|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۲۶۶۹۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
دادگاهی که پرونده این سرهنگ را بررسی کرده است همچنین حکم به سلب مدال‌ها و نشان‌های دولتی زاخارچنکو و لغو درجه سرهنگی وی داده است با این وجود زاخارچنکو حکم دادگاه را غیرمنصفانه خوانده و مدعی شده که بیگناه است و برای وی پاپوش درست کرده‌اند.
  سرهنگ دمیتری زاخارچنکو معاون سابق اداره مبارزه با فساد مالی و جرایم اقتصادی وزارت کشور روسیه که به دلیل کشف مقدار زیادی طلا و دلار با بسته بندی چاپ در آمریکا در خانه خواهرش در بین روس ها به سرهنگ طلایی شهرت یافته است با حکم دادگاه به ۱۳ سال حبس و پرداخت ۱۱۷ میلیون روبل (حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار) جریمه نقدی محکوم شد.

دادگاهی که پرونده این سرهنگ را بررسی کرده است همچنین حکم به سلب مدال‌ها و نشان‌های دولتی زاخارچنکو و لغو درجه سرهنگی وی داده است با این وجود زاخارچنکو حکم دادگاه را غیرمنصفانه خوانده و مدعی شده که بیگناه است و برای وی پاپوش درست کرده‌اند.

زاخارچنکو در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۶ به جرم دریافت رشوه دستگیر شد و در بازرسی‌ها از خانه و دفتر کار وی مقادیر زیادی پول نقد و جواهرات گرانبها به دست آمد.

بخش عمده ثروت کشف از این مقام سابق روس در خانه خواهرش پیدا شد چرا که بیش از ۱۰ گونی پول نقد شامل روبل و ارزهای چندین کشور به دست آمد و نکته تعجب برانگیز ماجرا اینجا بود که دلارهای کشف شده با بسته بندی چاپ بانکی در آمریکا به دست وی رسیده بود.
در مجموع طی بازرسی‌ها ۹ میلیارد روبل (معادل حدود ۱۳۸ میلیون و ۴۶۱ هزار دلار) از این مقام سابق روس کشف شد.

افزون بر پول‌های کشف شده، گفته می‌شود او ۳۰۰ میلیون دلار نیز در بانک‌های سوئیس دارد.
دستگیری مقام‌های فاسد یا تعیین تکلیف پرونده‌های فساد مالی مقامات در چند ماه گذشته شتاب روزافزونی در روسیه گرفته است.

ولادیمیر پوتین در دور جدید ریاست جمهوری شش ساله خود به مردم روسیه وعده داده است که به شدت با فساد در هر سطحی برخورد کند هر چند منتقدان، بسیاری از گروه‌های تبهکار در روسیه را دسته‌هایی می‌دانند که در ظاهر سنگ پوتین را بر سینه می‌زنند و تلاش دارند خود را به رئیس جمهور نزدیک کرده تا در امان بمانند.

اردیبهشت ماه امسال خبر رسید که سرگئی سیداش معاون امور خدمات خانگی (آب و برق و گاز و غیره) استاندار استان روستوف هم به دام دستگاه امنیتی روسیه افتاده است.

مأموران امنیتی همزمان با دستگیری سیداش، خانه و محل کار وی را بازرسی کردند و در جریان جستجو مقادیری پول، اشیا گرانبها شامل تزئینات طلا و جواهرات و چندین تابلو ضبط شد.

فقط کلکسیون ساعت‌های گرانبهای سیداش هفت و نیم میلیون روبل (حدود ۱۱۶ هزار دلار) ارزش دارد.

دستگیری سیداش در رابطه با اختلاس و حیف و میل بودجه دولت در ساخت ورزشگاه روستوف آرنا است که سال گذشته به بهره برداری رسید.

در زمان حاضر دو نفر دیگر از جمله وزیر شهرسازی دولت محلی استان روستوف نیز در رابطه با اختلاس در بازداشت هستند.

چند هفته قبل از آن نیز عثمان خاسبولاتف وزیر اقتصاد و توسعه سرزمینی داغستان به جرم اختلاس ۲۰ میلیون روبلی (معادل ۳۰۰ هزار دلار) در سفارش‌های دولتی دستگیر شد.

آلکسی اولیوکایف وزیر توسعه اقتصادی روسیه از دیگر مقامات روس است که به اتهام گرفتن غیرقانونی دو میلیون دلار دستگیر شده است.

پیش از آن نیز حدود ۹۰۰ هزار دلار پول نقد از محل سکونت آندره بلیانینوف رئیس وقت سازمان فدرال گمرکات روسیه کشف شد و سبب استعفای فوری این مقام چند ساعت پس از انتشار خبر و تصویر وی شد.

همچنین در یک اقدام ضد فساد، استاندار وقت منطقه کروف روسیه هنگام دریافت ۴۰۰ هزار یورو که رشوه نقدی محسوب می‌شود، بازداشت و پس از مدت کوتاهی چهره وی داخل سلول در رسانه‌ها منتشر شد.

پیش از وی نیز استاندار ساخالین به جرم ارتکاب به فساد مالی محکوم به مصادره تمامی اموال شد که بازتاب گسترده‌ای در روسیه داشت.

بازداشت شهردار ولادی وستوک با اتهام‌های مشابه، دستگیری میخائیل آبیزوف وزیر سابق امور شفافیت دولت روسیه که گفته می‌شد مشاور پوتین نیز بود از دیگر مصادیق برخورد قاطع دستگاه امنیتی روسیه با مفسدین اقتصادی در تمام سطوح است.

چند ماه پیش نیز رئوف آراشوکوف یک سناتور شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) به جرم تشکیل یک گروه تبهکاری و قتل دو نفر در صحن شورای فدراسیون روسیه در حالی توسط نیروهای امنیتی محاصره و دستگیر شد که خود را برای سخنرانی آماده می‌کرد.

همزمان با دستگیری او، پدر و دو نفر از بستگانش به اتهام تبهکاری و فساد مالی در سن پترزبورگ زادگاه پوتین دستگیر شدند و تحقیقات پیرامون این پرونده همچنان ادامه دارد.

بنظر می‌رسد با توجه به وعده پوتین به مردم کشورش و روندی که دستگاه امنیتی روسیه در پیش گرفته است در آینده افراد بیشتری از چهره‌های شاخص در مجلس، دولت و سازمان‌های بازرسی روسیه دستگیر و روانه زندان شوند.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین