کد خبر: ۲۶۴۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
«اگر قرار باشد انسان از رحمت خدا مایوس باشد، معنای احیا و شب زنده داری و روزه و نماز از بین می‌رود»، گفت: برای این دور هم جمع شده ایم که به خدا بگوییم نفس اماره و شیطان باعث شد خطا کنیم؛ ما را ببخش و ما هم قول می دهیم دیگر دور گناه نرویم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: افراط و تفریط حتی در عبادت هم ممدوح نیست و تعادل و اعتدال علامت عقلانیت است، پس نه به طور افراطی دنبال دنیا بروید و نه به طور افراطی دنبال آخرت بروید و دنیا را رها کنید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری در مراسم احیاء حرم  امام راحل با بیان این‌که «در آموزه های دینی ما با بهره گیری از قرآن و روایات معصومین(ع) مشخص می‌شود که هم باید امید به خدا داشته  و هم از عذاب او خوف داشته باشیم» اظهار کرد: رهبران دینی و ائمه معصومین(ع) ما را بر حذر می دارند از این‌که امیدوار محض و یا یک طرفه مایوس از رحمت خدا باشیم. ما در صفات و اسامی الهی هر دو این دو جنبه را می‌بینیم.

وی افزود: یکی از مشکلات بزرگ ما انسان‌ها این است که معمولا در مسائل زندگی، معاشرت ها، معاملات، اخلاقیات، عبادات و مسائلی که به نوعی به زندگی ما مربوط است، یا دچار افراط و یا دچار تفریط می‌شویم.

وی با تاکید بر این‌که «در مسئله خوف و رجا هم گاهی دچار افراط و تفریط می‌شویم»، اظهار کرد:  افراط و تفریط حتی در عبادت هم ممدوح نیست. تعادل و اعتدال علامت عقلانیت است. نه به طور افراطی دنبال دنیا بروید و نه به طور افراطی دنبال آخرت بروید و دنیا را رها کنید؛ هر دو غلط است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در رابطه با امید به خدا و ترس از عذاب خدا همین است. افراط و تفریط از دیدگاه اسلام ممنوع است. همان قدر باید به خدا امید داشته باشید که از خدا می‌ترسید. عده‌ای دنبال گناه می‌روند و چون امیدشان به خدا خیلی زیاد است و می‌گویند خدا می‌بخشد. امید بیش از اندازه عامل معصیت می شود.خدا ارحم الراحمین است اما اگر نخواست به فضلش عمل کند و خواست به عدلش عمل کند چه می کنید؟

وی با بیان این‌که «اگر قرار باشد انسان از رحمت خدا مایوس باشد، معنای احیا و شب زنده داری و روزه و نماز از بین می‌رود»، گفت: برای این دور هم جمع شده ایم که به خدا بگوییم نفس اماره و شیطان باعث شد خطا کنیم؛ ما را ببخش و ما هم قول می دهیم دیگر دور گناه نرویم.

وی در پایان اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) و قرآن را واسطه قرار می دهیم که خوف و رجا را با هم داشته باشیم؛ هم بترسیم و هم امیدوار باشیم تا ان شاء الله خداوند در این شب ما را از گناه و افراط و تفریط بی جهت نجات دهد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین