|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۵
کد خبر: ۲۶۶۷۹۲
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶
بیماری تب برفکی سبب کاهش تولید شیر، لاغری دام، افزایش تلفات بره‎ها و دام‎های بالغ در حین کوچ می‎شود. همچنین راندمان تولیدی و تولیدمثلی گله را کاهش خواهد داد.
 یک دکترای علوم دامی گفت: پس از سیل خطر شیوع بیماری‎های عفونی و انگلی در گله‎ها بیشتر از هر موقع دیگر می‎شود.

بهروز یاراحمدی در گفت‎وگو با ایسنا، اظهار کرد: پس از سیل خطر شیوع بیماری‎های عفونی و انگلی در گله‎ها بیشتر از هر موقع دیگر می‎شود چراکه آب‎ها آلوده شده و آبشخورهای طبیعی صدمه می‎بینند.

وی بیان کرد: این موضوع به خصوص در فصل بهار که زمان شیوع تب برفکی محسوب می‎شود حادتر است.

یاراحمدی ادامه داد: شیوع این بیماری منجر به تلفات و ضرر و زیان اقتصادی به دامداران می‎شود برای همین در مناطق سیل‎زده اگر علائم بیماری مشاهده شد بایستی به دامپزشکی اطلاع رسانی شود.

این دکترای علوم دامی اضافه کرد: اداره دامپزشکی باید در اسرع وقت با واکسیناسیون و درمان دام‎های مبتلا با شیوع بیماری مقابله کند.

وی خاطرنشان کرد: بیماری تب برفکی سبب کاهش تولید شیر، لاغری دام، افزایش تلفات بره‎ها و دام‎های بالغ در حین کوچ می‎شود. همچنین راندمان تولیدی و تولیدمثلی گله را کاهش خواهد داد.

یاراحمدی افزود: خانوارهای دامدار کوچنده و آسیب‌دیده از سیل هم اکنون بیش از هر زمان دیگری نیازمند حمایت و مساعدت در خصوص ثبت و پایش بیماری‎های واگیردار و مبارزه با انگل‎های دامی هستند.

این پژوهشگر علوم دامی اضافه کرد: در این رابطه انجام واکسیناسیون دام‎هاعلیه بیماری تب برفکی، سمپاشی جایگاه دام، دفن بهداشتی لاشه دام‎های تلف شده، استفاده از داروهای ضدانگل و... از جمله اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه‎ای هستند که باید مدنظر قرار گیرند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین