|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۲۶۴۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
نکته جالب اینجاست آنها که در دهه ۷۰ بدون هیچ پرده‌پوشی آیت‌ا… را به باد انتقاد می‌گرفتند. پس از چند سال به اشتباهات خود پی برده و وی را احترام و تکریم کردند. لذا اگر اکنون از هر کدام از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در خصوص آیت‌ا… پرس و جو کنیم سخنی جز نیکی از وی بر زبان نمی‌آورند.
 برادر مرحوم هاشمی رفسنجانی می‌گوید "خاطرات مرحوم هاشمی باعث ناراحتی عده‌ای می‌شود و برای همین پیشگیری را بهتر از معالجه می‌دانند تا وقتی منتشر شد، دیگر کسی توجه نکند".

 روزنامه آرمان نوشت: آیت‌ا… هاشمی همواره به عنوان سیبل جریانات مختلف سیاسی بوده و همه برای اینکه خود را موجه جلوه بدهند ایشان را هدف قرار می‌دادند. چه در دهه ۷۰ که اصلاح‌طلبان به آیت‌ا… تاختند و سپس نادم و پشیمان بازگشتند و چه در دهه ۸۰ که اصولگرایان و دلواپسان به تخریب هاشمی پرداختند و فرصت حلالیت نیافتند.

حال گویا پس از رحلت آیت‌ا… خاطرات وی سوژه تخریب برخی افراد و جریانات شده است. در این راستا محمد هاشمی برادر آیت‌ا… هاشمی معتقد است: «ممکن است خاطرات آقای هاشمی، ناگفته‌هایی را بیان کند به ویژه مطالبی را در مورد یک جریان یا شخصیتی مطرح کند که به صلاح نیست. به تعبیری خاطرات مرحوم هاشمی باعث رسوایی بسیاری می‌شود. بنابراین پیشگیری را بهتر از معالجه می‌دانند که وقتی منتشر شد، کسی توجه نکند. اصل قضیه این است، چه عباس عبدی باشد و چه سعید قاسمی و چه کریمی قدوسی و غیره».

واقعیت انکارناپذیر

شکی نیست که اگر هر مورخی بخواهد تاریخ سیاسی ایران و انقلاب اسلامی را بنویسد نمی‌تواند از روی برخی اسم‌ها به راحتی عبور کند و یکی از مهم‌ترین این نام‌ها آیت‌ا… اکبر هاشمی رفسنجانی است. مردی که همواره در کشاکش بحران‌ها خود را برای انقلاب هزینه می‌کرد تا انقلاب و نظام هزینه نبیند. این موضوع را به وضوح می‌توان چه در زمان ترور ایشان به دست منافقین کوردل و چه زمانی که آیت‌ا… فرماندهی جنگ را بر عهده داشت در ابتدای انقلاب و در زمان حیات امام (ره) مشاهده کرد. شاید همین مساله هم بود که ایشان را همواره آماج تیر کینه، تهمت، اهانت و هجمه‌های داخلی و خارجی قرار می‌داد. هرچند طی سال‌های اخیر عقلانیت، آزاداندیشی و مردمی بودن هاشمی بیش از هر چیزی برخی جریانات تمامیت‌خواه را اذیت می‌کرد و آنها نمی‌توانستند شاهد چنین رویکردهایی از سوی آیت‌ا… باشند. لذا رو به تخریب وی می‌آوردند.

نکته جالب اینجاست آنها که در دهه ۷۰ بدون هیچ پرده‌پوشی آیت‌ا… را به باد انتقاد می‌گرفتند. پس از چند سال به اشتباهات خود پی برده و وی را احترام و تکریم کردند. لذا اگر اکنون از هر کدام از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در خصوص آیت‌ا… پرس و جو کنیم سخنی جز نیکی از وی بر زبان نمی‌آورند. این در حالی است که جریانی که خود را به گفتمان انقلاب منتسب می‌کند طی یک دهه گذشته به صرف اتخاذ تصمیمات و بیان دیدگاه‌هایی خلاف آنچه آنها می‌گفتند این انقلابی برجسته را تخریب و تخطئه کرده است. اما هاشمی با رویکرد فراجناحی و با لبخند همیشگی و صبری که صبر را خسته کرده بود، آنها را به وحدت و همدلی دعوت می‌کرد. گرچه هاشمی از میان مردم رفته، اما واقعیتی انکارناپذیر است و هر اندازه هم به تخریب او بپردازند خود را از سکه انداخته‌اند. جالب اینکه اکنون نیز که هاشمی در قید حیات نیست برخی همچنان او را رها نکرده‌اند و گویا خاطرات هاشمی نیز آنها را عذاب می‌دهد؛ چه اینکه عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب اخیراً گفته «خاطرات هاشمی را جدی نگیرید». البته پیش از این نیز افرادی چون سعید قاسمی یا کریمی قدوسی هجمه‌هایی به آیت‌ا… داشته‌اند و به‌نظر می‌رسد برخی در این روزگار همچنان از تخریب آیت‌ا… نان می‌خورند.

خاکریز اول

یک عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره سخنان عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که بارها از مرحوم هاشمی انتقاد کرده و اخیراً نیز گفته بود: «خاطرات هاشمی را جدی نگیرید»، اظهار داشت: اوایل انقلاب و در زمان حیات امام (ره) و در سال‌های پس از آن، مسأله‌ای در بین بعضی گروه‌های سیاسی مطرح بود که کسانی که مخالف امام (ره)، انقلاب، بعدها با رهبری و نظام بودند، وقتی که می‌خواستند علیه نظام یا امام حرفی بزنند می‌گفتند که آقای هاشمی خاکریز اول است. بنابراین ابتدا باید علیه هاشمی حرفی زد و اقدام کرد و بعد امام (ره) را مورد هدف حملات خود قرار می‌دادند چراکه هاشمی را مدافع انقلاب و شخصیتی می‌دانستند که به هر حال همه وجودش را برای انقلاب و امام عرضه کرده بود. به همین دلیل در روزهای ابتدای پیروزی انقلاب، توسط گروه فرقان مورد سوءقصد قرار گرفت اما جان سالم به در برد.

برنا نوشت، محمد هاشمی رفسنجانی گفت: نامه‌ای که آقای گودرزی در همان زمان به خانواده آقای هاشمی ارسال کرد و آن نامه نیز وجود دارد، بسیار تهدید کرد که اگر این بار ترور صورت نگرفت، مجدداً به سراغ شما خواهیم آمد و کسانی که مخالف انقلاب هستند اجازه نمی‌دهند شما آسوده باشید. وی افزود: سازمان منافقین نیز چه قبل از انقلاب و چه پس از انقلاب بیشترین هجمه‌ها و تهمت‌ها را علیه آقای هاشمی در بین شخصیت‌های نظام روا داشتند. شخصیت آقای هاشمی بدین‌گونه است که به تعبیر مخالفان انقلاب، امام و نظام، مرحوم هاشمی به عنوان خاکریز اول نظام محسوب می‌شد. بر همین مبنا همگان شاهدند که در طول این سال‌ها، حملاتی که شده از سوی چه گروه‌هایی بوده و چگونه بوده است.

رئیس دفتر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: تخریب آیت‌ا… هاشمی تنها متعلق به امروز نیست بلکه از ابتدای انقلاب مطرح بوده است. حتی قبل از پیروزی انقلاب. این مسائل را مرور کنیم متوجه می‌شویم پرونده طویل و طولانی دارد و چه افرادی و با چه انگیزه‌هایی این حملات را انجام دادند و حتی پس از رحلت مرحوم هاشمی رفسنجانی، متأسفانه بر این مبنا که اندیشه‌های ایشان مهم بود باید مورد تخریب قرار می‌گرفت تا نسل آینده یا نسل فعلی و مردم به این اندیشه‌ها توجه نکنند.

رسوایی

محمد هاشمی در مورد تخریب‌ها علیه مرحوم هاشمی تاکید کرد: تخریب‌ها علیه مرحوم هاشمی در جاهای مختلف و توسط افراد مختلف چه در داخل و چه در خارج از کشور همچنان وجود دارد که همگان شاهد این تخریب‌ها هستند. بحث عباس عبدی هم جزئی از سناریو و قضیه‌ای است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شده و همچنان ادامه دارد. این مسأله‌ای نیست که تازگی داشته باشد و فقط توسط عباس عبدی صورت گیرد. هر فردی دلایل خاص خود را دارد. ممکن است خاطرات آقای هاشمی، ناگفته‌هایی را بیان کند، به‌ویژه مطالبی در مورد جریان یا شخصیتی مطرح کند. به تعبیری می‌توان گفت خاطرات مرحوم هاشمی باعث ناراحتی عده‌ای می‌شود و برای همین پیشگیری را بهتر از معالجه می‌دانند تا وقتی منتشر شد، دیگر کسی توجه نکند. اصل قضیه این است چه عباس عبدی باشد، چه سعید قاسمی باشد و چه کریمی قدوسی و… بنابراین افرادی هستند که در مواقع مختلف، مأموریت خود را انجام می‌دهند و مباحثی را مطرح می‌کنند که همچنان نیز ادامه دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین