|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۲۶۶۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
بیش از 2 هفته از حادثه قتل میترا استاد همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران می‌گذرد و طی این زمان این ماجرا، علل و پیامدهای آن به عناوین گوناگونی بیان شده و تحلیل‌های متفاوتی از چرایی این مساله و حتی چگونگی ورود استاد به زندگی نجفی ارائه شده است.
  شاید اگر خود محمدعلی نجفی در اقرارهای خود درخصوص همسر مقتولش به ارتباط وی با برخی نهادها نمی‌پرداخت، بحث پرستو بودن یا نبودن میترا استاد بدین حد در جامعه فراگیر نمی‌شد، اما آنچه هست این روزها بیش از اصل موضوع پرستو بودن مقتول مورد توجه قرار گرفته است. امری که به فرض اثبات آن نیز تغییری در اصل موضوع حاصل نخواهد شد. در این راستا مرتضی حاجی فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است: «این پرونده، یک موضوع شخصی بین دو آدم بوده که متاسفانه به جای بدی ختم شده و حالا بر اساس آنچه که گفته شد، پشت صحنه‌هایی دارد و دامی برای نجفی باز کردند و ایشان به دام افتاده است. احتمال وجود پرستو را رد نمی‌کنم، اما قطعی هم نمی‌توانم در این مورد چیزی بگویم».

پرستو یا پرستو نما؟

بیش از 2 هفته از حادثه قتل میترا استاد همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران می‌گذرد و طی این زمان این ماجرا، علل و پیامدهای آن به عناوین گوناگونی بیان شده و تحلیل‌های متفاوتی از چرایی این مساله و حتی چگونگی ورود استاد به زندگی نجفی ارائه شده است. اما در این میان پرداختن به 2 نکته خالی از لطف نیست و چه بسا که اگر این نکات به طور درست و دقیقی مشخص شود دیگر تا این حد شاهد حواشی و اظهارات جنجالی پیرامون نجفی و همسرش نباشیم. نخست اینکه این عمل محمدعلی نجفی را در قالب شخصیت حقیقی او ببینیم چرا که این عمل می‌تواند از جانب هر انسان دیگری نیز رخ دهد. لذا برخی جریانات مخالف که دم از اخلاقیات نیز می‌زنند نباید این عمل شهردار اسبق تهران را به جریان سیاسی متبوعش پیوند دهند و اصلاح‌طلبان را زیر سوال ببرند. نکته دیگری که بسیار مهم می‌نماید این است که جدای از هویت فردی میترا استاد همسر دوم نجفی که مباحث بسیاری همچون پرستو بودن وی مطرح می‌شود. با این حال برای جامعه پرسش این است که پرستو به چه کسانی اطلاق می‌گردد، باید اذعان داشت پرستو با هدف اغوا و فریفتن شخصیت‌ها در مرحله اول وارد عمل می‌شود و ‌پس از نفوذ در روح و روان فرد، اهداف عملیاتی روی سوژه را مانند تخلیه اطلاعاتی، استفاده از دسترسی‌های وی برای نصب شنود، بدافزار و سایر تجهیزات یا استفاده از اسناد و مدارک در اختیار وی، مرحله دوم را پشت سرمی‌گذارد. مرحله سوم تحت تسلط گرفتن سوژه با استفاده از اهرم‌های عاطفی و يا تهدید افشای روابط است و سرانجام در مرحله چهارم، پرستو به لانه بازمی‌گردد و با توجه به سوخته شدن سوژه به درز دادن اطلاعات و نابودی سوژه و لایه‌های درگیر می‌پردازد. گرچه با این تفاسیر نیز نمی‌توان گفت که استاد پرستو بوده یا نه؛ چرا که حتی با فرض این مساله که وی پرستو بوده و از سوی برخی نهادها ماموریت داشته طرح این مساله که شخصیت‌های اصلاح‌طلب را بر علیه هم شورانده، تاثیر و توجیهی در اصل موضوع یعنی قتل ندارد. کما اینکه مطرح کردن بیش از حد این موضوع شخصیت خود نجفی را به سبب آگاه نبودن از این موضوع طی سال‌های گذشته زیر سوال برده و به نوعی توهین به خود اوست.

مثل قتل‌های زنجیره‌ای

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به اتفاق پیش آمده برای محمدعلی نجفی، و جناحی شدن پرونده او با اشاره به اینکه آقای نجفی یا هرکس دیگری در معرض خطرات مختلف است، اظهارداشت: باید جنبه‌های شخصی کار بیشتر مورد توجه قرار بگیرد؛ چراکه او به عنوان نماینده یک گروه سیاسی چنین کاری را انجام نداده است. ایلنا نوشت، مرتضی حاجی با اشاره به این جمله که «اگر می‌خواهی راجع به راه رفتن کسی قضاوت کنی ابتدا مدتی کفش او را بپوش»، گفت: این پرونده، یک موضوع شخصی بین دو آدم بوده که متاسفانه به جای بدی ختم شده و حالا بر اساس آنچه که گفته شد، پشت صحنه‌هایی دارد و دامی برای نجفی باز کردند و ایشان به دام افتاده است. وی در واکنش به اینکه موضوع «پرستو» و انتساب آن به برخی از افراد چقدر می‌تواند واقعی باشد، عنوان کرد: خیلی از اسم‌ها را دارند به این مساله می‌چسبانند، ما نمی‌توانیم قضاوت کنیم واقعا رفتار خلافی اتفاق افتاده است یا نه. عضو بنیاد باران در واکنش به این موضوع که برخی از نهادها تاکید دارند که ما پدیده‌ای به اسم پرستو نداریم، افزود: اینکه یک سازمان رسمی کشور رسما چنین کاری را بکند برای من هم باورش سخت است. اما اینکه این موضوع توسط افراد برون سازمانی یا سازمان‌های غیررسمی و بعضا بی‌نام و نشان و حتی با نام و نشان افرادی که در بعضی سازمان‌ها مسئولیت داشته باشند، ممکن است اتفاق بیفتد. وی در ارتباط با اسامی که رئیس اسبق صداوسیما مطرح کرده بیان کرد: این کار به عنوان یک تکلیف سازمانی انجام نمی‌شود بلکه ممکن است مثل داستان قتل‌های زنجیره‌ای دهه ۷۰ باشد. وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات با بیان اینکه موضوع پرستو اگر درون نهادی باشد خودسرانه و اگر نباشد سازمان‌های غیررسمی که تعداد آنها در کشور خیلی هم زیاد هستند این کار را انجام می‌دهند، تاکید کرد: این نهادها دستشان در خیلی از موارد باز است و با شعار علیه این طرفی یا آن طرفی خودشان را توجیه می‌کنند. حاجی تصریح کرد: احتمال وجود پرستو را رد نمی‌کنم، اما قطعی هم نمی‌توانم در این مورد چیزی بگویم.

ورشکستگان سیاسی

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره ماجرای نجفی و واکنش‌هایی مانند شلیک به قلب اصلاحات و... اظهار کرد: نباید به اظهارات ورشکستگان سیاسی که فقط به واسطه رانت و به واسطه پشتیبانی برخی نهادها وجود و نفسی از آنها باقی مانده توجه کرد. محمد نعیمی‌پور به رسانه دولت گفت: اگر قرار بود به اصلاحات شلیک شود و از پا دربیاید، این اتفاق در سال‌های قبل می‌افتاد. بنابراین کسانی که چنین تحلیلی می‌کنند خیلی خام هستند. البته خودکشش نیستند بلکه به واسطه نیروهای پیشران دیگری حرکت می‌کنند. اما فارغ از این مسأله به نظر من آنچه اتفاق افتاد باید برای اصلاح‌طلبان جنبه پندآموزی داشته باشد. وی افزود: آن پندآموزی این است که کسانی که فکر می‌کنند در استراتژی و برخی تاکتیک‌ها می‌توان در زمین رقیب بازی کرد تا فضای سیاسی تلطیف شود به خطا رفته‌اند. اصلاح‌طلبان تا زمانی که برنگردند به اینکه خودشان را باور کنند و در زمین خودشان بازی کنند دیگران آنها را به بازی نمی‌گیرند بلکه بازی می‌دهند نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که اصلاح‌طلبی در اهدافش موفق باشد.

منبع:آرمان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین