|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۳
کد خبر: ۲۶۵۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷
الفاظ زیادی هستند که دائماً توسط ترامپ مورد استفاده قرار می‌گیرند. در جریان نشست ترامپ و رهبر کره شمالی در سال ۲۰۱۸ او به رسانه‌ها گفت که از شهروندان مهم سنگاپوری تشکر می‌کند، خلع سلاح هسته‌ای را بسیار مهم می‌داند و در نهایت نیز بیانیه‌ی خیلی مهمی را امضا کرد!
 بر اساس گزارش واشنگتن پست، رئیس جمهور آمریکا استعداد عجیبی در بکارگیری الفاظ متناقض دارد.

 بر اساس گزارش واشنگتن پست، رئیس جمهور آمریکا، دونالد جی ترامپ، استعداد عجیبی در بکارگیری الفاظ متناقض دارد؛ به طوری که می‌توان این خصلت منحصر به فرد را در تمامی سخنرانی‌ها و صحبت‌هایش با رسانه‌ها مشاهده کرد.

در اینجا به چهار نمونه از این الفاظ اشاره می‌کنیم.

مهم بودن، اهمیت‌داشتن:

الفاظ زیادی هستند که دائماً توسط ترامپ مورد استفاده قرار می‌گیرند. در جریان نشست ترامپ و رهبر کره شمالی در سال ۲۰۱۸ او به رسانه‌ها گفت که از شهروندان مهم سنگاپوری تشکر می‌کند، خلع سلاح هسته‌ای را بسیار مهم می‌داند و در نهایت نیز بیانیه‌ی خیلی مهمی را امضا کرد!

اما جالب است بدانید دیپلماسی در شبه جزیره کره تنها مسئله‌ای نیست که ترامپ درباره اهمیت ویژه آن به همه تذکر داده است. در لیست او که تا آن روز حدود پانصد روز از انتخابش به عنوان رئیس جمهور می‌گذشت تقریباً همه مسائل مهم هستند، مواردی مانند:

ایجاد شغل؛ اقتصاد؛ ارتش؛ مهاجرات؛ دیوارکشی در مرزهای جنوبی؛ کابینه او؛ خدمات درمانی؛ هزینه دارو؛ کره شمالی؛ تحصیلات؛ کارآموزی؛ دادگاه عالی (جریان انتصاب نامزد جنجالی دادگاه عالی امریکا، برت کاوانا)؛ نامزدهای قضائی؛ زیرساخت؛ مالیات؛ برقراری امنیت در حمل سلاح؛ تجارت متقابل؛ امنیت مدارس؛ قوانین؛ سفارت آمریکا در قدس؛ دسترسی به اینترنت؛ سوالات خبرنگار؛ شیمی؛ ارزش‌ها و خودباوری.

همانطور که می‌بینید مسائل زیادی وجود دارد که ترامپ آنها را در قالب مهم بودن تاکید می‌کند. به قدری که اولویت آنها در میزان اهمیت داشتن دائماً در حال تغییر است! خود ترامپ تنها دو هفته پس از اینکه قسم ریاست جمهوری را به زبان آورد گفت:

آمریکا هرگز، هیچوقت حقیقتاً دست از تلاش نخواهد کشید تا فرزندان همه نژادها را در مسابقه‌ی رسیدن به رویایی آمریکایی دخیل نکند. خیلی مهم است، فکر می‌کنم یقیناً یکی از مهم‌ترین و ممکنه حتی مهمترین اهداف من باشد!

در فوریه‌ی سال ۲۰۱۸ ترامپ گفت که حذف قوانین دست و پا گیر یقیناً به همان اندازه یا حتی خیلی بالاتر از کاهش مالیات اهمیت دارد! در همان زمان و تنها با فاصله‌ی ۲۰ دقیقه بعد از این صحبت‌ها، ترامپ با شنیدن خبر تأیید شدن نامزدهای قضایی‌اش، با لحنی غرور آمیز این طور به رسانه‌ها گفت: این انتخاب‌ها یکی از مهم‌ترین چیزهاست، اگر مهم‌ترین مسئله‌ای نباشد که ما روی آن کار می‌کنیم.

در ماه می و در سخنرانی در انجمن ملی سلاح (NRA) ترامپ گفت که هیچ چیزی مهم‌تر از محافظت از جان بی‌گناهان نیست!

گاهی اوقات حتی ترامپ از اینکه اهمیت موضوعی را به خوبی دریافته است لذت می‌برد و به بررسی و مقایسه اهمیت‌ها می‌پردازد؛ او پس از نشست با کیم جونگ اون در سنگاپور گفت:

صحبت‌ها علیه برنامه هسته‌ای کره‌شمالی مهم بود و تحریم‌ها نیز مهم بود، حتی نمی‌دانم کدامیک بیشتر اهمیت داشت، هر دو مهم بودند!

(فیلم: در کاخ سفید ترامپ همه چیز خیلی مهمه!). برای مشاهده این فیلم اینجا کلیک کنید.

بهش پرداخته میشه، در حال بررسی شدن:

گاهی وقت‌ها ترامپ جواب‌هایی به سوال‌های شما می‌دهد که احساس می‌کنید او خیلی جلوتر از سوال‌های شما در مورد سیاست‌هایش مشغول انجام اقداماتی است؛ گذشته از اینکه اصلاً برنامه واقع‌گرایانه‌ای برای به ثمر رسیدن آن سیاست داشته باشد یا نه!

دونالد ترامپ تنها یک هفته پس از اینکه به دفتر ریاست‌جمهوری قدم گذاشت، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ABC گفت که قصد دارد ساختمان‌های سرّی معروف به موقعیت‌های سیاه (Black Sites) سازمان جاسوسی آمریکا را ظرف دو ساعت آینده بازگشایی کند. ده روز بعد، کاخ سفید اعلام کرد از این پیشنهاد حمایت نمی‌کند!

در فوریه‌ی سال ۲۰۱۷، ترامپ گفت که برای پایان دادن به مناقشه‌ی بین فلسطین و اسرائیل در حال بررسی طرح «دو دولت»، و همچنین به صورت موازی بررسی طرح «یک دولت» است. حالا تقریباً نزدیک به دو سال از این صحبت می‌گذرد و کاخ سفید هنوز موضع گیری در این رابطه نداشته!

چندی بعد ترامپ گفت که جمهوری‌خواهان در حال مطالعه و بررسی عمیق برنامه‌ای برای کاهش مالیات هستند. اما مقامات دولت ترامپ پس از آن در گفتگو با خبرنگاران از وجود چنین برنامه‌ای ابراز بی اطلاعی کردند!

این طور به نظر می‌رسد که هر پیشنهادی که ترامپ تاکنون آن را به زبان آورده یا خواهد آورد، تنها برای فرار از ارائه پاسخی صریح و روشن به مخاطبان است. او در اکتبر سال ۲۰۱۸ و در یک موضع‌گیری کاملاً بی اساس گفت که می‌تواند قانون تابعیت ایالات متحده آمریکا را بوسیله‌ی یک دستور اجرایی لغو کند. با اینکه این موضع‌گیری ترامپ ناقص بود (و وعده انجام حتمی این کار را نداد) اما این صحبت وی باعث شد تا رسانه‌ها شدیداً به مسئله مطرح شده واکنش نشان دهند. جالب اینجاست که ترامپ چندی بعد در گفتگویی با سایت آکسیوس، نشان داد که اساساً قصدی برای انجام هیچ اقدامی در این رابطه نداشته و تنها این مطلب را به زبان آورده و جنجال به پا کرده است:

ترامپ [در پاسخ به سوال این سایت درباره لغو قانون تابعیت ایالات متحده] گفت:

این یک سوال جالب بود که پرسیدید! - فکر نمی‌کردم که کسی بغیر از من این موضوع را می دانسته! (به ظاهر نشان می‌داد که متعجب شده که همه در مورد لغو این قانون توسط او سخن می‌گویند) فکر می‌کردم من فقط می‌دونستنم!

به عنوان یک رئیس جمهور ترامپ بارها طرح‌های ناقص یا غیرقابل اجرایی شدن را به زبان آورده که معمولاً با لفظ ما داریم آن را بررسی می‌کنیم جلب توجه کرده است.

وقتی از او سوال شد که آیا جف سشن را برکنار می‌کند یا نه، گفت: ما داریم چیزهای مختلفی را بررسی می‌کنیم!

وقتی از او سوال شد که آیا در لهستان پایگاه نظامی برقرار می‌کند گفت: ما داریم با جدیت در این موضوع تحقیق می‌کنیم!

پیشنهادات دیگری هم هستند که تاکنون مطرح شده‌اند ولی هنوز اجرایی نشده‌اند:

لغو قانون تابعیت ایالات متحده آمریکا

تحقیقات از فیس بوک، گوگل و آمازون بدلیل غرض‌ورزی در سیاست‌های آنها

پایان جنگ یمن

کاهش مالیات برای قشر میانی آمریکا

برنامه‌ی برای ترمیم زیرساخت‌ها

تضعیف بانک‌های وال‌استریت

افزایش مالیات بر نرخ سوخت

بازگشایی مکان‌های سیاه سازمان جاسوسی آمریکا

وادار کردن مکزیک برای پرداختن هزینه ساخت دیوار در مرز این کشور

حل مناقشه اسرائیل و فلسطین

جلوگیری از درز اطلاعات محرمانه از کاخ سفید به بیرون

سیاستی برای ساخت و ساز چینی‌ها در دریای جنوب چین

دشوار کردن قوانین حمل سلاح در آمریکا

دخالت نظامی در ونزوئلا

اعمال محدودیت در دوره‌های مجلس

قطع هرگونه رابطه با مشاغل سابقش

انتشار اسناد مالیاتی

رسیدگی به قتل جمال خاشقچی

ماموریتی به مریخ

ایجاد نیروی فضایی

حمله نظامی به ایران

البته مردم آمریکا نیز به برخی اظهارات نسنجیده و ادعاهای غیر حقیقی ترامپ با زبان طنز پاسخ می‌دهند؛ پاسخ جالب یک بیننده آمریکایی در مورد تشکیل نیروی فضایی توسط ترامپ:

فیلم: چه برنامه‌ای داشته باشد چه نداشته باشد، هیچ سیاستی نیست که در دولت آقای ترامپ بهش پرداخته نشه! برای مشاهده فیلم اینجا کلیک کنید.

رئیس جمهور دائماً مزاح می‌کنند، شما متوجه نمی‌شوید:

در روز یکشنبه ۱۶ آوریل سال ۲۰۱۹ چند روز پس از اینکه ایالات متحده آمریکا جولیان آسانژ را بخاطر توطئه برای بدست آوردن اطلاعات محرمانه دستگیر کرد وقتی از سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید،، سوال شد که چطور و چرا رئیس جمهور قبلاً اقدامات بنیانگذار ویکی لیکس، جولیان آسانژ، را تحسین می‌کرد، این طور از جواب دادن طفره رفت:

ظاهراً رئیس جمهور در جریان کمپین انتخابات در سال ۲۰۱۶، مزاح می‌کردند! ایشون در زمان انتخابات به صورت جزئی موضوع را مطرح کردند و از درون آن به شکلی طعنه‌وار مطالبی را مطرح کردند!

این صحبت‌های سارا سندرز سیزدهمین دفعه‌ای بود که اطرافیان ترامپ یا خود ترامپ صحبت‌هایش را با اضافه کردن اینکه او شوخی می‌کرده یا فقط قصد داشته طعنه بزنه، دست کم می‌گیرند و موضع او را تقلیل می‌دهند. از این دست موضع‌گیری‌ها را می‌توان در موارد زیر مشاهده نمود:

دعوت از روسیه برای پیدا کردن ایمیل‌های هیلاری کلینتون

تحسین ویکی‌لیکس برای انتشار ایمیل‌های هک شده

شلیک به شخصی در خیابان پنجم و از دست ندادن حتی یک رای دهنده

اشاره به جلوگیری افراد مسلح در امریکا از انتصاب قاضی‌های حامی هیلاری کلینتون

اوباما بنیانگذار داعش

در خواست از حضار برای برخواستن از جای خود بهنگام سخنرانی او

اشاره به اینکه او می‌تواند رئیس جمهوری همیشگی باقی بماند

درخواست از پلیس آمریکا برای انعطاف نشان ندادن به افراد مشکوک

تحسین یک عضو کنگره بخاطر حمله وی به یک گزارشگر

افتخار به اینکه از وزیر امور خارجه استعداد بیشتری دارم

این واکنش‌های ترامپ تاکتیکی است و سعی دارد تا با استفاده از الفاضی مانند در حال بررسی کردن هستیم یا تاکید اهمیت داشتن همه چیز، از جواب ندادن به سوالات طفره برود.

در بیشتر مواقع درک اینکه ترامپ در حال طرح یک لطیفه است یا جدی سخن می‌گوید، بسیار دشوار است؛ البته شاید خود او هم نمی‌داند!

در سال ۲۰۱۶ تنها دو روز پس از اینکه گفت اوباما بنیانگذار داعش است گفت:

کاملاً روشنه که من از روی طعنه صحبت می‌کردم! اما آنقدر هم طعنه نبود (واقعاً منظور داشتم) راستشو بخواهید!

اینکه ترامپ به طور منظم مواردی که طعنه بوده را توضیح می‌دهد می‌تواند به این معنا باشد که او یا در گفتن لطیفه خیلی تبهر ندارد و یا شاید مردم صحبت‌هایش را خیلی ظاهری قبول می‌کنند.

با این حال این موضوع برای ترامپ و دستیارانش حل نشده باقی مانده است به طوری که دو ماه پس از به قدرت رسیدن، سخنگوی سابق دولت ترامپ، شان اسپایسر، در مورد اینکه آیا خبرنگاران می‌توانند به جملات رئیس جمهور اعتماد کنند پاسخ داد:

اگر در حال شوخی کردن نباشه، البته. هر زمانی که او صحبت می‌کند موضع او به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکاست!

(فیلم: شما لطیفه‌های من را نمی‌گیرد!) برای مشاهده این فیلم اینجا کلیک کنید.

خیلی حقیقت داره:

در میان الفاظ متعددی که ترامپ در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌هایش به کار می‌برد شاید هیچکدام به اندازه اینکه سعی دارد تا همه ادعاهایش را واقعی جلوه دهد عجیب نباشد!

من بیشتر از همه به قول‌هایی که دادم عمل کردم، حقیقت داره!

من شماره تلفن بابی نایت (مربی معروف بسکتبال)، از بین ۲۰۰۰ برگه کاغذی که روی میزم بود پیدا کردم، درسته، واقعیت داره!

در این بیش از دوسالی که ترامپ به دفتر کاخ سفید رسیده همیشه سعی کرده تا واقعیت داشتن هر چیزی، هرچند احمقانه و یا واضح، را با به کارگیری خیلی حقیقت داره و واقعیت داره تاکید کنه. چیزهایی مانند اینکه:

اتاق کابینه در کاخ سفید تاریخ ساز شد!

کشور به ترامپ برای خیلی چیزها مدیونه!

ترامپ داره کشور را دوباره پس میگیره!

هر زمانی که شخصی وارد کاخ سفید می‌شود به ترامپ تبریک می‌گوید!

کامیون داران از هر شهر و جنگلی در آمریکا رد شدند!

ترامپ میتونسته یه کارگر بخش فولاد باشه!

پیمانکاران صنعت برق، کشور را جلو می‌برند!

ترامپ گفتگوی خوب و پرتنشی را با نخست وزیر استرالیا داشته!

ترامپ احترام زیادی را برای نخست وزیر انگلیس ترزا مِی قائل است!

ترامپ پیشنهاد داد تا لایحه‌ی کاهش مالیات جمهوری‌خواهان را لایحه‌ی کاهش، کاهش، کاهش، کاهش مالیات در سال ۲۰۱۷ نامگذاری کنند.

ارتش زمانی که ترامپ به قدرت رسید اوضاع اسفباری را داشت!

تشکیل نیروی فضایی مردم را به وجد می‌آورد!

ترامپ ۹۹۹ میلیون دلار با جابجایی سفارت به قدس صرفه جویی می‌کند!

آمریکایی‌های سیاه‌پوست بخاطر پایین بودن نرخ بیکاری، از زندگی لذت می‌برند.

ملانیا ترامپ بسیار محبوب شده است!

انتخابات میان دوره مجلس خیلی خسته‌کننده شده‌اند!

دموکرات‌ها حسابی دارن دیوانه میشن!

اگر بخاطر رسانه‌ها نبود دموکرات‌ها ۵ درصد هم رای نداشتند!

ترامپ ترجیج می‌دهد که در کشور رسانه جعلی داشته باشد تا اینکه در فضای مجازی سانسور اعمال شود!

ترامپ مرتباً سعی می‌کند که واقعیت اظهاراتش را با این الفاظ تایید کند حتی اگر آنها اغراق‌آمیز و دروغ باشند!

البته گاهی همین واکنش‌های عجیب و غریب و الفاظ خاصی که ترامپ به کار می‌برد ما را به شک می‌اندازد که شاید او ذهن مخاطبین را به خوبی خوانده و به سرعت واکنشی مناسب نشان داده است؛ مثلاً در سخنرانی ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ ترامپ با حالی به ظاهر شگفت زده به مخاطبینی که او را تشویق نکرده بودند، گفت:

[رو به جمعیت] نمی‌تونم ذهن شما رو بخوانم. فکر می‌کردم چیزی که گفتم خوب بود، ولی هیچکدوم ایستاده دست نزدین! فقط بعضی‌هاتون که داشتین دست میزدین فکر کردم اونهای دیگه رو وادار می‌کنید ولی… ببینید ظاهراً من از شغل شما سردرنمیارم.

اما باز وقتی مواردی را مشاهده می‌کنیم که او حتی از درک یک موضوع واضح عاجز است مطمئن می‌شویم که دفعه پیش نیز او به صورت تصادفی واکنشی به ظاهر درست نشان داده است. زمانی که کایان وست، خواننده معروف آمریکایی، با او در کاخ سفید دیدار کرد، کایان رو به ترامپ گفت:

اگر رئیس جمهور خوب بنظر نرسه ما [به عنوان یک ملت] هم خوب به نظر نمی‌رسیم. این رئیس جمهور ماست!

ترامپ در جواب گفت: درسته، حقیقت داره [من رئیس جمهور آمریکا هستم]!
منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین