|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۲۶۶۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
کودکان کار، معلول آسیب‌های دیگری چون اعتیاد، فقر و بیکاری سرپرست خانواده‌اند و برای حل کامل آن باید بسیاری از مسائل و معضل‌های دیگر نیز حل شود تا این کودکان، پس از قطع حمایت‌های بهزیستی دیگر به چرخه کار بازنگردند.
 معاون امور اجتماعی بهزیستی استان زنجان گفت: بیش از 95 درصد کودکان کار دارای خانواده هستند.

سلمان حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ۱۸۸ کودک کار، تحت حمایت بهزیستی هستند و خدمات مددکاری و روانشناختی، آموزشی و تحصیلی، فرهنگی و هنری، تفریحی و زیارتی، بهداشتی و درمانی و حمایت‌های مالی را دریافت می‌کنند؛ در واقع برای این کودکان زمینه‌ای فراهم می‌شود تا علاوه بر دریافت کمک‌های معیشتی در قالب بسته‌های غذایی، به سمت شغل مورد علاقه خود سوق یابند.

این مسئول ادامه داد: آئین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی، مصوب جلسه ۱۳۸۴ هیات‌وزیران، به جز بهزیستی ۱۰ ارگان دیگر از جمله نیروی انتظامی، دادگستری، آموزش و پرورش، کمیته‌امداد، شهرداری، تأمین‌اجتماعی، دانشگاه علوم‌پزشکی، اداره کار، جمعیت هلال‌احمر و بیمه خدمات درمانی را برای شناسایی و ساماندهی کودکان کار موظف کرده و حدود وظایف هر یک از آن‌ها را درباره جذب، شناسایی و ساماندهی کودکان به تفکیک مشخص کرده است.

وی افزود: کودکان کار، معلول آسیب‌های دیگری چون اعتیاد، فقر و بیکاری سرپرست خانواده‌اند و برای حل کامل آن باید بسیاری از مسائل و معضل‌های دیگر نیز حل شود تا این کودکان، پس از قطع حمایت‌های بهزیستی دیگر به چرخه کار بازنگردند.

حسینی تصریح کرد: بی‌اعتنایی و نادیده گرفتن کودکان کار، روش صحیحی نیست و ممکن است گاهی با دلسرد کردن و ناامید کردن آن‌ها، زمینه‌ساز شیوع بزهکاری شود. بنابراین، بهترین شیوه برخورد با کودکان کار در اجتماع، تعامل و گفت‌وگو و معرفی آن‌ها به مراکز حمایتی است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان زنجان یادآور شد: این کودکان به روش‌های مختلف از جمله خودمعرف، اورژانس اجتماعی، مراجع قضائی و انتظامی و یا مردم، در مراکز حمایتی بهزیستی پذیرش می‌شوند خدمات مختلف روان شناسی و روانپزشکی، مددکاری، بهداشتی و درمانی و آموزشی دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به تأسیس مرکز کودک و خانواده جهت ساماندهی و یاری رسانی به کودکان کار، افزود: بهزیستی طی سال‌های اخیر تلاش کرده است که والدین کودکان کار و خیابانی آسیب‌دیده را مورد آموزش و حمایت‌های روان‌شناختی و مددکاری قرار دهد تا با بهبود وضعیت معیشتی، از اشتغال کودکان برای تأمین نیازهای خانواده استفاده نکنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین