|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۱
کد خبر: ۲۶۶۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
قلم مترجم معظّم کتاب بسیار فاخر و در سبکی مخصوص به خود ایشان است و این مطلب بر زیبایی کتاب می‌افزاید. به فراخور مطلب، در مواردی پاورقی‌هایی با امضای مترجم درج شده است که یا توضیح متن مؤلّف و یا نقد او است.
 کتاب‌های «فی ظلال القرآن» نوشته سیّد قطب با ترجمه آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و «غناء» متن درس خارج فقه رهبر معظّم انقلاب اسلام به تازگی منتشر شده‌اند.

 به نقل از روابط عمومی انتشارات انقلاب اسلامی (وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای)، «فی ظلال القرآن» نوشته سیدقطب با ترجمه آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای  (مدّظلّه‌العالی) در ۴۱۰ صفحه و با قیمت ۳۷ هزار تومان در این انتشارات منتشر شده است.

در معرفی ناشر درباره این کتاب آمده است: «سیّد قطب» با ممارستی که با قرآن کریم داشت، به اسلوب قصّه‌پردازی بسیار زیبا و شگرف این کتاب عزیز پی برد و کتابی با عنوان «التّصویر الفنّی فی القرآن» را منتشر کرد که در آن با ارائه‌ مثال‌هایی از آیات قرآن کریم، زیبایی‌های آن را در برابر چشم مخاطب قرار داد.

بعد از انتشار آن کتاب، به این فکر افتاد کل قرآن را مورد بررسی قرار دهد. بر این اساس بود که کتاب «فی ظلال القرآن» را نگاشت. در واقع می‌توان گفت که این کتاب، بیش از آن‌که یک کتاب تفسیر باشد، کتابی است که درباره‌ نحوه‌ بیان الهی و زیبایی‌های لفظی و معنوی قرآن، تناسب آیات با یکدیگر و برخی مصادیق معاصر آیات، بحث می‌کند.

آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۴۸ (در سن سی‌سالگی) ترجمه‌ این اثر را آغاز می‌کنند که مقداری از آن را در زندان‌های ستمشاهی انجام می‌دهند.

کتاب حاضر، از ابتدای قرآن کریم تا آیه‌ ۱۸۲ سوره‌ مبارکه‌ بقره را در بر دارد. معظّمٌ‌له پس از اتمام جلد اوّل ترجمه‌ کتاب، باخبر می‌شوند که این کتاب ازسوی مرحوم دکتر احمد آرام، در حال ترجمه است و لذا از ادامه‌ ترجمه خودداری می‌کنند.

قلم مترجم معظّم کتاب بسیار فاخر و در سبکی مخصوص به خود ایشان است و این مطلب بر زیبایی کتاب می‌افزاید. به فراخور مطلب، در مواردی پاورقی‌هایی با امضای مترجم درج شده است که یا توضیح متن مؤلّف و یا نقد او است.

براساس تقسیم‌بندی مؤلف کتاب، مجلّد موجود از ۱۲ بخش تشکیل شده است. در مقدمه به‌طور مبسوطی از قرآن کریم و استفاده‌هایی که از این کتاب می‌توان کرد سخن گفته است. پس از مقدمه در ضمن یک درس، از سوره‌ حمد بحث شده است. درس بعدی، بیان ویژگی‌های سوره‌ بقره است و در ادامه با تقسیم آیات هم‌سیاق جزء اوّل قرآن کریم در شش درس و تنظیم آیات هم‌داستان جزء دوّم در چهار درس کتاب به پایان می‌رود. علاوه بر این یازده بخش، در ابتدای جزء دوّم نیز توضیحاتی درباره‌ مفاد این جزء داده شده است.

در چاپ حاضر، متن تصحیح‌شده و منابع مورد استناد کتاب، تحقیق مجدد شده و در مواردی نیز منابعی جدید اضافه شده است. همچنین برای بهره‌مندی بیشتر مخاطب از محتویات کتاب، تیترهای کنارمتنی و نمایه‌های مختلف در پایان کتاب، درج شده است.
 

همچنین کتاب «غناء» متن درس خارج فقه رهبر معظّم انقلاب اسلامی در موضوع غناء و موسیقی در ۵۶۲ صفحه و بهای ۵۰هزار تومان در انتشارات فقه روز وابسته به انتشارات انقلاب اسلامی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

در معرفی ناشر از این کتاب می‌خوانیم: این کتاب دربردارنده‌ ۷۵ جلسه‌ درس خارج فقه رهبر معظّم انقلاب اسلامی(مدّظلّه‌العالی) در موضوع غناء و موسیقی است که در سال تحصیلی ۸۷- ۸۸ حوزه برگزار شده است. به‌گونه‌ای می‌توان این کتاب را جامع‌ترین کتاب در این موضوع و با این سطح علمی دانست. از اختصاصات این کتاب، بررسی تمام روایات مربوط به بحث غناء و موسیقی و رقص است. طلّاب و دانشجویان و عموم علاقه‌مندان به فقه اسلامی می‌توانند از مباحث علمی این اثر فاخر بهره‌مند شوند.

رهبر معظم انقلاب(مدظله) در جلسه اول این درس‌ها می‌فرمایند:
بحث غناء جزو مباحث مهمّه است. خود مسئله، مسئله‌ مشکلی است. مقدار روایتی که از ائمّه(علیهم‌السّلام) در باب غناء وارد شده است، درباره‌ کمتر محرّمی از محرّمات وارد شده است. این‌همه سخن، موعظه و تحذیر از ائمّه(علیهم‌السّلام) در مورد غناء نشان‌دهنده‌ اهمیت مسئله است. به این‌که چرا این اندازه اهمیت دارد، در خلال بحث باید برسیم. علاوه‌بر این‌که در دوران ما، با این وسایل ارتباطیِ گوناگونی که وجود دارد، مسئله‌ غناء از گذشته اهمیتش بیشتر است.

این سلسله دروس که در کتاب حاضر تدوین و منتشر شده ویژگی‌هایی دارد ازجمله:
الف) از طولانی‌ترین دروس حوزه‌ها در موضوع خاصی مانند غناء است که ۷۵ جلسه‌ درسی را به خود اختصاص داده است. درحالی‌که معمولاً این بحث در حوزه‌ها با چند جلسه در یکی دو هفته به سرانجام می‌رسد.
ب) تمام احادیث غناء و متعلّقات آن، سنداً و متناً به تفصیل بررسی شده و اساساً شروع بحث با بررسی احادیث مسئله است. درحالی‌که در هیچ‌یک از آثار استنباطی غناء و هیچ‌یک از دروس خارج، همه‌ احادیث با این دقّت بررسی نشده است.
ج) علاوه بر احادیث، حضرت استاد(دام‌ظلّه) به همه‌ رساله‌های غناء و منابع مراجعه کرده و حتّی از استفتائات فقهای بزرگ معاصر، مانند امام خمینی و آیت‌الله خوئی و آیت‌الله اراکی(قدّس‌الله‌أسرارهم) هم غفلت نکرده‌اند. درحالی‌که رسم رایج آن است که معمولاً به کتاب «مکاسب» شیخ انصاری(قدّس‌سرّه) و حواشی و متعلّقات آن بسنده می‌شود.

د ) متعرض مباحث متناسب با غناء مانند رقص نیز شده‌اند.

هـ) مهم‌تر از همه‌ نکات بالا، نداشتن مانع نفسانی در نام بردن و مراجعه کردن به آثار معاصران بلکه طلّاب است. درباره‌ امام خمینی(قدّس‌سرّه) گفته‌اند: «از اینکه از کار علمی دیگران حتّی معاصران و طلّاب تعریف و تمجید کند و نام ببرد هیچ مانع نفسانی نداشت.» و این امر در درس حضرت استاد و کتاب حاضر به‌خوبی مشهود است که از کار طلّاب معاصر، هم نام می‌برند و هم به آن مراجعه می‌کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین