|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۸
کد خبر: ۲۶۶۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶
پرباری مراتع و عرصه‌های طبیعی استان باعث شده امسال زنبورداران زیادی از سایر استان‌ها به البرز کوچ کنند تا بتوانند منابع مناسبی برای تغذیه و جمع آوری شهد برای زنبورهای خود فراهم کنند.
 ‌رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان، زنبورعسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی البرز از ثبت بیش از ۳۸ هزار کلنی کندوی عسل در استان خبر داد.

‌سعید حسنی انزابی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به دلیل بارش مناسب باران در سال جاری شاهد رویش حجم انبوهی از گل‌ها در مراتع و عرصه‌های طبیعی استان هستیم که این گل‌ها بهترین منبع برای زنبورهای عسل هستند.

وی ادامه داد: پرباری مراتع و عرصه‌های طبیعی استان باعث شده امسال زنبورداران زیادی از سایر استان‌ها به البرز کوچ کنند تا بتوانند منابع مناسبی برای تغذیه و جمع آوری شهد برای زنبورهای خود فراهم کنند.

این مسئول با اشاره به تعداد زنبورداران استان افزود: در سامانه دامپزشکی استان ۴۲۶ کندودار و ۳۸ هزار و ۳۸۱ کلنی زنبور عسل به ثبت رسیده که نظارت بر سلامت و بهداشت آنها به عهده دامپزشکی است.

وی با اشاره به اینکه برای حفظ سلامت کلنی‌های زنبور، محلی که زنبورداران برای استقرار کندوهای عسل اجاره می‌کنند پایش می‌شود، خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی پیش از کوچ زنبورداران با بررسی باغ‌ها و شرایط محل اجاره مجوز استقرار برای آنها صادر و اداره دامپزشکی نیز با نمونه‌برداری و نظارت بر وضعیت زنبورها مجوز حمل بهداشت و سلامت آن را تأیید می‌کند.

حسنی انزابی با اشاره به محل کوچ زنبورداران استان گفت: زنبورداران استان در فصل کوچ به مراتع طالقان می‌روند چون در این منطقه منابع تغذیه‌ای مناسب وجود دارد و شرایط مناسب برای زندگی زنبورهای عسل مهیا است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بیماری‌های شایع زنبور عسل اشاره کرد و گفت: بیماری بین زنبورها زیاد است اما واروا، نوزما، آکاراتیس و لوک آمریکایی و لوک اروپایی از بیماری‌های شایع‌تر هستند که این بیماری‌ها به دلایل مختلفی منتقل می‌شوند.

وی اضافه کرد: بیماری‌های انگلی در جاهایی که رطوبت بالاست، بیشتر است و عدم رعایت قوانین بهداشتی و قرنطینه‌ای، ارتباط کندوداران با یکدیگر در انتقال بیماری بین زنبورها تأثیر دارد. گاهی چند کندودار کندوهای خود را در یک محل مستقر می‌کنند و این باعث می‌شود اگر در یک کندو مشکل و بیماری وجود داشته باشد به بقیه هم سرایت کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین