|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۸
کد خبر: ۲۶۶۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳
مهران نظری در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات این اداره برگزار شد افزود: برنامه جامع مدیریت گردشگری تالاب‌های استان برای ۳ تالاب سولدوز تقده، نوروزلو میاندوآب وکانی برازان تهیه شده و به زودی ارائه می‌شود.
 ‌مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: برنامه جامع مدیریت گردشگری تالاب‌ها برای ۳ تالاب مهم استان تهیه شده است.

 مهران نظری در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات این اداره برگزار شد افزود: برنامه جامع مدیریت گردشگری تالاب‌های استان برای ۳ تالاب سولدوز تقده، نوروزلو میاندوآب وکانی برازان تهیه شده و به زودی ارائه می‌شود.

نظری با اشاره به اینکه آذربایجان غربی یک استان پهناور با تنوع زیستی طبیعی است که انواع اکو سیستم‌های طبیعی را دارا است تصریح کرد: پارک ملی دریاچه ارومیه بعد از پارک ملی گلستان برترین نماد طبیعی کشور است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حجم ذخایر آبی استان ۱۰ میلیارد مترمکعب بوده و دومین استان آبی کشور هستیم، خاطرنشان کرد: سرانه آب تجدید شونده کشور هزار و ۸۵۰ مترمکعب است که این میزان در استان ۳ هزار و ۵۵۰ مترمکعب است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اظهار کرد: ۳۰ درصد گونه پستانداران شناخته شده کشور، ۴۷ درصد گونه پرندگان شناخته شده کشور و ۱۵۰۰ گونه گیاهی که ۱۸ درصد گونه گیاهی کشور را شامل می‌شود در زیستگاه‌های جانوری و گیاهی استان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه استان رتبه هجدهم جنگل و دهم مراتع را در کشور به خود اختصاص داده است، یادآور شد: ۵ درصد از مساحت استان را جنگل، ۶۵ درصد را مراتع و ۳۰ درصد را کشاورزی و سایر کاربری‌ها تشکیل داده است.

نظری با اشاره به اینکه ۶ هزار رأس از سه گونه قوچ، میش و کل در منطقه حفاظت شده مراکان و پارک ملی دریاچه ارومیه زیست می‌کنند، افزود: ۸۰ درصد گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک پارک ملی دریاچه ارومیه زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: با توجه به بارش‌های خوب سال آبی جاری، سطح تراز دریاچه ارومیه با افزایش ارتفاع ۲ متر به ۱۲۷۱ مترمکعب رسیده است که با رهاسازی مناسب حق آبه ها امیدواریم این وضعیت تداوم داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: احداث یک هکتار لاگون طبیعی و مصنوعی در منطقه کانی برازان با هدف رسوب گیری، لایروبی ۷۰ کیلومتر از انهار استان و احداث سردرب ورودی برای تالاب سولدوز نقده از اقدامات مهم سازمان حفاظت محیط زیست استان در سال ۹۷ بوده است.

وی با اشاره به اینکه بحث پسماند از موضوعات اصلی در استان است، تصریح کرد: ساماندهی سایت زباله شهرهای سلماس، شاهین دژ، مهاباد، ماکو، میاندوآب، ارومیه و تازه شهر، صدور مجوز انتقال ۱۵۰ هزار لیتر پسماند نفتی استان برای امحا به استان قزوین، پایش مستمر پسماندهای صنعتی استان و پیگیری تهیه و گزارش تأثیر سایت مهاباد و بوکان بر محیط زیست منطقه از جمله اقدامات اداره کل در حوزه پسماند در سال ۹۷ بوده است.

نظری ادامه داد: وجود اسلحه‌های غیرمجاز در دست مردم برای شکار گونه‌های جانوری یک تهدید جدی برای حیات وحش استان است که توجه جدی مسئولان امر را می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه تعداد روزهای سالم ارومیه در سال گذشته ۳۰۲ روز بوده است، گفت: کنترل کیفیت سوخت‌ها و آلاینده‌های صنعتی و خدماتی استان باعث شده سال گذشته آلودگی هوای ارومیه نسبت به مدت مشابه کاهش یابد.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین