|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۲۶۶۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۷
ستاد کل نیروهای مسلح یونان از نقض حریم هوایی این کشور از سوی هواپیماهای ترکیه و رویارویی جنگنده‌های دو کشور بر فراز «دریای اژه» خبر داد.
 ستاد کل نیروهای مسلح یونان از نقض حریم هوایی این کشور از سوی هواپیماهای ترکیه و رویارویی جنگنده‌های دو کشور بر فراز «دریای اژه» خبر داد.

به گزارش فارس، ستادکل نیروهای مسلح یونان سه‌شنبه مدعی شد که چهار  فروند هواپیمای جاسوسی «سی اِن 235» و دو فروند جنگنده «اف-16» نیروی هوایی ترکیه در مجموع  84 بار حریم هوایی یونان را نقض کردند.

یونان و ترکیه بر سر مالکیت بر تعدادی از جزایر بین مرزهای آبی در دریای مدیترانه و اژه اختلاف دارند. این دو کشور سال‌های گذشته یکدیگر را به نقض حریم هوایی یکدیگر متهم کرده‌اند و تنش میان یونان و ترکیه با وجود تلاش‌های بین‌المللی رفع نشده است.

نشریه یونانی «پروتوثما» سه‌شنبه در این زمینه نوشت که اکثر نقض‌های حریم هوایی یونان بر فراز «دریای اژه» صورت گرفته است.

این گزارش می‌افزاید، دو  فروند جنگنده اف-16 مسلح نیروی هوایی ترکیه نیز ضمن نقض حریم هوایی یونان با جنگنده‌های این کشور بر فراز دریای اژه تعقیب و گریز هوایی داشتند.

چندی قبل نیز گروهی از جنگنده‌های اف - 16 نیروی هوایی ترکیه با پرواز بر فراز جزیره «فارماکونیسی» حریم هوایی یونان را نقض کردند.

ترکیه بارها اعلام کرده که مرزهایش با یونان نیازمند بازنگری است و «قرارداد لوزان» دارای مشکلاتی است. یونان نیز بارها مرزهای خود را «مرزهای اتحادیه اروپا» معرفی و از سران این اتحادیه خواسته که در قبال اقدام‌های تحریک‌کننده آنکارا سکوت نکنند. چندی قبل وزیر دفاع یونان حین رزمایشی در دریای اژه، از ترکیه به عنوان «دشمن»  یاد کرد و از استقرار  3500  نظامی این کشور در جزایر یونان واقع در دریای اژه خبر داد.

یونان به همراه « قبرس»  بخاطر عملیات حفاری ترکیه در دریای مدیترانه نیز  با این کشور اختلاف دارند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین