|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۲۶۴۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱
هرگونه ساخت و ساز در حریم گسل‌های معین شده در کشور قطعاً در درازمدت ما را با مخاطرت عظیمی مواجه خواهد کرد که سیل اخیر در کشور این واقعیت را به وضوح نشان داد.
 ‌دبیر کارگروه ملی زلزله وزارت راه و شهرسازی گفت: از ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده در کشور بالغ بر ۹ میلیون واحد مسکونی بدون اسکلت ساخته شده است.

 علی بیت‌اللهی در جلسه کارگروه مدیریت بحران در استانداری اردبیل اظهار کرد: ممنوعیت ساخت و ساز در پهنه گسل‌ها سال‌هاست در کشور مورد تاکید مسئولان است و براساس دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی وزارت راه و شهرسازی ساخت هرگونه تأسیسات شهری، برج‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و مراکز ستادی و فرماندهی بر روی این پهنه‌ها با جدیت پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شورای هماهنگی مدیریت بحران در استان‌ها باید با تعیین حریم و بستر پهنه‌های گسل نسبت به ساخت و ساز در این محدوده‌ها اخطارها و هشدارها را جدی بگیرند، خاطرنشان کرد: هرگونه ساخت و ساز در حریم گسل‌های معین شده در کشور قطعاً در درازمدت ما را با مخاطرت عظیمی مواجه خواهد کرد که سیل اخیر در کشور این واقعیت را به وضوح نشان داد.

دبیر کارگروه ملی زلزله وزارت راه و شهرسازی زلزله سرعین و اردبیل را در سال ۷۵ تجربه تلخی در ساخت و سازهای بدون پشتوانه منطقی به ویژه در روستاها دانست و بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی ساخت و سازها را در محدوده گسل‌ها ممنوع کرده و در مرحله اول اجرای آن از کلانشهرها و سپس در مراکز استان‌های دیگر عملیاتی می‌شود.

بیت‌اللهی ادامه داد: ما در شهر اردبیل و سرعین با تعیین حریم گسل‌ها پهنه‌های مخاطره‌آمیز را شناسایی می‌کنیم و در مراحل بعدی این کار به تمام شهرستان‌های استان تعمیم داده می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار انتشار فراخوان طرح‌های اسکان اضطراری به منظور استفاده کمتر از کانکس و چادر در زمان وقوع بحران و حوادث غیرمترقبه شد و افزود: در حال حاضر استفاده از کانکس در زمان وقوع حوادثی از قبیل زلزله و سیل به منظور اسکان اضطراری حادثه‌دیدگان توجیه ندارد و امیدواریم وزارت راه و شهرسازی و شورای فنی استان‌ها نسبت به جایگزین‌سازی این کانکس‌ها با طرح‌های جدید و مدرن اقدام کند.

دبیر کارگروه ملی زلزله وزارت راه و شهرسازی همچنین تصریح کرد: بعد از ماه مبارک رمضان ما شاهد برگزاری همایش درس‌هایی از سیل‌های اخیر در کشور در اردبیل خواهیم بود.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین