری دارند.
به گزارش ایرنا در ادامه این جلسه سه عضو شورا (زهرا نژاد بهرام، آرش حسینی میلانی و شهربانو امانی) پیشنهاد حضور یک زن در هیأت نظارت انتخابات شورایاری‌ها را مطرح کردند.
سید آرش حسینی میلانی در این باره تأکید کرد: در ستاد هماهنگی شورایاری‌ها بیش از ۱۵ جلسه در خصوص ساختار برگزاری انتخابات شورایاری‌ها بحث و بررسی شده است.

وی گفت: در جلسات هم‌اندیشی هم این مسئله بارها مطرح و یک ماه قبل، آئین‌نامه و دستورالعمل انتخابات به صورت مجزا به دفاتر اعضا ارسال شده است.

میلانی با بیان اینکه حق نمایندگان شورا است تا نظراتشان را درباره مهمترین نهاد و ساختار محله‌ای مطرح کنند، اظهار داشت: اگر اعضا در بحث انتخابات نظری داشته باشند و شورا به آن رأی بدهد، ما در ستاد شورایاری به آن تمکین خواهیم کرد کما اینکه در مسئله شورای راهبردی نظر دوستان را پذیرفتیم.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: شورایاری بحث مهمی است و حتماً لازم است افکار عمومی در جریان امور قرار بگیرند.

اگر پیشنهادی هم باشد که بخواهد موضوع شورایاری‌ها را از ریل اصلی خود خارج کند، خرد جمعی شورا اجازه این کار را نمی‌دهد.

وی همچنین بر ضرورت حضور زنان در هیأت نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها تاکید کرد.

مجید فراهانی عضو دیگر شورای شهر تهران از حضور زنان در هیئت اجرایی و نظارت انتخابات شورایاری‌ها دفاع کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف اصلی تشکیل انجمن شورایاری، مشارکت گرفتن آحاد مردم در تعیین سرنوشت محلات به عنوان رکن تصمیم گیری های شهری است.

وی گفت: در این مسیر یکی از مسائل مهم به میدان کشاندن زنان جامعه است.

فراهانی با بیان اینکه زنان نقش مهمی در جامعه دارند، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های سرای محلات آموزش دادن به زنان است و فراموش نکنیم در این شبکه یکی از مهم‌ترین هدفمان توانمند سازی زنان باشد.

عضو شورای تهران با بیان اینکه در حال حاضر هیئت نظارت و اجرایی انتخابات دارای ترکیبی مردانه است، افزود: برای همین از اینکه زنان به عنوان عضو در هیئت نظارت و هیئت اجرایی مرکزی و منطقه حضور داشته باشند دفاع می‌کنم.

ناهید خداکرمی عضو دیگر شورای شهر، تأکید کرد: تفاوتی نمی‌کند که در هیأت نظارت مردان و یا زنان حضور داشته باشند و نباید این مسئله را جنسیتی در نظر بگیریم.

وی گفت: هر فردی که شرایط لازم برای نظارت را داشته باشد، اعم از اینکه مرد باشد و یا زن فرقی نمی‌کند.

بهاره آروین عضو هیأت رییسه شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه مخالف حضور زنان در ارکان مختلف انتخابات شورایاری‌ها نیست، تاکید کرد: قطعاً تصویب دستورالعمل اجرایی حضور زنان در حوزه اجرا و نظارت انتخابات شورایاری‌ها پیچیده است و باید مشخص شود که انتخاب زنان در این حوزه‌ها مربوط به کدام بخش است.

زهرا نژاد بهرام عضو دیگر شورای شهر تهران اظهار داشت: حضور زنان در شورایاری‌ها نتیجه نگاه مثبت جنسیتی در شورایاری‌هاست.

وی افزود: من با حضور زنان در بخش نظارت و اجرای شورایاری‌ها موافق هستم. ابراهیم امینی نایب رئیس شورای شهر تهران که در غیاب محسن هاشمی ریاست شورا را به عهده داشت، اظهار داشت: می‌توانستیم حضور زنان برای انتخابات شورایاری‌ها در بخش اجرا و نظارت را از قبل مشخص کنیم.

وی افزود: اقدام مناسبی است که زنان نقش پررنگ‌تری داشته باشند اما اجرایی شدن چنین چیزی در انتخابات شورایاری‌ها مشکل است.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۱۲ رأی موافق این پیشنهاد را تصویب کرده و با پایان وقت قانونی جلسه، ادامه بررسی را به جلسه فوق العاده روز سه‌شنبه آتی موکول کردند.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین