|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۲۶۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳
صنعت خودروسازي كشور با تمام تلاطمات و فشارهايي كه روبروست، اين روزها يك مشكل بزرگ پيدا كرده و آن افرادي هستند كه تمام نابساماني ها و كمبودهاي اقتصاد و توليد كشور را به آن نسبت مي دهند، اين دسته از افراد همواره و همواره مدعي اند خودروسازان توليدات با كيفيتي ندارند، خودروسازان مورد حمايت بي دريغ دولتي هستند، تعرفه واردات بالاست و امكان وارد كردن خودروهاي خارجي وجود ندارد، خودروسازان بيشترين عامل مرگ و مير جاده اي هستند و... به نظر مي رسد اتهام زني و ادعاهاي اين دسته از افراد هرگز پاياني ندارد و هر روز عده ای به دنبال اين هستند كه از اين نمد براي خود كلاهي ببافند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید برخي از اظهار نظراتي كه همواره در برخي از رسانه هاي خاص در خصوص صنعت خودروسازي از قول اين گونه افراد منتشر مي شود، آنقدر بدون سند و بي پايه است كه در صورتي كه مخاطب اندكي دانش و آگاهي از موقعيت و شرايط اقتصادي كشور و شناخت از وضعيت كسب و كار فعلي جامعه داشته باشد درخواهد يافت كه اين نقل قول ها هدفي بجز آسيب رساندن به يكي از شريان هاي اصلي جريان توليد در كشور ندارد.

واقعيت اين است كه صنعت خودروسازي در ايران كاستي هاي فراواني دارد و هيچ كس هم منكر آن نيست؛ برخي نارضايتي ها كه به صورت انباشته شده در خصوص كيفيت خودروهاي توليد داخل مطرح مي شود، حمايت هايي كه در گذشته از اين صنعت مي شده كه آن هم جاي بحث بسيار دارد و برخي مسائل ديگر موجب شده كه بيان انتقادات نابجا و غيرمستدل راحت باشد و هر كسي به خود اجازه دهد تا صنعت خودروسازي ايران را عرصه تاخت و تاز خود قرار دهد.

اما از سويي نبايد اين موضوع را فراموش كرد كه صنعت خودروسازي ايران مربوط به كشوري است كه بيش از نيم قرن انواع و اقسام تحريم ها و محدوديت هاي بين المللي را به دليل جايگاه و موقعيت خاص خود تجربه كرده و از هرگونه ارتباط بين المللي با دنياي خارج و استفاده از توانمندي ها و دانش روز محروم مانده است، خودروسازي ايران ساليان درازي است كه دستش از برخورداري از فناوري هاي نوين محروم بوده است، ليكن با همه اين اوضاع و احوال هرگز در بهبود شرايط خود كوتاهي نكرده و تلاش كرده جايگاه خود را به عنوان يك توليدكننده قابل اتكا در كشور حفظ كند، گواه اين امر نيز برخورداري از بهترين و بزرگ ترين خطوط توليد خودرو در منطقه خاورميانه و شمال افريقا است كه امتياز بزرگي براي اين صنعت محسوب مي شود.

در شرايطي كه كشور ايران آماج تحريم ها بوده و براي ساده ترين نقل و انتقال پولي و مالي بين بانكي هم دچار مشكل است، روا نيست كه صنعت خودرو كه توانسته در بازارهاي صادراتي جايگاه مناسبي را در كشورهاي همسايه و منطقه اي و حتي شرق اروپا بدست آورد، اين گونه تضعيف شده و دستاوردهاي آن كمرنگ جلوه داده شود؛ چه بسيار اظهار نظراتي كه زمينه بروز مشكل در امر توليد و خريد و فروش خودرو در داخل و خارج را فراهم كرده اند.

صنعت خودروسازي يكي از مهم ترين شاخصه هاي اقتصادي هر كشوري است كه اين صنعت را در اختيار داشته و بر روي آن سرمايه گذاري كرده است؛ فراموش نبايد كرد زماني را كه باراك اوباما به رياست جمهوري امريكا رسيد در نخستين گام هاي خود براي بازسازي اقتصاد نابسامان اين كشور پس از جنگ هاي طولاني مدت عراق و افغانستان تلاش كرد صنعت خودروي اين كشور را مورد حمايت قرار داده و از هر طريقي رونق را به خودروسازي امريكا باز گرداند؛ یا همين اواخر كه روسيه درگير مناقشات با اتحاديه اروپا و امريكا بر سر اوكراين شد و مورد تحريم اين كشورها قرار گرفت، واردات خودرو از كشورهاي محدودكننده خود را به حداقل رساند تا از اين طريق با تحريم ها بر عليه خود به مقابله بپردازد.

مسائلي از اين دست نشان مي دهد كه صنعت خودروسازي چه جايگاه عظيمي مي تواند در اقتصاد كشورها داشته باشد، اما اين كه برخي در ايران متاسفانه هنوز اين موضوع را درنيافته و برطبل ناسازگاري و تضعيف اين صنعت مي كوبند تنها اين موضوع را در اذهان متبادر مي كند كه يا واقعاً هنوز درك درستي از موضوع ندارند و يا اين كه به دنبال كسب شهرت و دست و پا كردن موقعيتي براي خود هستند.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
0
2
چرت بود
قيمت خودرو بالاست
دندون طمعو بايد كشيد و ريختو پاشهارو كم كرد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین