|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۲۶۵۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸
در این پیگیری اما رسانه‌ها باید تنها روایتگر موضوع باشند و تا زمانی که دادگاهی برگزار نشده و حکمی صادر نشده، حکمی صادر نکنند. در ماجرای نجفی نیز این اتفاق رخ نداد و استناد رسانه‌ها تنها به اعترافات خود نجفی بود. در این میان صداوسیما نیز به واسطه دسترسی‌های بیشتری که به منابع خبری داشته، ابتکار گزارش رسانه‌ای را در دست گرفت.
 ساعاتی پس از انتشار خبر کشته‌شدن میترا استاد، همسر دوم محمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران، اعترافات خود نجفی همه را شوکه کرد. نجفی با پای خودش به یکی از مراکز پلیس مراجعه کرده و به قتل اعتراف کرد. در این میان تصاویری از حضور محمدعلی نجفی در پلیس آگاهی تهران منتشر شد. خبرنگار صداوسیما درحالی ‌که نجفی را در پشت تصویر داشت، توضیحاتی درباره حضور نجفی در اداره آگاهی مطرح کرد. برخی اما معتقدند این اقدام صداوسیما در پخش تصاویر حضور نجفی در اداره آگاهی اقدامی غیراخلاقی بوده است.

واقعیت این است که ماجرای قتل میترا استاد و اعترافات نجفی مبنی بر کشتن او، یک پدیده خبری محسوب می‌شود. محمدعلی نجفی یک فرد عادی نیست. او سال‌ها در این کشور وزیر بوده، رئیس سازمان برنامه و بودجه، مشاور اقتصادی و برنامه‌ریزی رئیس‌جمهوری و درنهایت چند وقتی نیز به‌عنوان شهردار انجام‌وظیفه کرده است. بنابراین جایگاه نجفی و سابقه او به خودی خود او را به سوژه‌ای ویژه برای رسانه‌ها تبدیل می‌کند.  علاوه بر این اتفاقی که افتاده نیز، اتفاقی ویژه محسوب می‌شود. یک مدیر ارشد کشور به هر دلیلی مرتکب قتل شده است و این رخداد خود واجد ارزش‌های خبری است. موضوع دیگری که این رخداد را حایز توجه ویژه می‌کند، اتفاقاتی است که که طی‌سال گذشته پیرامون ازدواج دوم محمدعلی نجفی افتاده است. همه یه یاد داریم که ازدواج دوم محمدعلی نجفی تا چه اندازه مورد توجه رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت.


بنابراین کار رسانه این است موضوعاتی که واجد شرایط ویژه خبری هستند را به حساسیت بیشتری دنبال کند. در این پیگیری اما رسانه‌ها باید تنها روایتگر موضوع باشند و تا زمانی که دادگاهی برگزار نشده و حکمی صادر نشده، حکمی صادر نکنند. در ماجرای نجفی نیز این اتفاق رخ نداد و استناد رسانه‌ها تنها به اعترافات خود نجفی بود. در این میان صداوسیما نیز به واسطه دسترسی‌های بیشتری که به منابع خبری داشته، ابتکار گزارش رسانه‌ای را در دست گرفت.

نکته آخری که باید به آن توجه داشت، این است که بنابر اعترافات خود نجفی، او متهم به قتل است. اگرچه نجفی یکی از مدیران ارشد کشور بوده، اما دلیلی ندارد در گزارش این قتل، با او در مقایسه با دیگر متهمان متفاوت رفتار شود. البته نجفی خواه‌ناخواه، واجد یک ویژگی خبری است که ممکن است دیگر متهمان به قتل نداشته و آن شهرت است. حقیقت تلخ این است که «لاجرم آنکس که بالاتر نشست، استخوانش سخت‌تر خواهد شکست». ناگفته نماند که مسلم این پرونده زوایای پنهان و ناگفته بسیاری نیز دارد که هنوز برای نظردادن درباره آنها زود است.

منبع:شهروند


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین