|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۶
کد خبر: ۲۶۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۰
بر اساس این تحقیقات ثابت شده است که وزن نوزادان در زمان تولد و یک سالگی بر میزان احتمال سکته‌های قلبی در این افراد در سنین بالاتر موثر است.
پژوهشگر مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی محیط زیست بارسلون اسپانیا با اشاره به نتایج یک تحقیق گفت: وجود آلاینده‌های زیست محیطی در هوا احتمال تولد کودکان نارس و از بین رفتن پرده‌های سه گانه آمنیون، کوریون و الانتوئیس در اطراف جنین را افزایش می‌دهد و به این ترتیب باعث تولد زودهنگام جنین شود.

 پیام دادوند با اشاره به نخستین تحقیقات انجام شده در خصوص تاثیر آلاینده‌های زیست محیطی بر زندگی افراد اظهار کرد: بر اساس این تحقیقات ثابت شده است که وزن نوزادان در زمان تولد و یک سالگی بر میزان احتمال سکته‌های قلبی در این افراد در سنین بالاتر موثر است.

وی افزود: بر اساس تحقیقی که در اواخر جنگ جهانی دوم در هلند انجام شد، کودکانی که در سال 1944 دوران جنینی خود را می‌گذراندند و مادران آنها در معرض قحطی قرار گرفته بودند، به علت عدم رشد صحیح و اصولی دستگاه گوارش، عروق قلبی و کلیوی در سال‌های بعد به بیماری‌های لاعلاج کلیوی و قلبی دچار شدند.

این پژوهشگر گفت: بر اساس یک تئوری، زمانی که اکسیژن و مواد غذایی به یک جنین به میزان بسیار اندکی می‌رسد، بدن او خود را با شرایط اقلیمی مادر تطبیق می‌دهد و با صرفه جویی در قبال این مواد مغذی، اولویت اول غذا رسانی را مغز نوزاد قرار می‌دهد، بنابراین سایر ارگانیزم‌های بدن نوزاد به خوبی نمی‌تواند از مواد غذایی استفاده کند و با این الگو تکامل می‌یابد.

دادوند ادامه داد: در چنین شرایطی اگر پس از ماه‌ها مواد غذایی لازم در اختیار مادر قرار گیرد، به علت پیروی بدن جنین و مادر با شرایط قحطی، دستگاه‌های مختلف جنین دیگر نمی‌تواند از این مواد غذایی در دسترس نهایت استفاده را بکند و به همین دلیل نیز شروع به رسوب املاح و مواد غذایی در بخش‌های مختلف بدن جنین می‌کند و در دوران کودکی و یا بزرگسالی فرد را در معرض ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری‌های کبدی، مغزی و کلیوی قرار می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: وجود آلاینده‌های زیست محیطی در محیط زندگی مادر نیز اختلالات زیادی را ایجاد می‌کند، به طوری که علاوه بر بروز مشکلات تنفسی و فشار خون تعامل موجود میان بدن او و جنین را بر هم می‌زند و مانع دسترسی جنین به اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز او می‌شود.

این محقق با بیان اینکه در سال 2030 از هر پنج نفر سه نفر در محیط‌های شهری زندگی خواهند کرد، تصریح کرد: آلودگی‌های زیست محیطی از جمله آلودگی‌های حرارتی، صوتی و هوایی مخصوص جوامع شهری است و بیش از آنکه طبیعت در بروز آنها تاثیر گذار باشد، عوامل انسانی در پیدایش آنها دخیل هستند.

دادوند افزود: آلاینده‌های هوایی به صورت کلی به دو دسته آلاینده‌های گازی و جامد تقسیم می‌شوند که در میان آنها آلاینده‌های با قطر کمتر از یک تا دو میکرون می‌توانند از راه استنشاق از جدار کیسه‌های هوایی عبور کرده و به خون راه یابند.

وی به نتایج بزرگترین تحقیق اپیدمیولوژی صورت گرفته در جهان اشاره کرد و گفت: در این تحقیق زنان بارداری از کشورهای شمال آمریکا، آمریکای جنوبی، آسیا و اروپا مورد بررسی و تحقیق قرار گرفتند و مشخص شد که هر 10 میکروگرم افزایش در میزان آلاینده‌های زیست محیطی هوا تا سه درصد شانس تولد نوزادان با وزن کمتر را در زنان باردار نواحی مختلف جهان افزایش می‌دهد.

دادوند در خصوص مساله گرم شدن کره زمین در جهان امروز گفت: تخریب لایه ازن، از بین رفتن گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی و تغییر اقلیم سه عامل مهمی است که از گرم‌تر شدن سطح کره زمین تاثیر می‌پذیرند و تحقیقات اخیر نشان داده است که میزان درجه حرارت کره زمین در حال حاضر در طول 600 سال گذشته بی سابقه بوده است.

وی ادامه داد: ایجاد شرایط گلخانه‌ای در زمین از اواسط قرن 18 و به دنبال انقلاب صنعتی شکل گرفت و در حال حاضر نیز مهمترین منشا گرم شدن فضای کره زمین در درجه اول دی اکسید کربن و سپس گاز متان است و نکته قابل توجه اینجاست که مهمترین مرکز تولید کننده دی اکسید کربن در کل دنیا نیروگاه‌های تولید برق هستد.

این پژوهشگر اپیدمیولوژی محیط زیست افزود: هر چند به نظر می‌رسد که عینی ترین نتیجه تغییر اقلیم محیط زندگی افراد گرم شدن هوا باشد، اما باید گفت که این فرایند دلیل عمده بسیاری از مشکلات دیگر مانند جاری شدن باران‌های سیل آسا، توفان‌ها و بلایای طبیعی جبران ناپذیر و همچنین وقوع مرگ و میرهای بسیار در نتیجه تغییر در الگوی زندگی میکرو ارگانیسم‌های زنده بیماری زا نیز می‌شود.

دادوند به تلاش محققان دنیا برای یافتن حد اپتیمال ویتامین D اشاره و تصریح کرد: اشعه UV خورشید در سه دسته A ،B و C طبقه بندی می‌شود که در این میان همه اشعه C و 90 درصد اشعه B توسط لایه ازن به فضا باز جذب و اشعه A به جو داخلی زمین راه می‌یابد که ویتامین D مورد نیاز برای انسان نیز توسط 10 درصد اشعه B ساخته می‌شود، با این حال در سال‌های گذشته و به دنبال تشدید آلودگی‌های محیط زیست بشر نتوانسته از اشعه‌های سودمند خورشید حتی با وجود قرار گرفتن در معرض این اشعه‌ها استفاده کند.

وی درباره تاثیر فضای سبز در محیط‌های شهری خاطر نشان کرد: بشر به فضای سبز به عنوان عاملی برای تلطیف فضای خود نگاه می‌کند، اما همین فضاهای سبز با وجود اینکه می‌توانند سلامت روحی و روانی افراد را تضمین کنند، علاوه بر اینکه به علت برخورداری از کودها و سم‌های ویژه باغبانی می‌توانند راهی برای ایجاد آلرژی و آسم‌های مضمن باشند، همچنین میزبان حیوانات و بیماری‌های واگیردار خطرناک نیز هستند. 

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین