کد خبر: ۲۶۵۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۱
هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران که در اسلو به سر می‌برد در دیدار با رئیس و اعضای کمیسیون ‏سیاست خارجی مجلس نروژ در خصوص مهمترین مسایل و تحولات بین المللی و همکاری های ‏پارلمانی فی مابین جمهوری اسلامی ایران و نروژ با همتایان نروژی خود گفت‌وگو کردند.
 هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران که در اسلو به سر می‌برد در دیدار با رئیس و اعضای کمیسیون ‏سیاست خارجی مجلس نروژ در خصوص مهمترین مسایل و تحولات بین المللی و همکاری های ‏پارلمانی فی مابین جمهوری اسلامی ایران و نروژ با همتایان نروژی خود گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایسنا، حشمت الله  فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این دیدار با اشاره به سوابق ‏تاریخی روابط خوب دو کشور اظهار امیدواری نمود که روابط بین دو کشور بیش از گذشته تعمیق و ‏توسعه یابد.‏

فلاحت پیشه همچنین با اشاره به اشتراک نظر  دو کشور در خصوص مبارزه با تروریسم و داعش ‏و نقش آمریکا در ایجاد و حمایت از این گروه‌های تروریستی خروج یکجانبه آمریکا از برجام را بیانگر ‏عدم احترام آمریکا به قوانین و مقررات بین المللی توصیف نمود و از موضع نروژ در حمایت از بر جام ‏و مخالفت با اعمال تحریم های یکجانبه  قدردانی کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کشورمان در ادامه با اشاره به کم کاری کشورهای ‏اروپایی در حفظ برجام گفت: متاسفانه اروپا رویکرد مشارکت جویانه کشورمان را به اندازه کافی ارج ‏ننهاده است و عملکرد خنثی و بی تفاوت اروپا سبب خواهد شد این قاره را در مقابل تهدیداتی همچون ‏تروریسم قاچاق انسان و مواد مخدر آسیب‌پذیرتر از گذشته شود.

وی در پایان ضمن تشکر از مهمان ‏نوازی طرف نروژی از سفر نمایندگان کمیسیون سیاست خارجی و دفاعی مجلس نروژ دعوت نمود به ‏تهران سفر نمایند.‏

در این دیدار همچنین محمد جواد  جمالی نوبندگانی عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی  در پاسخ به سوالی در مورد ‏سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران با دعوت دولت‌های قانونی منطقه و برای ‏جلوگیری از تجزیه این کشورها و ایجاد ثبات و امنیت منطقه‌ای به کشورهای منطقه کمک نموده و به ‏عنوان کشوری با قدرت منطقه‌ای قابل توجه و موئلفه های متعدد امنیتی و سیاسی ایران مانع از تسلط ‏تروریست ها شده و گروه هایی که به اعتراف سردمداران دولت آمریکا، این کشور در ایجاد و پرورش ‏آنها نقش داشته است را شکست داده است.

وی همچنین نقش منفی برخی از کشورهای منطقه در حمایت از تفکر ‏تروریستی و کشتار بی رحمانه مردم یمن را مورد انتقاد قرار داد و در پاسخ به انتقادات از مجازات ‏اعدام گفت که متاسفانه برخی کشورها بدون توجه به فجایع جاری در یمن و مشکلات ناشی ‏از کمبود دارو در ایران که برای بیماران خاص و سرطانی حیاتی است مواضعی می گیرند. در حالی که این موارد ‏مصادیقی از اعدام تدریجی است که اروپا می بایستی سیاست دوگانه در برخورد با این فجایع را مورد ‏بازبینی قرار دهد.‏

در این دیدار همچنین محمد مهدی برومندی نایب رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی نیز  خواستار ارتقا هر چه ‏بیشتر روابط بین دو کشور  و به خصوص استفاده از تجارب نروژ در زمینه شیلات و آبزی پروری شد.

 ‏وی با اشاره به اهمیت صلح و دوستی در دین مبین اسلام تفکر وهابیت را ریشه و منشا تمام مشکلات ‏تروریستی در منطقه توصیف نمود و با اشاره به سبقه تاریخی و خصلت صلح دوستی مردم ایران بر ‏آمادگی دولت و ملت ایران برای مقابله با هر گونه تجاوز علیه کشورمان  تاکید نمود.

‏برومندی از رویکرد غرب برای همزمان فروش سلاح و ابراز تاسف در خصوص فجایع یمن ابراز تعجب نمود.

در این دیدار سمیه محمودی نایب رئیس  فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به پیشرفتهای مختلف بانوان در عرصه ‏های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی در ایران مصادیقی از پیشرفتهای زنان ایرانی در صحنه ‏های مختلف داخلی و بین المللی را ارائه نمود.

وی همچنین از طرح های مصوب در مجلس شورای ‏اسلامی برای ارتقا خدمات به زنان بی سرپرست و بد سرپرست و همچنین تصویب قانون تابعیت برای ‏فرزندانی با مادران ایرانی خبر داد.‏

در این جلسه آنیکا هوتفلد رئیس و اعضای کمیسیون سیاست خارجی و دفاعی پارلمان نروژ با ابراز خرسندی از  حضور هیات ایرانی در نروژ خواست ‏و اراده نروژ در  ارتقا سطح همکاری ها و روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران را مورد تاکید قرار ‏دادند.

طرف نروژی با اشاره به روابط نزدیک و استراتژیک این کشور با آمریکا با این حال اعلام نمود ‏که به رغم این روابط نزدیک با آمریکا نروژ از ابتدا با خروج این کشور  از برجام مخالف بوده و عمیقا از ‏این بابت اظهار تاسف نموده است.

طرف نروژی همچنین با اشاره به رصد  دقیق تحولات در ‏منطقه خاورمیانه مخالفت خود با  اعمال تحریم علیه کشورمان را یاد آور شد و گفت که عصبانیت ‏ایران در برابر این تحریم های ناعادلانه کاملا قابل درک است.

نمایندگان نروژی اظهار امیدواری ‏نمودند که با کاهش مجادلات لفظی در منطقه تنش کنونی  در منطقه حساس خاورمیانه به نحو عاقلانه ‏ای مدیریت و مانع از  گسترش ناامنی در منطقه گردد.

طرف نروژی همچنین با اشاره به اشتیاق شرکت ‌های نروژی برای حضور در بازار ایران به خصوص در بخش شیلات و انرژی های پاک اظهار ‏امیدواری نمود کانالهای مالی اروپا برای حفظ روابط تجاری با کشورمان هر چه زودتر ایجاد شود. ‏
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین