|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۴
کد خبر: ۲۶۶۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶
این در حالی است که در دوره گذشته، بیشترین منابع مالی شهر، صرف توسعه شبکه بزرگراهی یا به اصطلاح روانسازی ترافیک وگشودن گره های ترافیکی شده است اما شاهد هستیم که حجم ترافیک بیشتر و گره های ترافیکی کورتر شده است.
 محسن هاشمي گفت: بخشی از مشکلات توسعه نامتوازن تهران، ناشی از در نظر نگرفتن مطالعات ترافیکی در بارگذاری، ساخت و تعریف پروژه هاست و برای جبران این موضوع ما به بازنگری در اقدامات خود و پرهیز از تصمیمات سیاسی یا هیجانی در مدیریت شهری نیاز داریم.

به گزارش شورای اسلامی شهر تهران، «محسن هاشمی» رییس شورای شهر تهران در همایش ترافیک با موضوع اهمیت مطالعات اثرسنجی ترافیک در توسعه متوازن شهری است گفت: ترافیک یکی از معضلات اصلی شهر تهران است و در نظرسنجی های 93 درصد از شهروندان تهرانی ترافیک وآلودگی هوا را بعنوان دو معضل اصلی وعامل نارضایتی خود عنوان کرده اند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: این در حالی است که در دوره گذشته، بیشترین منابع مالی شهر، صرف توسعه شبکه بزرگراهی یا به اصطلاح روانسازی ترافیک وگشودن گره های ترافیکی شده است اما شاهد هستیم که حجم ترافیک بیشتر و گره های ترافیکی کورتر شده است.

هاشمی با طرح این سوال که باید ببنیم مشکل کورتر شدن گره های ترافیکی کجاست؟ گفت: نکته اول اینکه طرح جامع شهر تهران عمدتا رویکرد شهرسازی دارد و پیوست ترافیکی دقیقی ندارد و باید مورد بازنگری واقع شود و پس از تصویب طرح جامع با کمیسیون ماده 5 و طرح تفصیلی آن را دور نزنیم نیاز ب به هوشمند سازی و کاهش سفرهای غیر ضروری داریم، نیاز به مطالعات مبدا ومقصد داریم تا براساس آن کرویدورهای پرظرفیت را طراحی کنیم.

وی ادامه داد: به نظر می رسد یکی از ریشه های اصلی تشدید و کندی ترافیک در تهران، فقدان مطالعات اثرسنجی ترافیکی در توسعه شهر است، بطور نمونه من به یک پروژه اشاره می کنم، تونل نیایش و پل صدر، که گران ترین پروژه عمرانی تاریخ تهران است و برآورد می شود حدود 6 هزار میلیارد تومان به قیمت سال 1392 ، یعنی حدود 3 میلیارد دلار هزینه تمام شده این پروژه است، البته نباید به گونه ای موضع بگیریم که پروژه های بزرگ را نفی کنیم، هدف من، آسیب شناسی و بهبود عملکرد و کارامد کردن سیستم است، در عین حالیکه باید قدر زحمات مدیران گذشته را دانست.

هاشمی افزود: منابع تامین مالی این پروژه بزرگ از کجا تامین شده است؟، طبیعی است که فروش تراکم و اراضی، مهمترین منبع تامین مالی این پروژه بوده است که یکی از موارد مشهور آن، تبدیل ایستگاه مترو و پارکینگ نیاوران به مجتمع تجاری اطلس مال برای همه شناخته شده است.

رییس شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: به زبان ساده، ما برای آنکه ترافیک را روان کنیم، تونل و بزرگراه دوطبقه می سازیم، اما هزینه آن را از فروش تراکم وبرج در شمال تهران، یعنی منطقه ای متراکم واشباع شده و تبدیل ایستگاههای مترو و کاربری های خدمات شهری به مجتمع های تجاری بدست می آوریم و نتیجه چنین سیاستی نیز مشخص است، تراکم منفی ایجاد شده در مناطق اشباع شده شمال شهر، موجب تشدید ترافیک می شود، نکته قابل توجه آنکه همین مجتمع اطلس مال که حدود 170 هزار متر مربع بنا در منطقه ای اشباع شده نیاروان را ایجاد کرده است فاقد مطالعات اثرسنجی ترافیکی قبل از پروژه است.

هاشمی با یادآوری این نکته که البته الان روزانه بیش از صد هزار شهروند از این تونل وپل استفاده می کنند که خود اقدام مثبتی است تاکید کرد: اما برای آینده ما باید به گونه ای عمل کنیم که با هزینه کمتر، نتیجه بهتری را بدست بیاوریم.

وی افزود: در سایر پروژه ها نیز باید به همین شکل عمل می کنیم، اصل احداث بی آر تی ، اقدام مثبتی و یکی از اجزا سیستم حمل ونقل عمومی تهران است، اما آیا در مسیریابی بی آر تی، نمی توانستیم بهتر عمل کنیم، تا بعضا روی کریدورهای مترو احداث نشود و ناگزیریم برای تامین استانداردهای آن ، پروژه های نظیر پلهای روگذر بزرگ ، یا تعریض گرانقیمت معابر را اجرا کنیم، یا در مسیرهایی مانند بزرگراه امام علی بدون مطالعات ترافیکی ، مسیر بی ار تی ایجاد می کنیم که بازدهی پایین ونقش پررنگی در افزایش تصادفات دارد.

به گفته رییس شورای اسلامی شهر تهران، این مساله نباید به صوری کردن مطالعات ترافیکی مانند وضعیت فعلی مطالعات خاک در پروژه ها بیانجامد وصرفا با عددسازی ، مطالعات ترافیکی درست شود.

وی تاکید کرد: ما باید دقیقا بفهمیم به چه علتی زمانی که دوخط جدید مترو اضافه شده است ، مسافران مترو اندکی کاهش یافته، آیا سرفاصله حرکت قطارها بایستی کم شود؟، در چه مسیرهایی تقاضا وجود دارد، خطوط مترو و اتوبوس و ون دقیقا چه هم افزایی و هم پوشانی با یکدیگر دارند؟، بصورت تجربی و تخمینی ما می توانیم به این پرسشها پاسخ دهیم اما برای پاسخ دقیق وعلمی نیاز به مدلهای ریاضی ومطالعات میدانی دارای روایی وپایایی داریم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: در مجموع می خواهم به این نکته اشاره کنم که بخشی از مشکلات توسعه نامتوازن تهران، ناشی از در نظر نگرفتن مطالعات ترافیکی در بارگذاری، ساخت و تعریف پروژه هاست و برای جبران این موضوع ما به بازنگری در اقدامات خود و پرهیز از تصمیمات سیاسی یا هیجانی در مدیریت شهری نیاز داریم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین