|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۲۶۵۳۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۸
رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه نتانیاهو «آدم فوق‌العاده‌ای» است، از اینکه او نتوانسته در مهلت مقرر تشکیل کابینه دهد، ابراز تأسف کرد.
 رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه نتانیاهو «آدم فوق‌العاده‌ای» است، از اینکه او نتوانسته در مهلت مقرر تشکیل کابینه دهد، ابراز تأسف کرد.

به گزارش فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه از اینکه «بنیامین نتانیاهو» نتوانسته تشکیل کابینه دهد و رژیم صهیونیستی باید بار دیگر انتخابات برگزار کند، ابراز تأسف کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا که در محوطه کاخ سفید در واشنگتن در جمع گروهی از خبرنگاران صحبت می‌کرد، تحولات شب گذشته در فلسطین اشغالی را «بسیار بد» توصیف کرد و گفت نتانیاهو «آدم فوق‌العاده‌ای» است.

وی گفت: «آنچه در اسرائیل اتفاق افتاد، بسیار بد است. آن‌ها نیازی به این ندارند. به اندازه کافی آنجا آشوب بوده است.»

شب گذشته با پایان مهلت قانونی نتانیاهو برای تشکیل کابینه ائتلافی، پارلمان رژیم صهیونیستی منحل شده و قرار شد شهریور ماه امسال بار دیگر در فلسطین اشغالی انتخابات برگزار شود.

ولت آمریکا مدت‌هاست قرار است از طرح سازشی که به «معامله قرن» معروف شده، رونمایی کند، اما این طرح هر بار به دلیلی به تعویق می‌افتد. «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دو هفته پیش گفت این طرح پس از ماه رمضان رونمایی می‌شود، اما با ناکامی نتانیاهو در تشکیل کابینه و نبود یک کابینه مستقر در فلسطین اشغالی، انتشار این طرح بار دیگر با ابهام روبرو شده است. با توجه تحولات روزهای اخیر در فلسطین اشغالی، رژیم صهیونیستی دستکم تا سه ماه آینده کابینه‌ای نخواهد داشت که بتواند درباره طرح سازش مذاکره انجام دهد.

شب گذشته یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: «طرح صلح در زمانی که مناسب باشد و زمانی که به عقیده دولت بهترین شانس موفقیت را داشته باشد، رونمایی می‌شود.»

جزئیات دقیق این طرح مشخص نیست، اما بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، در این طرح چیزی تحت عنوان «کشور فلسطین» وجود نخواهد داشت و آوارگان فلسطینی نیز از حق بازگشت محروم خواهند شد. علاوه بر این، گفته می‌شود آمریکا قدس اشغالی را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرده و برای فلسطینی‌ها شهر کوچکی در نزدیکی قدس را به عنوان پایتخت در نظر گرفته است.

تشکیلات خودگردان فلسطین به عنوان تنها گروه فلسطینی شرکت‌کننده در مذاکرات پیشین سازش، از ماه‌ها پیش در واکنش به تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت به قدس اشغالی، هرگونه مذاکره با طرف آمریکایی را تحریم کرده است.

اعلام انحلال پارلمان رژیم صهیونیستی چهارشنبه شب تنها ساعاتی پس از آن صورت گرفت که «جیسون گرینبلات» نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در امور فلسطین اشغالی و کوشنر برای رایزنی در مورد طرح سازش وارد قدس اشغالی شدند. خبرنگاران اسرائیلی نوشته‌اند که با شکست نتانیاهو، به نظر می‌رسد سفر این دو مقام ارشد آمریکایی عملا با ناکامی مواجه شود، چراکه نتانیاهو به عنوان یک نامزد انتخاباتی و نه نخست‌وزیر مستقر، فعلا برای مشارکت در روند اجرای «معامله قرن» از اختیار چندانی برخودار نیست.

روز سه‌شنبه با آشکار شدن احتمال عدم تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی که برخی رسانه‌ها آن را «مداخله در روند انتخابات» رژیم صهیونیستی و تلاشی برای نجات نتانیاهو توصیف کرده‌اند، گفت امیدوار است که کابینه جدید تشکیل شود تا «ائتلاف میان آمریکا و اسرائیل قدرتمندتر از همیشه» شود.

در دو سال اخیر نتانیاهو یکی از متحدان اصلی ترامپ بوده و رئیس‌جمهور آمریکا نیز حمایت‌های نتانیاهو را با اقداماتی از جمله انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی و به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر منطقه «جولان» اشغالی پاسخ داده است. در جریان رقابت‌های انتخابات اخیر رژیم صهیونیستی، نتانیاهو در پوسترهایش از تصاویر دیدارهایش با ترامپ به عنوان عکس‌های تبلیغاتی استفاده می‌کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین